• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punten optellen i.f.v. spelers die naar reeks A en B gaan?

Gielleke25

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2022
Hallo iedereen,

Is dit mogelijk met een Excel formule?
Ik heb een rooster van 6 spelers die tegen elkaar een wedstrijd gespeeld hebben.
Elke speler heeft zijn totaal van punten staan in de kolom J5:J10

In dit voorbeeld gaan er 3 spelers naar de B reeks (Seppe, Nathalie en Dirk)
Angelo heeft 12 punten in totaal maar verlies de 3 punten van Seppe, 3 punten van Nathalie en 2 punten van Dirk... omdat zij een kruisje hebben in reeks B = resultaat 4 punten.

Was er bijvoorbeeld niemand met een kruisje in reeks B dan blijft het totaal voor Angelo op 12 punten enz...

Ik heb de punten die Angelo verlies door de betreffende kruisjes in het oranje geplaatst als voorbeeld.

Kan dit?

Alvast super bedankt!
Mvg,

Bijlagen

Bedankt voor u reactie @AHulpje!

Het resultaat is nog niet 100% correct...
Wanneer ik een kruisje plaats als eerst bij vb. Angelo in reeks A gebeurd er niks (wat goed is).
Wanneer ik een kruisje plaats bij Seppe in de B reeks... dan gaan de 3 punten van seppe in vermindering bij mij wat goed is... maar ter gelijke tijd zou bij Seppe de 4 punten van Angelo moeten verminderen... Enz...

Alvast super bedankt!
Mvg,

Dan heb ik het kennelijk niet goed begrepen, en nu begrijp ik er nog minder van.
Kun je precies uitleggen wat er van kolom J moet worden afgetrokken om tot het resultaat van kolom P te komen?

In P5 en doorvoeren naar onderen.

Formule vanaf Excel 2021.
Code:
=J5-SOM((D5:I5)*(D$4:I$4=FILTER(L$5:L$10;N$5:N$10="x")))
Of andere versies.
Code:
=J5-SOM((N$5:N$10="x")*(L$5:L$10=TRANSPONEREN(D$4:I$4))*(TRANSPONEREN(D5:I5)))

Laatst bewerkt:
@AHulpje en @HSV,

Bedankt voor jullie bijdrage.
Ik meende op het eerste zicht te zien dat de berekening in het bestand goed was, maar dit was nog niet volledig in orde.
Ik begrijp ten volste dat het soms niet even eenvoudig is om uit te leggen, wat juist de bedoeling is. Ik berijpte het ook niet van de eerste keer...☺️

De bedoeling is dat het punten saldo van elke speler vermindert i.f.v. waar de andere spelers verdeeld worden in reeks A of B...
Wanneer een speler in reeks A wordt aangeduid met een kruisje... verlies hij alle punten van de spelers die in reeks B zijn aangeduid met een kruisje.

VB. Voor Angelo (reeks A) verlies hij de punten van (Seppe, Nathalie en Dirk)
Er wordt steeds gerekend in de richting van de pijlen.
Dus Angelo verliest de oranje punten 3, 3 en 2, dus heeft hij nog een totaal van 4

VB. Voor Dirk (reeks B) verliest hij de punten van (Angelo, Tito en Albert)
Dus Dirk verliest de oranje punten 3, 0 en 2, dus hij heeft nog een totaal van 0

Hopelijk kan ik hierdoor mee duidelijkheid brengen naar jullie.

super bedankt!
Mvg,

Bijlagen

Dan zou het zo moeten, met dank aan HSV die het vast iets kan inkorten!

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: HSV
Ik kan het nog wat inkorten.
Code:
=J5-SOM((D5:I5)*(D$4:I$4=FILTER(L$5:L$10;ALS(M5="x";N$5:N$10="x";M$5:M$10="x"))))

Terug
Bovenaan Onderaan