Query met filter maken lukt mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

poserman

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
ik wil een query maken met een filter er in, zodat ik niet de volledige lijst te zien krijg. ik heb een voorbeeld (de echte info weggehaald) toegevoegd. ik wil graag twee query's, die de volgende velden bevatten:

naam klant
afdeling
wens datum klaar
stickernummer
bijzonderheden
in behandeling door
aanvrager
pc/laptop

wat ik gefilterd wil hebben is ten eerste op domein. we hebben er twee (in het document zijn ze hier/daar genoemd), en alleen de regels waar geen vinkje bij afgehandeld staat.

als ik lijst domein toevoeg in de query, met de bovengenoemde velden, en er "Hier" zet bij de Criteria, dan geeft deze de volgende foutmelding:

"Gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie."

ik ben niet echt bekend met access, dus ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen hiermee.

Bijlagen

Ik heb je db bekeken, en de oplossing is vrij simpel.
Je hebt voor de verschillende stamgegevens tabellen gemaakt, o.a. ook voor Domein. Hierbij heb je een id gemaakt, en een omschrijving Domein.
In de tabel Lijst heb je vervolgens een opzoeklijst gemaakt voor Domein, waarbij je de eerste kolom hebt verborgen, zodat je alleen de omschrijving te zien krijgt.
Doordat Access de eerste kolom niet laat zien, zie je in de tabel nu ook de omschrijving voor domein, niet de opgeslagen waarde. En die is dus het ID veld, wat numeriek is.
In een query die je maakt, moet je, als je gaat filteren, altijd filteren op wat er in de tabel staat. In het geval van het veld Domein is dat dus niet de tekst Hier of Daar, maar het getal 1 of het getal 2. Je criterium moet dus een getal zijn, geen tekst.
Daar komt ook de foutmelding vandaan die je krijgt: "Gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie." betekent in dit geval: je probeert te filteren op tekst, terwijl je veld getallen bevat.

Voor Afgehandeld kun je de volgende filtering gebruiken: [0 Or Null]
Daarmee laat je dus records zien waar Afgehandel Nee is (de waarde 0) of leeg (Null). Als je afgehandeld wilt filteren, dan plaats je in het criteriumveld: -1.

Ontzettend bedankt! Dankzij je oplossing was ik in 1 keer klaar! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan