Query met verschillende tabellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dipke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dipke

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2011
Hi,

Ik heb aan tabel personen (met elk een id veld)
Ik heb een tabel dienst (met een veld die de id's van de personen bevat in de dienst)
Ik heb een tabel klant. (met velden dienstId en personenID)
In deze tabel klant kan ik personen toekennen uit de tabel personen.
Dit werkt.
Hoe zorg ik ervoor dat alleen de personen zichtbaar zijn bij de klant die toegekend zijn in de dienst ?

mvg

Uhm je hebt een tabel 'dienst' waar personen in zitten en je kent ze nog een keer toe in de tabel klant? Als een klant een dienst en personen bevat, waarom dan een tabel dienst maken?

Volgens mij kan dat met een gewone join, maar ik snap de logica achter het design niet helemaal.

*edit* Het gaat mij dus om je omschrijving van de doelstelling. Als je logica klopt kan er nooit een persoon bij een klant zijn die niet ook in een dienst zit. Maar mogelijk bedoel je wat anders.

Laatst bewerkt:
Hi,

Ik bedoel idd nog iets anders. Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg.
Er is een algemene tabel met personen en een algemene tabel met diensten.
Beide staan los van mekaar. In de tabel diensten staan de id's van de personen die kunnen deel uitmaken van de dienst.
De tabel klant kent een veld dienst en een persoon die de dienst uitmaakt. Deze persoon moet uit de lijst personen komen maar moet beperkt blijven de personen die toegekend zijn aan de dienst. Dus slechts 1 dienst en persoon per klant.

mvg

Als ik het goed begrijp:

Je hebt een klant. Je voegt daar een dienst toe. Vervolgens wil je in de lijst "personen" alleen mensen kunnen kiezen die de dienst mogen uitvoeren?

select persoon.naam , persoon.voornaam from personen join diensten on persoon.pid = diensten.pid where dienst.did = <dienst>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan