Qbasic

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart2jes

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2006
Ik probeer een soort agenda te maken met qbasic, maar nu stuit ik op het volgende probleem: als ik een datum invoer en ik sluit qbasic af, dan slaat qbasic de datum niet op. Is er een opdracht die ervoor zorgt dat zodra je iets invoert qbasic het net zo lang bewaard totdat je de datum (of iets anders) weer verwijdert?
En ik heb nog een vraag: Kan je een programma ook zo schrijven dat het zichzelf opstart als je het opent, dus dat ik niet op F5 hoef te drukken?
Alvast bedankt voor de hulp.:confused:

Oke, maar daar ben ik totaal niet bekend mee dus tenzij er een goede nederlandse handleiding is, wil ik het toch in qbasic houden..

ik kan iets maken voor je dat

je voert een datum in en een omschrijving ofzo erbij

en je kan deze opslaan verwijderen bewerken etc etc

als je bv het programma opent ie je voor u mooi alle datums die je hebt gesorteerd en je kan op datum zoeken

Dat zou heel handig zijn, maar ik wil ook wel een beetje meer vaardigheid krijgen in andere programmeertalen dan alleen qbasic. Dus zou je me alsnog, behalve die agenda ook nog Visual Basic en een goede nederlandse handleiding kunnen sturen (als die r is?:confused: ). Alvast bedankt

nja VB kan ik niet opzende moet je voor betalen dacht ik nouja betalen :evil:

hm msch zou je dan even beter verderdoen met Q-basic

je moet zoeken naar het wegschrijven van bestanden

dus tekst die je bv datum en omschrijving wegschrijft in TXT bestand

heb ooit nog zitten programeren in Q-basic maar ben al veel vergeten

gewoon effe googlen naar Make TXT file in Q-basic ofzo
:thumb:

Als je graag meer programmeertalen wilt leren dan kun je opzich heel veel kanten op. Het hangt een beetje af welke kant je op wilt.

Als je echt software wilt gaan programmeren dan raad ik JAVA aan. SUN heeft veel mooie applicaties waardoor je gratis kunt compilen, het kost je dus niks. Het geeft de beste feedback over fouten in je code, wanneer je het vergelijkt met andere programmeertalen zoals C(++) en Perl. Kortom: voor software zou ik gaan voor Java.

Als je gewoon simpele applicaties wilt schrijven en vooral de functies en niet de rompslomp eromheen dan zou ik gaan voor webprogrammeren. PHP en Javascript zijn beide talen waar je functies voor kunt schrijven voor in een omgeving. Dat houdt in dat het al kan webbrowsen, maar dat je alleen de functie hoeft te schrijven. In JAVA zou je het programma eerst moeten leren te browsen (als je snapt wat ik bedoel).

Als je wilt gaan programmeren op het gebied van hardware (chips enzo) dan zou ik me gaan verdiepen in C(++). Ook daarvoor zijn redelijk wat gratis compilers.

Hoop dat je een beejte opweggeholpen bent.

wout

je kan vb express downen van microsoft, heb ik ook gedaan maar ik snap het niet echt.

succes:thumb:

zet je e-mail beschikbaar als je wil dat ze je iets kunnen versturen

Als het om één waarde gaat kan je zoiets gebruiken:

'wegschrijven
OPEN "settings.ini" FOR OUTPUT AS #1
PRINT #1, datum$
CLOSE #1

'ophalen
OPEN "settings.ini" FOR INPUT AS #1
INPUT #1, datum$
CLOSE #1

Het is voor mij heel lang geleden dat ik QBasic heb gebruikt, maar als het niet helemaal lukt met die commando's vind je hier misschien meer info:

http://www.uv.tietgen.dk/Staff/Mlha/PC/Prog/bas/dos/qbasic/statement/index.htm

Het op F5 drukken kan je "tegengaan" door je programma te compileren naar een .exe-file, naar mijn weten zit er vanaf Quick Basic 4.5 een compiler in (ik gebruikte Quick Basic 7.1x)

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie tips, ik laat de vraag nog even openstaan en ga me proberen te verdiepen in Java, waar ik waarschijnlijk meer mee kan dan qbasic.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan