programma altijd uitvoeren als administrator

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Hello, *

ik wil een programma uitvoeren als administrator. Dat kan ik uiteraard doen door rechts te klikken en uitvoeren als adminsitartor te kiezen, maar dan moet ik admnin rechten of het admin password hebben. Heb ik, daar niet van, maar ik wil dit programma ook ter beschikking stellen van gewone gebruikers. Die dus geen admin password hebben.

Het gaat om openvpn, dat een nieuw device moet aanmeaken om als netwerklink te fungeren. Allemaal zaken waarvoor je privs nodig hebt. In Unix taal zoek ik naar een "setuid root" functie. Hoe gaat/heet dat in Windows 7?
 
Je kunt een shortcut maken, rclick -> properties / eigenschappen -> advanced / geavanceerd -> run as administrator.

ALs het goed is kan een normale gebruiker dan ook de shortcut gebruiken, maar ik heb even geen computer om het te testen.
 
bedankt. En weet je bijgeval ook nog hoe je die shortcut op het bureaublad van alle gebruikers kunt zetten (ook weer een van die dingen die ik onder XP kan vinden, maar waar ik me bij Windows 7 wezenloos naar zoek :-( )
 
Openbaar zal wel de vertaling van Public zijn (dat rottige Nederlands ook altijd), maar daaronder vind ik Openbare videos, documenten, tv-opnamen, muziek, downloads, afbeeldingen. Maar helaas geen Desktop c.q. Bureaublad. Wat nu?

Ik kan ze natuurlijk kopiëren naar Openbare documenten en ze dan in de verschillende desktops importeren, maar dat lijkt me toch niet helemaal de meest efficiënte techniek...

Nog even terug naar mijn oorspronkelijke vraag: ik heb een vinkje staan bij "als administrator uitvoeren". IK kopieer de shortcut (via truc) naar de desktop van een gewone gebruiker. Het vinkje staat nog steeds aan. Ik dubbelklik(of klik dubbel?) en hij gaat wat doen, het lijkt heel aardig te lukken, maar dan krijg ik opeens een stel meldingen "toegang geweigerd" en "u hebt niet de benodigde bevoegdheden voor deze bewerking". Maar uitvoeren als administrator geeft je die bevoegdheden toch juist? Of niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou inderdaad wel moeten. maar mogelijk is een directory afgeschermd? Ik vind dit soort zaken ook altijd vervelend om te doen. Je kunt ook wel iets doen met de group policies, maar ik ben daar niet zo'n held in. Mogelijk dat een meer bedreven administrator daar mee kan helpen.
 
Het is nog erger. OpenVPN is ook als service geïnstalleerd, en je kunt hem starten, als je administrator bent. Niet als je gewone gebruiker bent. Je kunt wel een shortcut naar services.exe op je desktop zetten, maar zonder privs is dat "kijken, niet aankomen". Ook, en dat is dus raar, als je hem als administrator start. Ik zou dan eventueel verwachten dat er naar een password gevraagd wordt, maar zelfs dat gebeurt niet. Het lijkt erop dat starten als administrator niet echt iets doet. Maar een behoorlijke foutmelding kan er natuurlijk niet af... in dat opzicht blijft het Microsoft.
 
Je kunt het misschien met een batchfile proberen met daarin:

NET START "OpenVPN service"

Of hoe de service dan ook echt mag heten. uitvoeren als administrator ook weer aanvinken natuurlijk.
 
Mogelijk dat je de service doormiddel van startup type op "automatisch" te zetten het probleem verholpen hebt (dan start hij wel meteen op bij het opstarten van de machine)
 
Waarom word er het administrators wachtwoord gevraagd als men rechtsklikt en kiest voor uitvoeren als administrator?
Dit betekent dat men een gebruiker is met beperkte rechten in Windows. Je zal je bij Windows moeten aanmelden met het administratorsaccount en hiermee jouw gebruikersaccount moeten veranderen naar standaard gebruiker.
Als je de computer aanzet , krijg je dan het administratorsaccount te zien om aan te melden? Als dat zo niet is zit je wel met een probleempje. Met een beperkt gebruikersaccount kun je het administratorsacount niet zichtbaar maken.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk dat je de service doormiddel van startup type op "automatisch" te zetten het probleem verholpen hebt (dan start hij wel meteen op bij het opstarten van de machine)
Dat geloof ik onmiddellijk. Maar dan start-ie dus inderdaad _altijd_ op. Maar deze computer wordt zowel buitenshuis gebruikt (en dan wil je via openVPN werken) als in-house (en dan plug je hem gewoon in een wall outlet en dan heb je geen OpenVPN nodig). Daarom is gekozen voor een shortcut op de desktop, maar die moet ook voor gewone gebruikers zonder kennis van het administratorwachtwoord te bedienen zijn.
 
@seniorke
Het veranderen van het account is dus niet het probleem (zover gaat mijn Windows kennis nog wel, en bovendien ken ik alle passwords). Probleem is dat een gewone gebruiker een programma moet kunnen uitvoeren _als administrator_. In Unix heet dat suid (of evt sudo) en ik kan me niet voorstellen dat Windows dat niet heeft. Sterker nog: waar is "uitvoeren als" anders voor? Maar als ik als gewone gebruiker het programma uitvoer als administrator wordt mij (a) niet om een password gevraagd (niet dat ik dat in die kwaliteit zou hebben, natuurlijk), maar (b) krijg ik vervolgens geen toegang tot bepaalde "systeembronnen" en werkt het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je toevallig mijn batch file idee al geprobeerd? Ik zou graag weten wat eventuele feedback is voor mijn eigen toolbox ;)
 
Maar deze computer wordt zowel buitenshuis gebruikt (en dan wil je via openVPN werken) als in-house (en dan plug je hem gewoon in een wall outlet en dan heb je geen OpenVPN nodig).

Staat die computer in een domein? Dan is het maar normaal dat om het administrators wachtwoord gevraagd word. Dit is een beveiliging zodat onbevoegden van buitenaf geen wijzigingen kunnen aanbrengen aan het systeem.
Uit je uitleg begrijp ik dat je alle gebruikers administrators of beheerdersrechten wil geven. Dit type account kan het systeem beheren.Als het administratorsaccount niet met een paswoord beveiligd is , en je systeem word gehackt, kan men met je computer uitvoeren wat men wilt. Ook accounts uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat wil ik juist niet! Ik wil alle gebruikers OpenVPN laten gebruiken ZONDER admin rechten. Maar OpenVPN zelf heeft admin rechten nodig om een "tap" (een soort com port) op te zetten. Dus ik zoek naar een mogelijkheid om OpenVPN aan te roepen zonder admin rechten en zonder password, waarbij OpenVPN zelf wel kan doen wat nodig is (en de gebruiker nog steeds geen speciale rechten heeft). Het gekke is nou juist dat ik een vinkje kan zetten bij "uitvoeren als administrator", of gewoon kiezen voor "uitvoeren als administrator",endat ik vervolgens gewoon dat icon kan aanklikken, er wordt niet om een password gevraagd (en administrator heeft echt wel een password), maar het werkt ook niet.

O ja, en als je op kantoor werkt, zit de computer inderdaad in een domein. Via OpenVPN is dat onbruikbaar, omdat de profielen te groot zijn voor een gewone communicatieverbinding (dan duurt het uren om op te starten). Dus er komt ook een lokale autologin-gebruiker, en dan kun je altijd nog shares op het netwerk benaderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je toevallig mijn batch file idee al geprobeerd? Ik zou graag weten wat eventuele feedback is voor mijn eigen toolbox ;)
Nog niet; ik hoop er in het weekend aan toe te komen. Maar ik voel al een beetje aan, wat het resultaat zal zijn: zonder admin rechten geen toegang. Zodra ik het weet zal ik het melden.
 
Nee, dat wil ik juist niet! Ik wil alle gebruikers OpenVPN laten gebruiken ZONDER admin rechten.
In aanvulling nog even: als "uitvoeren als" niet in te stellen is zoals ik het wil, dan is inderdaad de enige oplossing, alle users administrator rechten geven. Dat kan toch niet waar zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik word nu wel nieuwschierig.
Heb jij een domein met bijbehorende policies?
Ook thuis zit je namelijk aan die policies vast
welke versie openvpn gebruik je?
(even test opstellinkje bouwen)
 
Laatst bewerkt:
even wat gepruts maar:

Geekzilla gaf wat hints waarmee jij volgens mij wel weer een stap verder gaat komen Bronlink
Controleer even de volgende register key
- x86 HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\OpenVPN-GUI\service_only
- x64 HKEY_CLASSES_ROOT\VirtualStore\MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\OPENVPN-GUI\service_only

welke een REGSZ value moet hebben van 1


Vanuit de policies kun je dan de user rechten geven op de service (kan ook lokaal maar das iets lastiger maar wel mogelijk iets leuker voor een linux kenner ;) door commando sc sdset <servicenaam> <security descriptor> en die descriptor is lastig)
en daarna moet een user via de gui gewoon kunnen starten/stoppen etc
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan