[QT 4] Kan niet compileren...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gewoon Max

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Hoi,

Sinds kort heb ik QT 4, leek me heel handig.
Ik heb hem op Vista en Uuntu.
Maar op beide heb ik een probleem met compilen...

Windows Vista
Als ik een project aanmaak, heel simpel, met een code die zeker goed is, en ik druk op compilen...
Dan maakt hij een .exe aan, maar de kan ik niet uitvoeren...
".. has stopped working..." krijg ikals ik hem opstart...

Ubuntu
Ik krijg een error als ik op compilen klik, dezelfde code:
collect2: ld returned 1 exit status

Weet iemand hoe ik weer gewoon kan compileren met QT4?

Max

Voor wat betreft Windows heb ik geen idee. Voor Ubuntu, kan je ook de regel boven
posten? Die regel vertelt namelijk wat er misgaat. De regel die jij postte zegt alleen dat er iets is mis gegaan.

De code:
[CPP]#include <QApplication>
#include <QPushButton>

int main(int argc, char *argv[])
{
QApplication app(argc, argv);

QPushButton hello("Hello world!");
hello.resize(100, 30);

hello.show();
return app.exec();
}
[/CPP]

Nu druk ik op compileren...
werkelijk, alles wat er staat als ik op copy druk bij de error:
error: collect2: ld returned 1 exit status

Ik probeer het net weer op Vista, en daar doet die het nu gewoon!! Dus alleen nog Ubuntu!!

Welk programma gebruik je om te compileren? Maakt die ook gebruik van een Makefile?
Normaal gesproken (bij het compileren vanaf de command line) krijg je nog een regel te zien. Bijvoorbeeld
/usr/lib/gcc/i486-slackware-linux/4.1.2/../../../../i486-slackware-linux/bin/ld: cannot find -lqt
collect2: ld gaf exit-status 1 terug

[edit]Of kan je iig vertellen welke opties je meegeeft aan de linker (het feit dat ld een foutmelding geeft, geeft aan dat er iets misgaat tijdens het linken)?[/edit]

Laatst bewerkt:
Welk programma gebruik je om te compileren? Maakt die ook gebruik van een Makefile?
Normaal gesproken (bij het compileren vanaf de command line) krijg je nog een regel te zien. Bijvoorbeeld
/usr/lib/gcc/i486-slackware-linux/4.1.2/../../../../i486-slackware-linux/bin/ld: cannot find -lqt
collect2: ld gaf exit-status 1 terug
[edit]Of kan je iig vertellen welke opties je meegeeft aan de linker (het feit dat ld een foutmelding geeft, geeft aan dat er iets misgaat tijdens het linken)?[/edit]

Op Ubuntu; G++ geloof ik.
Ik weet niet eens wat een Makefile is; laat staan waar ik kan zien of die er gebruik van maakt :P
Als ik bij output kijk in QT Creator, onder Build Issues, is de enige error die er staat: :-1: error: collect2: ld returned 1 exit status

Misschien nog wat extra info:

Onder compile output staat dit:
Running build steps for project Hello_World...

Starting: /home/max/qtsdk-2009.03/qt/bin/qmake /home/max/Documenten/C++/Tests/Hello_World/Hello_World.pro -spec linux-g++ -r CONFIG+=debug
Exited with code 0.
Starting: /usr/bin/make -w

make: Entering directory `/home/max/Documenten/C++/Tests/Hello_World'
g++ -Wl,-rpath,/home/max/qtsdk-2009.03/qt/lib -o Hello_World Hello_World.o -L/home/max/qtsdk-2009.03/qt/lib -lQtGui -L/home/max/qtsdk-2009.03/qt/lib -L/usr/X11R6/lib -pthread -lfreetype -lgobject-2.0 -lSM -lICE -pthread -pthread -lXrender -lfontconfig -lXext -lX11 -lQtCore -lm -pthread -lgthread-2.0 -lrt -lglib-2.0 -ldl -lpthread
make: Leaving directory `/home/max/Documenten/C++/Tests/Hello_World'
/usr/bin/ld: cannot find -lfreetype
make: *** [Hello_World] Error 1
Exited with code 2.
Error while building project Hello_World
When executing build step 'Make'

Heb je wat aan deze informatie?

Laatst bewerkt:
/usr/bin/ld: cannot find -lfreetype
Dat geeft aan wat er mis is: je hebt freetype niet geïnstalleerd (of hij staat ergens geïnstalleerd waar de linker hem niet kan vinden).

Ik heb hem wel op mijn computer, net gezocht...
Meerdere zelfs...
Maar wat voor bestand moet het zijn? Of een mapje?
En waar moet die dan wel staan?

Yes!!

Er ontbrak inderdaad freetype in usr/lib/...
Die heb ik gekregen van een vriend van me!
Maar dat was niet alles: er ontbraken nog wel 10 andere lib's!
Maar die vriend van me (http://divendo-webs.com) heeft me die allemaal gestuurd!

Hij doet het!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan