Query text

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend61

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2007
Hoi ik ben bezig met het maken van een database
Ik ben daar nu bezig met het maken van quwery's .
ik heb het nu voor elkaar dat als ik als parameter een datum aangeef dat ik keurig alles van die datum uit me data base krijg

nu heb ik nog een kolom waar ik hem wil laten uit filteren of het bv op bv kantoor of werkplaats was

ik geef nu in de kolom [parameter] en ik krijg dan ook keurig een invul scherm voor me neus. Maar als ik dan hier de tekst Kantoor in vul krijg ik in het volgende scherm niets te staan.
wat doe ik fout ?

groeten Berend

De code hier zou inderdaad makkelijk zijn ;)
Maar let er ook dat dat wanneer er in de database "Kantoor" staat je ook filtert met "Kantoor" en niet "kantoor".
Dat kan wel maar dan moet je extra dingen doen.

Ik noem maar iets.

*Duikt weg voor Octafish* :P

Laatst bewerkt:
Stil in een hoekje gaan zitten mag ook :) Het maakt namelijk niet uit of je filtert op "Kantoor" of "kantoor", de query is niet hoofdletter gevoelig. En ik betwijfel ook of het zien van de query veel oplevert. Ik zet er daarentegen een stevig bedrag op dat je wèl iets te zien krijgt als je het getal 1 invult...

Code:
PARAMETERS Datum DateTime;
SELECT [Dienst Rapport].Datum, [Dienst Rapport].Werklocatie, [Dienst Rapport].[Beambte 1], [Dienst Rapport].[Beambte 2], [Dienst Rapport].Begintijd, [Dienst Rapport].Bijzonderheden, [Dienst Rapport].Bijlage1, [Dienst Rapport].Bijlage2, [Dienst Rapport].Bijlage3
FROM [Dienst Rapport]
WHERE ((([Dienst Rapport].Datum)=[Datum]) AND (([Dienst Rapport].Werklocatie)=[Parameter]));

ik heb in de Tabel werklocatie de volgende onderwerpen staan, Kantoor, BPR, CP desk 1, CP desk 2, Sluis, Zaanstad 2.
ik wil op al deze locatie's zeg maar kunnen uitfilteren

Laatst bewerkt door een moderator:
Stil in een hoekje gaan zitten mag ook :) Het maakt namelijk niet uit of je filtert op "Kantoor" of "kantoor", de query is niet hoofdletter gevoelig. En ik betwijfel ook of het zien van de query veel oplevert. Ik zet er daarentegen een stevig bedrag op dat je wèl iets te zien krijgt als je het getal 1 invult...

ik heb dat geprobeerd maar goed dat je niet hebt ingezet er gebeurd nog niets

Zoals ik al vermoedde: voegt weinig toe :)

Dan wordt het tijd om eens naar je tabellen te gaan kijken. Waar komt het veld [Werklocatie] vandaan?

Ik heb een aparte tabel Werklocatie aangemaakt

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vermoedde ik al, en daarom stelde ik het getal 1 voor. Wat staat er in die tabel? Welke waarden? Ik vermoed dat je daar een ID veld hebt met Autonummer, en een tekstveld [Werklocatie]? En dat het record met ID =1 is verdwenen?

het komt in de richting denk ik

ik heb die tabel werklocaties aangemaakt.
in de tabel dienst rapporten laat ik die weer komen nu zie ik daar geen tekst staan maar cijfers dus daar ziet iets niet goed

??
Wat ik vanaf de eerste minuut al vermoed, en dat vermoeden wordt alleen maar sterker, is dat je in de tabel [dienst rapporten] (probeer overigens spaties in tabel- en veldnamen te voorkomen, je hebt daar meer last dan profijt van) een keuzelijst hebt gemaakt voor het veld [werklocatie] die is gekoppeld aan de tabel [werklocaties]. Slecht idee. Gebruik in een tabel alleen tekstvelden, en bewaar de keuzelijsten voor je formulieren. In een tabel wil je de waarden zien die je opslaat, niet de een of andere vervangende tekst. Reden? In je queries kom je acuut in de problemen als je parameters gaat gebruiken. (oh ja, daar ging de vraag over ;) )
Zet het veld dus terug naar een tekstveld, en je probleem is opgelost.

ai dat is even minder

ai dat is even minder ik heb ik al mijn tabellen nog al wat keuze lijsten gemaakt

als ik die nu om zet naar gewone text hoe krijg ik ze dan als keuze lijst in mijn formulieren ??

Als je de velden al in je tabellen als keuzelijst hebt gemaakt, en daarna de formulieren, dan staan ze in de formulieren ook als keuzelijst. Je kunt ze dan probleemloos omzetten. Anders gebruik je de wizard, die ze op exact dezelfde manier maakt. En nooit meer doen. ;)
Er is overigens wat mij beurt één uitzondering: een keuzelijst op basis van een lijst, dus zelf ingevoerde waarden. Denk dan aan een veld als [aanhef] met maar een paar waarden.

Als ik het dan goed begrijp moet in niet van uit de ene tabel naar de andere tabel die keuze lijst gebruiken maar rechtstreeks in het formulier in brengen

ik had de tabel werklocatie en de tabel dienst rapport dan moet ik dus als ik een furmulier maak rechtstreeks de tabel werklocatie gebruiken ?

Kijk eens in de Handleidingen sectie :)
Wat betreft je keuzelijsten: die gebruik je als je gegevens uit een brontabel nodig hebt. Dus in de tabel [dienst rapport] bijvoorbeeld. Overigens [naast de spatie] in mijn ogen een vreemde naam, want een tabel is geen rapport, en een rapport natuurlijk wel. Erg verwarrende naam dus!

Laatst bewerkt:
Wat ik probeer te maken is een database waar bij ons op het werk op diverse locaties informatie op gezet kan worden op het kantoor ( verlenen van een vergunning) op de bruggen de storingen enz, op de dienst vaartuigen alles wat ze op het water tegen komen ( handhaving , evenementen begeleidingen, brand, gezonken vaartuigen enz

ik wil dat van alle locaties dit soort dingen worden gerapporteerd zo dat we per dag / per maand enz dit kunnen terug vinden

je krijgt dan : datum, begintijd, eindtijd, totaaltijd, Ambtenaar, locatie. omschrijving voorval, bijlage.

tevens wil ik bv op omschrijving kunnen zoeken en op die beschrijving ook een rapport kunnen uitdraaien waarin dan bv storingen die steeds weer optreden in een lijst komen te staan

voor het gemak dacht ik dan ik dan een complete personeelskaart er in zou verwerken waar uit ik dan de naam van de betreffende ambtenaar zou halen , hier in zou ik bv sleutel lijsten enz kunnen maken

ik wist dat het lastig zou zijn maar ik vind het leuk en ik blijf volhouden

In beginsel ben je niet slecht bezig; je ziet scheiding tussen brontabellen (locaties, personeel) en activiteiten die je registreert. Alleen is de naam van die tabel dus onhandig. Ik zou hem eerder Registraties o.i.d. noemen. En op formulieren gebruik je dan keuzelijsten om werknemers op te zoeken e.d. Probleem is dat bij Microsof het personeel geen flauw benul heeft van databases, en dus allerlei ongein inbouwen die in eerste instantie leuk lijkt, maar als je dieper in de materie duikt alleen maar problemen gaat veroorzaken, zoals je nu met je keuzelijst ervaart. Maar daar leven wij dan weer van :)

Hoi Michel

Ik heb nu van alle tabellen in tekst opgezet maar hoe krijg ik die nu in het formulier wel als keuze veld wat dat krijg ik niet voor elkaar nu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan