productsheet maken plaatjes importeren met Macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

lapzwans

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2015
Hallo Allemaal,

Op mijn werk komt het geregeld voor dat ik een reeks producten in een tabel in excel moet plaatsen voor een client.

Momenteel zit ik vast in een Excel Document waarin in ik 250 images moet importeren.
De bedoeling is dat de plaatjes in kolom G terecht komen, in Kolom B staan de barcodes.

De images zijn allemaal gelijknamig aan de barcodes van het product.
Op het moment heb ik een VBA code waarin ik wel de plaatjes kan importeren maar ze vallen allemaal in dezelfde kolom.

Ik heb de volgende code gebruikt:

Code:
Sub InsertPictures()
'Update 20140513
Dim PicList() As Variant
Dim PicFormat As String
Dim Rng As Range
Dim sShape As Shape
On Error Resume Next
PicList = Application.GetOpenFilename(PicFormat, MultiSelect:=True)
xColIndex = Application.ActiveCell.Column
If IsArray(PicList) Then
    xRowIndex = Application.ActiveCell.Row
    For lLoop = LBound(PicList) To UBound(PicList)
        Set Rng = Cells(xRowIndex, xColIndex)
        Set sShape = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(PicList(lLoop), msoFalse, msoCTrue, Rng.Left, Rng.Top, Rng.Width, Rng.Height)
        xRowIndex = xRowIndex + 1
    Next
End If
End Sub

Uiteindelijk wil ik dus middels VBA in een keer de plaatjes per rij in de juiste kolom gieten, is dit mogelijk? Zo ja hoe?

Heel erg bedankt voor het lezen tot zover :)

Mvg,

Lapzwans.

Je kan in VBA de Top en Left van een cel ophalen. Die informatie gebruik je vervolgens om je plaatjes te positioneren.

Laatst bewerkt:
Je kan in VBA de Top en Left van een cel ophalen. Die informatie gebruik je vervolgens om je plaatjes te positioneren.

Mijn de rij is 100 hoog en kolom is 16 breed, ik ben geen wonder in VBA; hoe zou dit er textueel uit moeten zien?

Stel dat ik van de 250 plaatjes er maar 200 gevonden heb tot dusver laat 't script dan ook cellen leeg?

Laatst bewerkt:
Het probleem in mijn code is het feit dat de afbeeldingen wel in de juiste kolom terecht komen, alleen deze selecteert de eerste image in de map en niet de naam van het plaatje voor de juiste volgorde, als dit verholpen is dan kan ik pas de size van het plaatje defineren.

Kom er niet 123 uit...

Code:
Sub Insert_Pict1()
    Dim lRow As Long, lLoop As Long
    Dim lTop As Long, sShape As Shape
    Dim myarray As Variant, ImagePath As String
    ImagePath = "G:\Mijn documenten\"
    myarray = WorksheetFunction.Transpose(Range("B2:B" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).Value)
    ActiveSheet.Protect False, False, False, False, False
    If Not IsArray(myarray) Then
        MsgBox "Geen bestanden geselecteerd."
        Exit Sub
    End If
    On Error Resume Next
    lRow = 2
    For lLoop = LBound(myarray) To UBound(myarray)
        Set sShape = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(ImagePath & myarray(lLoop) & ".jpg", msoFalse, msoCTrue, _
                Cells(1, 7).Left + 9, Cells(lRow, 7).Top + 8, 80, 60)

lRow = lRow + 1
    Next lLoop
End Sub

Pas het pad aan bij ImagePath.
Vertrekkende van Rij 2, Barcodes in kolom B en afbeeldingen dan in kolom G.

Ik heb de directory ingevoerd maar zie niet waar ik de vertrekkende Rij moet invoeren? Mooi schript; Zou ik hierin ook de size nog later kunnen nalopen van de plaatjes?

Bij lRow geef je de beginrij aan.
Ik zou het eens proberen met 1 of 2 plaatjes in te voegen en te experimenteren met de 80 (breedte) en 60 (hoogte) totdat je het juiste formaat hebt om daarna alles ineens in te voegen.

Ik kom er niet uit... Weet niet hoe ik dit in elkaar ga flansen!

Daar hebben we ook niet veel aan om je verder te helpen.

Mijn de rij is 100 hoog en kolom is 16 breed

100 wat ? 16 wat ?
In welke directory steken de plaatjes ? Zijn het .jpg, .tiff, .bmp
Steek je bestand en enkele plaatjes in een zip-file en post het hier zodat we het eens kunnen bekijken.

Bij lRow geef je de beginrij aan.
Ik zou het eens proberen met 1 of 2 plaatjes in te voegen en te experimenteren met de 80 (breedte) en 60 (hoogte) totdat je het juiste formaat hebt om daarna alles ineens in te voegen.

Het importeren is gelukt, de barcode Cel was verkeerd geplaatst, is er voor de size van de images geen vast bereik in te stellen? Dat je er bijvoorbeeld voor zorgt dat de plaatjes niet uit vorm raken? en het celbereik niet overschrijden?

experimenteren met de 80 (breedte) en 60 (hoogte) totdat je het juiste formaat hebt om daarna alles ineens in te voegen.

Gedaan, ik ben blij dat je zo snel reageerd :)

Het lukt op een groot deel van de plaatjes wel maar ze zijn niet allemaal in dezelfde verhouding, de een is een landscape en de ander portrait formaat, kan ik hier ook rekening mee houden in de code?

Heb een oplossing gevonden maar er zal mi dan wel vertraging optreden aangezien nu elke afbeelding eerst op grootte moet gecontroleerd worden.
Zet enkele bestandsnamen in kolom B (vanaf rij 2) en test de macro in Module1.
De benodigde functies staan in de 2de module.

Bijlagen

Heb een oplossing gevonden maar er zal mi dan wel vertraging optreden aangezien nu elke afbeelding eerst op grootte moet gecontroleerd worden.
Zet enkele bestandsnamen in kolom B (vanaf rij 2) en test de macro in Module1.
De benodigde functies staan in de 2de module.

Wauw dit is Vet! Thanks! :)

kan ik ook in het script toevoegen dat als een image niet bestaat in de directory dat er ipv een image een 0 word ingevoerd?

Na wat onderzoek kan het simpeler zonder die extra functies.
Plus aanpassing laatste opmerking.

Bijlagen

Na wat onderzoek kan het simpeler zonder die extra functies.
Plus aanpassing laatste opmerking.

Ziet er heel gelikt uit, het scheelt ontzettend, kan ik de werkmap ook opslaan van 70 mb naar een formaat van minder dan 5 MB?

Of zijn dit toch echt de plaatjes die te groot zijn?

Echt blij dat je me helpt :)

Beste,

Wordt het bestand niet kleiner indien je de plaatjes ophaalt uit hetzelfde pad als het excelbestand? Uiteraard moet de VBA-code aangepast worden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan