Publiek IP-adres 12.34.45.32/applicatie vertalen naar een domeinnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornpeters

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2014
Beste lezer,

Waarschijnlijk is het een simpele oplossing, maar zelf kom ik er op dit moment niet meer uit. Ik heb een linux server waar Apache op draait, de applicatie is werkend een draaiende binnen mijn LAN, maar kan ook bereikt worden op het publieke ip bij mij thuis. De applicatie kan ik bereiken via bijvoorbeeld 12.34.45.32/applicatie.

Echter vind ik het omslachtig om mijn IP-adres uit het hoofd te gaan leren en heb ik dus een domeinnaam waar ik DNS records in kan aanpassen. Alleen wat voor een record moet ik dan toepassen? Bij een A-record kan ik alleen maar het normale publieke IP-adres gebruiken, dus enkel 12.34.45.32 en kan ik daar de /applicatie niet achter voegen.

Iemand een idee?

Groet,

Bjorn

De vertaling van een naam naar een nummer gebeurt altijd op host niveau.
De /applicatie is een sub map en is dus niet onderdeel van de domein structuur.
Als alternatief zou je http://applicatie.domein kunnen gebruiken.

Voorbeeld.

Mijn exchange server is intern benaderbaar op 192.168.1.2
Ik heb in mijn dns opgegeven mail-intern als A-host naar dit ip.
Ook heb ik in mijn dns een 2e A-host aangemaakt en die heet webmail.mijndomein.nl en deze verwijst naar mijn externe ip.

je kunt in de DNS gewoon een naam naar een intern ip laten verwijzen je moet alleen wel beseffen dat als je vanaf internet naar een intern nummer verwijst je provider het verkeer niet naar je zal doorsturen en je geen antwoord krijgt. Bij providers worden series van interne ips gelijk gekilt. (routing table)

om te voorkomen dat je achter je domein.nl nog een /applicatie moet zetten kan je dus ook op het domein een a-host aanmaken applicatie.domein.nl en dan vervalt de /applicatie erachter. Je zal dan wel in je apache de hostheader moeten configureren.

M.

Bedankt voor je reactie,

Dat dacht ik inderdaad al. Dan moet ik opzoek gaan naar het aanpassen daarvan. Ik zorg wel gewoon dat apache enkel het publieke ip-adres gebruikt, en dan verwijs ik hem alsnog. Thanks voor de bevestiging!

Groet,

Bjorn

om het nog wat completer te maken: Ik heb een eigen interne DNS draaien.
Als je op internet een naam invult of als je internet een naam invult (dezelfde naam) krijg je een ander antwoord.
In beide gevallen kom je op dezelfde server uit die niet kijkt op nummer maar op naam (die hetzelfde is) en daarmee geen verschil maakt door de afkomst.

moet je op zoek naar het aanpassen van apache of naar het opzoeken van A-host aanmaken in je domein?

Naar het aanpassen van Apache. Ik heb dit probleem namelijk met 'OwnCloud'. Standaard verwijst deze dus naar het IP-adres met /owncloud erachter. Het opzoeken en aanpassen hiervan kan ik niet zo snel vinden omdat hij namelijk niet in de normale configuratie van de apache2.conf staat op mijn Linux server.

Dat wordt weer even flink googlen dus :)!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan