Query lukt niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.

mattie94

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2011
Hoi,

Ik ben bezig met een access database.
ik heb een tabel met allemaal ingevulde formulieren. Hier staat er nu zon 500 ingevulde formulier in.

Nu wil ik hier query's aan toevoegen. maar hier kom ik jammer genoeg niet uit.
Ik wil per leidinggevende en per indiener een overzicht hebben.

Dit zijn elke keer verschillende mensen, hiervoorheb ik 2 nieuwe formulieren aangemaakt.
Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd, en kom er maar niet uit. Wie kan me helpen?

Heel erg bedankt alvast!

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Z7BP7P8BMH4N.accdb

Voordat je aan ingewikkelde formulieren gaat werken, zou ik eerst de database eens goed bekijken, want daar deugt nog niet veel van. Zo heb je een tabel Leidinggevende, die ik, als die tabel al nodig zou zijn, als basis zou verwachten voor de keuzelijst [textleidinggevende] (overigens een slechte naam voor een keuzelijst; je kunt beter iets als cboLeidinggevende doen, dan weet je dat het om een keuzelijst gaat en niet om een tekstvak). Maar tot mijn verbazing zat daar de tabel [Verbetervoorstel] achter....
Die tabel is dus behoorlijk overbodig want in de tabel [Medewerkers] heb je al een tekstveld [Leidinggevend], die je dan weer niet gebruikt! Bovendien staan in de tabel [Leidinggevende] namen die niet in de tabel [Medewerkers] staan. Dus een leidinggevende is geen medewerker? Erg onhandige constructie! Maak van het veld [Leidinggevend] een selectievakje, en gooi die andere tabel weg. Dan ben je gelijk klaar, want nu staan alle medewerkers waar ze horen (in de tabel [Medewerkers]) en op basis van een vinkje bij Leidinggevend kun je heel makkelijk de leidinggevenden uitfilteren.
Verder constateer ik dat je een aantal velden hebt gemaakt waarin je meerdere waarden kunt opslaan, en ik zet zo mijn vraagtekens bij die beslissing. Die vraagtekens zet ik dan weer niet bij het veld [Volledige naam] in de tabel [Medewerkers], want dat is volslagen overbodig: als je de voornaam, achternaam en tussenvoegsels (ja, dat is één woord) hebt, dan kun je die naam altijd makkelijk samenstellen. Lees de lessen over normaliseren er maar eens op na waarom je dat niet moet doen.
Gek genoeg kwam de tabel [Verbetervoorstel] in de problemen nadat ik [Volledige naam] weghaalde, dus je gebruikt dat veld ook nog! Dat moet op zijn minst het veld [Id] zijn, en niet [Volledige naam].
Maar om een lang verhaal kort te maken: bekijk dus eerst de structuur nog eens goed, voordat je dingen gaat bouwen waar je later spijt van krijgt. Eerst de structuur in orde, dan de rest bouwen. Niet andersom.

Heb meerdere dingen aangepast zoals je gezegd hebt! Hoe moet ik nu verder, heb je misschien een voorbeeldje wat je online kan zetten? Dat die query, of een vergelijkbare query werkt?
bedankt voor je hulp OctaFish!

Ik zou zeggen: post de nieuwe versie er eens bij :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan