problemen met installeren windows XP MCE na mislukt poging om partities te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

marli5

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Mijn broer heeft een Vobis performance computer sedert juli 2005. Men heeft hem bij levering enkele partities gemaakt. De c-partitie is echter veel te klein, Ik heb getracht om via partition magic 8 dit te wijzigen. Dit is niet gelukt. Het proces steeds stuk. (ik weet even niet de foutmeldingen meer).
Nu wilde ik met de herstel dvd van vobis alles opnieuw installeren en hierbij gelijk nieuwe partities aanmaken.
Dit lukt echter niet omdat er geen harde schijven (twee stuks) cq partities herkend worden.
Ook bij een poging om met een gewone windows xp installatie-cd windows te installeren lukt niet. (hetzelfde probleem; er wordt geen harde schijf/partitie herkend).
Tot overmaat van ramp kan ik ook de bestaande windows xp mce niet meer opstarten.
Direct na het opstarten van de pc wordt aangegeven: 'nldr is missing'.
Ik kom ook niet in het hulpscherm waarmee ik kan terugkeren naar een eerdere opstart.
Pure ellende dus...
:confused:
Kan iemand mij helpen?

bandit,

Bedankt voor je reactie. Op zich verwijs je naar heel interessante site met veel informatie. (heb ik gelijk bij mijn favorieten gezet voor evt toekomstige problemen)
Helaas is mijn huidige probleem (al vóór je reactie) groter geworden.
Ik heb nl windows verwijderd (geformatteerd) waardoor de optie ivm het herstellen van 'nldr is missing' nu geen zin meer heeft.
De pc heeft geen diskette-station waardoor ik de rescue-diskette van partition magic niet kan gebruiken. Ik heb ze op twee bootable cd's gezet. PM start op maar loopt gelijk vast.Als ik mijn eigen externe harde schijf aansluit dan wordt deze wel herkend.
Een poging om daar voorlopig windows op te zetten om vervolgens te proberen met PM eea op te lossen lukt niet omdat de windows installatie cd blijft hangen.
Heb jij misschien nog een alternatief?

Je hebt in de Bios wel staan de CDrom als eerste Boot?

Dan zou je opmoeten kunnen starten met de Recover CD of met de XP cdrom

Ja ik heb in het bios wel de cd-rom als eerste boot staan.
De windows cd start ook prima enloopt door tot het moment waar je moet aangeven op welke partitie of schijf je wilt installeren.Er verschijnt echter geen lijst van partities waar je kunt installeren. Het is net of de harde schijven niet herkend worden.
Met de herstel-cd van vobis wordt wel mijn externe harde schijf herkend als ik die aansluit.

Begin met 1 schijf,haal de Jumpers die naast de voeding op de schijf zit er uit,en sluit de HD op het einde van de brede IDE kabel aan.
Probeer dat eens

Indien je een SATA schijf hebt, en een Intel chipset, zul je de native SATA, in de bio uit moeten zetten, en de schijf als IDE moeten laten werken, of je zult een driver flop moeten brouwselen, het laatste geldt zeker voor andere merken chipsets, en bij de installatie op F6 moeten trommelen om deze te laden, indien je geen floppydrive hebt, leen er even ééntje.

sorry duurde even maar ik wist niet wat er voor harde schijven in de pc zaten.
Het blijken twee dezelfde te zijn: western digital WD 25000 enhanced IDE HD van ieder 250 Gb
de Chipset is Intel. Asus moederbord

nee helpt ook niet. Ik heb één hd aangesloten op het einde van de kabel zonder jumper.
Wordt nog niet herkend bij het proberen te installeren van windows.
In bios staat overigens bij 'Main':
primary ide master : aopen duw1608/AR
primary ide slave de aopen dvd1648/AA
third ide master: not detected
third ide slave: not detected
fourth ide master: not detected
fourth ide slave: not detected

Waar is secondary IDE?
Bij de boot volgorde wordt echter wel de harddisk aangegeven.

sorry duurde even maar ik wist niet wat er voor harde schijven in de pc zaten.
Het blijken twee dezelfde te zijn: western digital WD 25000 enhanced IDE HD van ieder 250 Gb
de Chipset is Intel. Asus moederbord

Dat zijn dus SATA schijven, geconfigureerd als IDE, in de bios, kijk eens goed in de manual hoe je de bios zo insteld, dat ze door windows gezien worden als IDE schijven, of maak een driverflop en leen een floppy drive.

Kun je ook zien aan de smalle platte kabels, meestal rood, waarmee ze aangesloten zijn, even de kast openmaken geeft het antwoord.

kabels zien er niet anders uit. Zowel voor de cd/dvd als voor de hd gelijk. Niet rood. (een geel en een grijs. Hoe kun je overigens herkennen of ik met sata-schijven te naken heb?

Vreemd, ze worden herkent als enhanced ide, dat duid meestal op sata, maar als de kabels hetzelfde zijn als die van de dvd/cdrom, zijn het toch gewoon ide schijven.

Kun je in de bios dan alles uitschakelen wat met sata te maken heeft, of even via de manual kijken hoe je daar de boel op default zet.

Over welk merk en type moederbord praten we eigenlijk?

Sorry ik moest even de dochter van het staion halen.
Mogelijk heb ik een doorbraak. Ik heb een nieuwe kabel gebruikt en ik heb de kabel van de primary ide (waar de cd/dvd opstonden gewisseld met de twee harddisks.
Nu worden de harddisks wel herkend maar de cd/dvd niet meer.
Kan de andere ide mogelijk kapot zijn? Ik begrijp trouwens niet waar hij een derde en vierde ide vandaan haalt. En waar is de tweede? Op de primary heb ik nu de twee harde schijven. Nu nog de cd/dvd. Ik ga eerst maar eens verder naar een beschrijving zoeken.Helaas heeft mijn broer die re niet bijgedaan.

Bij een eerdere antwoord van mij staat een link als je daarnaar toe gaat ,kan je de handleiding zo ophalen

Oké, na wat onderzoek op de site vanAsus ben ik er uit.
Beide harde schijven en cd+dvd-speler worden weer herkend,
Windows staat er weer op en waar alles mee begon, de partities zijn aangepast.

Bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan