• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Profiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

patje8

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Ik heb profielen gemaakt van mijn klanten waarin staat welke artikelen ze steeds afnemen. Nu zou ik graag, wanneer ik in een ander blad de klant kies er automatisch de artikelen van dat profiel verschijnen.

Hoe doe ik dit het beste?

Erz ijn legio oplossingen voor te bedenken. De een is wat meer efficienter dan de ander.
Ligt ook erg aan de gegevens welke je al hebt.

Post eens een voorbeeld?
Natuurlijk met de persoonlijke gegevens veranderd :)

Op het tabblad Profielen komen de klanten te staan met de artikels die ze afnemen, op tabblad artikels komen al de artikels met de lotnummer te staan.
Het is nu de bedoeling dat als ik in tabblad artikels in cel K1 de klant typ er in de cellen a2:j24 al de artikels komen die de klant neemt.

Bijlagen

Patje,

Mijn formule kennis is niet zo heel groot (misschien is het ook niet te doen) maar hierbij een file met wat VBA code achter tabblad "Artikelen". Tevens een validatie lijst in cel K1.

VBA-code:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim c As Range
Dim legeregel As Long

If Not Intersect(Target, Range("K1")) Is Nothing Then
        Sheets("Artikelen").Range("K2:K15").ClearContents
        For Each c In Worksheets("Profielen").Range("A1:A100")
            If c = Target.Value Then
                legeregel = Sheets("Artikelen").Range("K65536").End(xlUp).Row + 1
                c.Offset(, 2).Copy Sheets("Artikelen").Range("K" & legeregel)
            End If
        Next
    End If

End Sub

Bijlagen

Heb jij het bestandje geopent of de code geplakt?

mmmmmmmmmm, Wat is het beveiligings nivo van je macro's? (extra - macro - beveiligen)

Mijn macro beveiliging stond inderdaad op hoog.

Dit is wat ik bedoel maar in plaats van dat de artikels in kolom K komen zouden enkel rijen (a2:j24) met deze artikels moeten verschijnen.

Als ik je zo goed begrijp kan je beter gaan overstappen naar draaitabellen.
Een erg krichtige en handige Excel feature. Welke ik helaas niet onder de knie heb aangezien mijn werk ervaring er nihil mee is.

Kijk eens hier:
http://www.contextures.com/xlPivot01.html

Als je er niet uit komt dan kan je altijd je vragen hier op Helpmij posten. Zijn een paar echte wizards hier welke de draaitabellen geheel beheersen.

Kan er me iemand helpen om zo'n draaitabel te maken, geraakt er niet uit.

Nog even een schopje op de rang lijst geven.
Probeer eens zelf wat op te zetten en waar je niet uitkomt zet je hier online of in een andere post. Denk dat er genoeg mensen zijn die kennis hebben van draaitabellen.

Denk niet dat draaitabellen dat is wat ik juist zoek.
Het is echter de bedoeling dat ik een klant kies ergens op tabblad "Blad2" en dat er dan enkel de vormen komen die enkele deze klant neemt.

Eerste probleem waar je tegen aan gaat lopen is dat je bij sommige artikelen heb je meerder opties. Hoe wil je dit gaan onderbouwen?

Je kan met behulp van een extra tabblad de gegevens laten controleren van blad 1 op blad 2 en deze dan hier weergeven. Neemt niet weg dat je eerst je 1e probleem moet oplossen.

Is wel mogelijk maar hoe wil je het 1e probleem verhelpen?
Eerste probleem waar je tegen aan gaat lopen is dat je bij sommige artikelen meerdere opties hebt. Hoe wil je dit gaan onderbouwen?
Nu geef je in blad 1 aan dat je bij klant2 artikel 8 nodig hebt, alleen op blad 2 staat weer dat er 3 veschillende artikels 8 zijn.

Als je hier niet een oplossing voor vindt kan je programmeren wat je wilt maar eruit komen doe je niet. Want hoe kan ik de code nu laten weten welk artikel 8 ik moet pakken als er geen verschil tussen zit.

Zeker moet je jezelf er niet zo makkelijk bij neer leggen.
Een databse (overzichtelijk) opzetten is ook een hele klus, vooral als er gegevens uit meerdere bladen met elkaar moeten kunnen communiceren. Het begin heb je maar je moet weten wat je precies wil en op welke bladen je wat wil laten zien en op welke bladen je gegevens wil bewaren welke worden gebruikt door andere sheets.
Blad 1 = Info wat de klant wil
Blad 2 = wat er op voorraad is en/of wat er aangeboden kan worden
Blad 3 = Blad waar op we kunnen kijken welke klant wat heeft besteld met alle toeters en bellen erbij.

Waarom Blad 2 en 3 combineren als ze los van elkaar veel overzichtelijker zijn en beter te bewerken.
Excel is veel krachtiger als het gaat om verticaal zoeken dan om gegevens horizontaal in een blad te verwerken.

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen de artikels is het lotnummer. Het lotnummer is opgebouwd uit kolom E, F en G.

Had op kantoor al een voorbeeld voor je in elkaar geflanst maar die staat op mijn laptop.
Misschien kan ik zo nog snel de code proberen te achter halen.

Dat lotnummer. kan dat aan elkaar worden gemaakt? zoekt wat makkelijker.

Ja, het lotnummer mag aan elkaar worden gemaakt, das geen probleem.

Dit is de file welke ik vanmiddag als test had gemaakt.
Hierin wort geen rekening gehouden met je lotnummer.

Misschien kijk ik er vanavond nog naar of anders morgen.

Bekijk de opzet en de code / formules in de bladen.
Wat vindt je ervan?

Bijlagen

Dit lijkt al meer op wat ik in gedachten had, bedankt :thumb: .

Wat nog een graag zou hebben is als ik de klant heb gekozen, in de kolomnaam W20 de hoeveelheid van dit artikel de klant heeft afgenomen. Dit moet echt ook worden overgenomen in het tabblad Artikelen zodat er nog steeds een overzicht is van de hoeveelheid per artikel.

Een ander probleem is dat je je lotnummer niet op blad 1 mee geeft aan je artikelen.
Hoe kan je nu bepalen welk artikel er gepakt moet worden van de verschillende opties waaruit het artikel bestaat? bv welk artikel 6 pak je voor klant 1?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan