Query/macro probleem in Acces 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter1982

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2012
Beste,

Ik ben al lang niet meer in Acces actief, maar nu was mijn vraag hoe ik het beste devolgende handeling kan uitvoeren.
we beginnen in een tabel1 waarin een Yes/No veld staat. Als dit tabel1.veld op Yes staat gaan we naar deel twee
Deel twee bestaat erin dat in tabel2.veld1 op een numerieke waarde wordt gezet. Dit is een vaste numerieke waarde.
Hierna komen we aan stap drie
Uit tabel2.veld1 > 0 & tabel2.veld2 = yes wil ik een aantal velden uit tabel2 afdrukken.

Hoe kan dit best worden opgelost?
Ik zit vooral in de knoei met de query te schrijven of met de macro te schrijven.
Dit lijkt me zwaar veranderd tov vroeger

Alvast bedankt:thumb:

Queries maken doe je nog precies op dezelfde manier als vroeger, en als je de macro's links laat liggen, wat je vroeger toch ook gedaan zal hebben omdat je gebeurtenissen in VBA hebt geschreven, dan is dat ook niet veranderd :)

Jammer genoeg snap ik totaal niet wat je bedoelt met je verhaal; misschien kun je een voorbeeldje maken en e.e.a. wat beter uitleggen. Nu wek je de indruk dat je in tabel1 maar één veld hebt (Ja/Nee veld), en dat zal vast niet zo zijn. Je hebt dus in ieder geval twee tabellen, en in tabel2 wil je een waarde veranderen als in tabel1 [Veld1] op Ja wordt gezet? En wil je in tabel2 dat veld een vaste waarde geven? Waarom wil je dan in tabel2 checken of dat veld >0 is? Je weet de waarde toch (anders is het geen vaste waarde).
En dan stap 3:
Uit tabel2.veld1 > 0 & tabel2.veld2 = yes wil ik een aantal velden uit tabel2 afdrukken.
Ik zou zeggen: maak in ieder geval een rapport, en zet daar een query achter die de twee tabellen koppelt, en waarbij je een criterium maakt tabel2.veld1 > 0 en tabel1.veld2 = True.
Dat rapport druk je dan af. Geen macro'tje nodig!
Hooguit heb je op het formulier een knop nodig die een bijwerkquery start die in tabel2 veld1 vaste waarde invult als het veld wordt aangevinkt, en een andere query die het veld weer leegmaakt als het selectievakje wordt uitgezet. Er vanuit gaande dat de waarde in tabel2.veld1 afhankelijk is van het Ja/Nee veld in tabel1.

nee ik heb natuurlijk veel meer velden per tabel

maar het veld waar ik een vaste numerieke waarde wil inzetten zijn velden uit een veel grotere database
waar dus 0 of 60 zal instaan.
er kunnen al een aantal velden zijn waar 60 instaat voor ik de eerste macro laat lopen hierdoor moet ik dus de mogelijkheid hebben
om na de eerste macro de tweede te starten.
en ineens te zien of een ander yes/no veld op yes staat.
hiervan wil ik een lijst genereren
(later wil ik dan nog ettiketten drukken van alles wat op het voorgaande niet waar is, maar dat is dus gewoon hetzelfde maar omgekeerde voorwaarden

Ik snap nog steeds niet wat je nu met die macro's wilt. En wat je je daar bij voorstelt. En welke versie gebruik je?

ik gebruik nu 2010
wel ik dacht eigenlijk query's te gebruiken, maar het lijkt niet dat ik daar een selectie of voorwaarden kan ingeven.
enkel velden van de tabellen die ik wil, niet wanneer ik ze wil

wel ik dacht eigenlijk query's te gebruiken, maar het lijkt niet dat ik daar een selectie of voorwaarden kan ingeven.
Dat is nu net één van de belangrijkste eigenschappen van queries :D

hoe geef ik deze dan in acces 2010 in?
want dat lijkt me dus niet te lukken

In het query ontwerpvenster heb je regels voor je Criteria. Daarin zet je de voorwaarden die je wilt gebruiken. Zonder voorbeeld (db) wordt het erg lastig, want eigenlijk snap ik nog steeds niet wat je wilt, en wat het probleem is.

ja het is nogal lastig om de db hier te zetten (private data)
anders zat ik er zo niet mee
dus gewoon een querry wizard starten en dan de voorwaarden er ergens inzetten?
Ik ga dit straks proberen, en houd u op de hoogte

Waarom maak je een query met de wizard? Ik zou hem gewoon in het Ontwerpscherm maken, de tabellen selecteren en de velden toevoegen. Het criterium moet je toch zelf intypen in het ontwerpscherm.

ah meer dan waarschijnlijk is dat het probleem.
Ik meende me te herinneren dat ik vroeger via de wizard de criteria moest ingeven.
Ik ga het straks via het ontwerpscherm proberen, en het dan bekijken.

Ik weet niet of het via de wizard kan of niet, want die gebruik ik nooit; alleen voor de bijzondere queries zoals gerelateerde records etc. Dus proberen kun je het natuurlijk altijd :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan