• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Projectkalender overzicht werkdagen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Barthop

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2010
Dag allen,

in bijlage een projectkalender. Ik denk dat er velen hier wat aan hebben.

Echter nog één ding zou ik graag opgelost zien :

In cel AJ6 zou de einddatum moeten komen die overeenkomt met de laatste werkdag in onderstaande kalender.
In dit voorbeeld is dat dus "do 15 sep 2022".

Ik heb al een poging ondernomen met de formule WORKDAY maar aangezien in verschillende tabbladen heb met afwezigheidsdagen heb ik teveel argumenten.
Een zoekfunctie lijkt mij aangewezen denk ik.

Alvast bedankt om het dit te willen oplossen en veel plezier voor de overige gebruikers!!!

Bijlagen

Bij wijziging van het aantal werkdagen wordt de einddatum ingevuld.
Zie macro achter werkblad Werkkalender.

Werkt perfect behalve er een getal kleiner dan 24 wordt ingegeven bij # werkdagen.
Kan het ook zonder macro? Niet iedereen mag (raar maar waar) macro's toestaan bij de ondernemingen die ik ken.

Alvast bedankt!

Zonder macro is dat mijns inziens onmogelijk, althans, ik zie daar geen oplossing voor.
Met onderstaande macro gaat het ook goed voor projecten van minder dan 24 werkdagen.
Code:
Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim c As Range
    If Target.Address = "$U$6" Then
        Set c = Cells.Find(What:=Target.Value, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues)
        If c.Address = Target.Address Then
            Range("AJ6") = "Niet gevonden"
            Exit Sub
        End If
        Do While Not c Is Nothing And c.Column Mod 5 <> 0
            Set c = Cells.FindNext(After:=Range(c.Address))
        Loop
        If Not c Is Nothing Then Range("AJ6") = c.Offset(0, -3)
    End If
End Sub

Alvast bedankt! Ik probeer het morgen uit en hou je op de hoogte! Niet dat ik eraan twijfel hoor. Dikke dikke merci! Hopelijk hebben andere forumgebruikers er ook wat aan :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Sylvester, dit werkt in ieder geval al niet in excel 2013 op laptop van het werk (ik weet het :confused:)

Bart, jammer dat je dat niet meteen vermeld.

maar de oplossing zit in het maken van een verzamelblad van "bijzondere dagen"
kopieer ze zelf naar een apart blad.
maak er 1 tabel van

Laatst bewerkt:
Hey Sylvester,
dat had ik eerst ook. Alles op één blad én dan met de formule Workday. Had daarna knoppen gemaakt om de verschillende "bijzondere dagen" af te drukken eigen aan de categorie (wettelijke, vakantie, weerverlet & schorsing) maar dat vond "men" niet overzichtelijk waardoor ik alles op aparte tabbladen heb gezet.
Nu lijkt het mij dat de macro perfect zijn werk wel zou doen, doch vele firma's staan in deze tijd nog geen macro's toe (snappen wie snappen kan met alle begrip). Indien het mogelijk zou zijn dat het verzamelblad automatisch gegenereerd zou worden is jouw oplossing een mogelijkheid. De doelgroep betreft een 137-tal leidend ambtenaars of werfleiders en ik kan onmogelijk een persoonlijke service gaan aanbieden voor elkeen en de data dat zij ingeven op een verzamelblad gaan kopiëren. Bovendien hebben de meeste werfleiders geen skills in excel, dus moet ik het zo simpel mogelijk houden :cool:

hallo Bart, ik weet niet wat excel 2013 kan en niet kan.

voor mij wordt het gokken. ik hoop dat andere helpers met oude versie jou kunnen helpen om die werkbladen samen te voegen met formules.

Geen probleem! Hartelijk dank voor de reeds geleverde inspanningen. Ik laat de vraag nog even open staan voor het geval dat :)
Nu ik denk dat er al velen gelukkig zijn met het huidige resultaat, toch?

Het kan dus toch zonder macro!
Met de elegante formule van Sylvester en een quick and dirty brute force methode van mij om het verzamelblad samen te stellen krijg je bijgaand resultaat.

Bijlagen

@ Barthop: Graag stoppen met het onnodig quoten van iemands berichten. Inmiddels 5 verwijdert.

:D Echt waar, stop mannen :D
Ik prefereer toch de macro, ik ga die proberen op te dringen...
Stel het wordt een kwakkeljaar (veel regen, sneeuw, etc ...) moet de lijst weerverlet uitgebreid worden en bijgevolg ook het verzamelblad, etc.
Ik zou het verzamelblad op zijn beurt weer moeten verbergen, zo is het ook geen zicht hé
Fijn gevoel dat dit item zo wordt bekeken én jullie beide met nieuwe oplossingen voor de dag komen!
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe hard jullie mij geholpen hebben! Ook Harry heeft mij eerder deze week een aardig handje geholpen!
Dank dank dank :)

Stoppen is voor watjes:D
In het verzamelblad is al rekening gehouden met een aantal extra kolommen en rijen voor vakantie, weerverlet en schorsing, dat kan je zonder enig bezwaar nog met vele tientallen rijen en kolommen uitbreiden. En het verzamelblad kan inderdaad verborgen worden. En dan natuurlijk ook het bereik in AJ6 aanpassen.
Ik weet uit de praktijk dat het erg lastig kan zijn om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen waar het het vrijgeven van macro's betreft, dus als het zonder macro's kan (zei de maker van de macro) is dat wel zo prettig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan