Query: IIF (voorwwaarde = "="; = waarde; <> waarde) werkt niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter fmeca
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fmeca

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Hoi,

a.h.v. een query wil gegevens filteren en tonen op een formulier.

In de query-criteria heb ik onderstaande ingegeven.

Code:
IIf([Forms]![Frm_Main]![kzkStatusConditie].[Caption]="=";[Forms]![Frm_Main]![kzlStoringStatus];<>[Forms]![Frm_Main]![kzlStoringStatus])

Deze werkt echter niet als de voorwaarde 'false' is. <>[Forms]![Frm_Main]![kzlStoringStatus]
Als ik de waarde zonder IIf invul, werken beide, zowel voor true als False
Hoe krijg ik dit werkend?

Ik heb i.p.v. '<>' ook al 'not' of 'Not like' geprobeerd.

Hierbij is:
- [Forms]![Frm_Main]![kzkStatusConditie].[Caption] een wisselbutton waarbij ik alleen de caption verander door te klikken ( = of <>);
- [Forms]![Frm_Main]![kzlStoringStatus] een keuzelijst waar ik verschillende statussen ik kan selecteren;

Ik heb dit nu opgelost door twee query te gebruiken een voor de true en één voor de false voorwaarde. Maar dat is niet de bedoeleing.

Graag jullie suggestie.

vr.gr.
Eric

a.h.v. een query wil gegevens filteren en tonen op een formulier.
Waarom maak je de vergelijking dan in een query? Het is veel makkelijker om de berekening op het formulier uit te voeren. Verder snap ik niet wat je met de twee uitkomsten wilt doen; je wilt statussen selecteren in een keuzelijst, maar wat heeft dat met de IIF te maken?

De query is de recordsource voor het formulier. Het formulier geeft een overzicht(tabelvorm) van toont alleen gegevens. Hier kunnen geen gegevens worden toegevoegd. Met de knop en keuzelijst (status) op het hoofdformulier kan ik het overzicht filteren. om de lijst in te korten of alleen die gegevens zichtbaar te maken die ik wil zien.

PS De applicatie wordt gebruikt door leken die geen access ervaring hebben en kunnen filteren m.b.v. het menu. Dit is vergrendeld.

PS Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Men heeft destijds voor des opzet gekozen en mij gevraagd e.e.a. aan te passen.

Je voegt weinig informatie toe aan de oorspronkelijke vraag. Hooguit weten we nu dat de formule vermoedelijk al in de query zat toen je er aan begon. Dan is dit een mooi moment om dat te veranderen.
Ik snap dat je het (doorlopende?) formulier wilt filteren, en dat hoeft ook geen enkel probleem te zijn. Daarvoor hoeft de filtering ook niet in de query te zitten, maar die kun je gewoon op het formulier toepassen. Ware het dus niet dat ik nog steeds niet snap wat je formule zou moeten doen.

Tip van Michel meegenomen en op die manier opgelost.

THX voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan