• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Prognose opbrengsten op basis van twee tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appievee

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2010
Hallo forummers,

Vaak moet ik een prognose maken van de inkomsten van klanten. Alleen wijzigen de voorspellingen nog wel eens met steeds handmatig bijwerken van de kwartaal of maand prognoses tot gevolg. Ik wil dat 'automatiseren' en zou blij zijn met een oplossing.

Een versimpelde versie heb ik in de bijlage staan.
- Eén tabel bestaat uit de klanten met daarin de afgesproken termijnen.
- De tweede tabel wordt regelmatig gewijzigd en worden datums ingevuld waarop we verwachten een termijn af te ronden
- De derde tabel zou automatisch moeten veranderen, zodra een datum in de 2e tabel aangepast wordt. Daar zoek ik dan ook een of andere formule voor.

Hopelijk is de uitleg in de bijlage voldoende duidelijk,

Ik zie de reacties graag tegemoet,

Groeten, Albert

Bekijk bijlage Vraag termijnen.xlsx

Laatst bewerkt:
Formule (voor in/onder D25):
Code:
=SOMMEN.ALS($D$5:$F$8;$D$13:$F$16;">="&DATUM(2000+RECHTS(D$24;2);KIEZEN(DEEL(D$24;2;1);1;4;7;10);1);$D$13:$F$16;"<"&DATUM(2000+RECHTS(D$24;2);3+KIEZEN(DEEL(D$24;2;1);1;4;7;10);1))

Ingevuld: Bekijk bijlage Vraag termijnen 2.2.xlsx

PS de ingewikkelde DATUM formule is het gevolg van de keuze om Q1-15 etc. te hanteren als periode-aanduiding.
PS2 je zult zelf de bereiken in de formule moeten aanpassen om het in je daadwerkelijke versie te kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik kan de opmerking over het moeilijke kwartaal wel begrijpen.
Aanvullend heb ik de verzoek om het toch ook per maand te willen hebben. Ik kan mij voorstellen dat het een stuk eenvoudiger kan in dat geval. Zelf heb ik de formule proberen om te bouwen, maar het is niet gelukt.

Groet, Albert

Bijlagen

Nou ja, moeilijk.... valt op zich ook wel weer mee.

Per maand kan ook natuurlijk. Kom er vandaag even niet aan toe, maar kan wel iets opzetten tenzij iemand me voor is... :-)

Kijk dat ziet er op het oog bruikbaar uit.
Zal hem morgen proberen in te bouwen in de sheets van mijzelf.

Helemaal top!:thumb:

Nu zou ik het nog 'geavanceerder' willen hebben.

We produceren de producten waarbij we ook bijhouden of ze nu ook verkocht zijn (rode kader). De termijnen kunnen dus alleen geïnd worden als het ook verkocht is.
Het is dan ook de bedoeling dat in de betreffende maand de volgende zaken worden opgeteld:
- De termijnen van de producten die verkocht zijn en waarvan de termijnen dan vervallen; plus
- De termijnen van de reeds in productie genomen, onverkochte producten die in deze maand ineens verkocht worden.

De getallen die eruit moeten komen staan nu in het rode kader (regel 37).

Hopelijk spreekt de onderstaande bijlage voor zich...

Thanks Albert

Bekijk bijlage Vraag termijnen 4.xlsx

Zou je onder het rode kader, met name voor de maanden januari, februari, juli en september, handmatig willen aangeven hoe je het berekend hebt? (je heb het "ingeklopt", dus vast ook ergens de optelling staan).

Dus niet alleen de uitkomst van de som, maar even de optelling... Het is mij nog niet geheel duidelijk.

@Alexcel

In de bijgaande heb ik de vraag wat duidelijker gemaakt.
De kleuren corresponderen met de bedragen die opgeteld moeten worden.
Daaronder ook in tekst een toelichting over het waarom.

Hopelijk is het duidelijker zo....thanks in elk geval:thumb:

Bekijk bijlage Vraag termijnen 4.1.xlsx

Voor nu is dit een prima oplossing.
Ik heb het weten in te bouwen (en werkend) in de uiteindelijke sheet.

Dus dank AlexCel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan