• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Quickscan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jonaindewalvis

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Beste mensen,

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik bezig met het maken van een Quickscan voor de haalbaarheid van een installatie.
In grote lijnenis mij duidelijk hoe de Quickscan gaat werken alleen mis ik de kennis van sommige functies.
Op het voorblad kan dmv dropdown menu's een keuze worden gemaakt uit verschillende kenmerken van een gebouw. Wanneer men onder Orientatie voorgevel bijvoorbeeld Noord kiest zal er een waarde bij het werkblad Woningen komen te staan in de rij Uitvoer. Iedere oriëntatie heeft een andere waarde (zie waarden achter de windrichtingen in werkblad Keuzemogelijkheden) en die moeten dan automatisch achter Oriëntatie voorgevel komen te staan in de rij Uitvoer. Als bv Noord wordt gekozen zal 0,1 verschijnen achter Oriëntatie voorgevel.

Met de ALS formule heb ik verschillende pogingen gedaan maar helaas zonder succes!

Heeft iemand hier meer ervaring mee of weet een oplossing voor dit probleem?

Bijlagen

Hartelijk dank! Het werkt super :)
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik het voor elkaar krijg dat ik het getal onder uitvoer en waarde onder werkblad woningen kan vermenigvuldigen met het getal van de woning welke is gekozen. Wanneer men voor gestapelde woning kiest zal de uitvoer en waarde alleen moeten vermenigvuldigen met gestapelde woning en de andere woningen niet moeten meenemen. Wanneer een ander type wordt gekozen zullen alleen de getallen die onder deze woning staan moeten rekenen met de getallen in rij B en C.
Is dit ook mogelijk?

Bedankt voor je snelle reactie alleen kan ik het excel bestand niet downloaden!
ik krijg in een nieuw venster de vraag of ik weer wil inloggen, wat ik dan doe en dan na inloggen krijg ik dit scherm gewoon weer opnieuw...
Het eerste document kon ik ook eerst niet openen, maar nu wel.
Wellicht doe ik iets fout of is er een ander probleem, enig idee?

Laatst bewerkt:
Ik kan ze openen en downloaden, dus hier geen probleem.

Hier gaat het nu ook goed en kan ik het bestand openen :)
Werkt prima zo ja, ik heb alleen de SOM van de twee cellen vervangen voor onderling vermenigvuldigen
Nu wil ik graag de formule ook zelf snappen alleen wanneer ik bij mijn eigen document de naam A2 verander in Bouwwerk en dan de formule overneem geeft hij een foutmelding. Kun je misschien uitleggen waar dit aan kan liggen? Wat ik vergeet/fout doe?

Cel A2 in het werkblad "Voorblad" heeft de naam "Bouwwerk"
De selecties D4: D43 t/m G4:G43 hebben ook een naam, selecteer maar eens D4: D43, en kijk in het naamvak boven Kolom A
De formule zegt dus: (B4*C4)*"de naam in "Voorblad A2". Of wel B4*C4)*Indirect(Bouwwerk),Cel A2 in Blad "Voorblad" heeft immers de naam "Bouwwerk"
Ik hoop dat je het een beetje snapt, uitleggen is niet mijn sterkste kant.

Kijk hier ook eens voor het werken met Bereiknamen.
http://www.gratiscursus.be/excel_2007/index.htm
Zie de lessen 28 en 29

Laatst bewerkt:
Bedankt!
Je uitleg is duidelijk en ik ben eruit :)
Ik zag dat je alle namen ook gelijk had gemaakt van de type woningen, de reden waarom het bij mij eerst niet goed ging!

Ik ben nu bezig met het maken van een cel op het voorblad waar ik de volgende formule in heb staan,

=ALS(Woningen!I44>=10;" Geschikt";ALS(Woningen!I44<10;"Niet geschikt"))

Nu heb ik bij voorwaardelijke opmaak gezocht en geprobeerd om de cel rood te kleuren als deze <10 is en groen als >=10 met de tekst Niet geschikt of Geschikt erin. Ik krijg maar één kleur via Markeringsregels voor cellen en dan Tekst met...

Kun je mij hier misschien ook mee helpen zodat de cel zowel rood als groen kan worden?

Beste Ad,

Hartelijk dank voor je hulp, ik heb het door!
Ik had op de cursus gekeken maar daar stond het heel algemeen verwoord en niet zo specifiek als hoe ik het wilde.

Nogmaals bedankt!

Beste Ad,

Nu ik het bestand verder aan het ontwikkelen ben loop ik nog tegen een probleem aan. Is het mogelijk om bij een bepaalde keus een aantal cellen uit te schakelen?
Zoals in de bijlage is te zien kan op het voorblad bij cel E10 gekozen worden voor Combi (RV + Tapwater) en Ruimteverwarming. Nu is het zo dat bij de keuze Ruimteverwarming het Tapwater A13 en Recirculatieleiding A16 niet mee tellen. Kunnen deze dan in het werkblad Woningen worden "uitgeschakeld"? En zo gauw er voor Combi (RV + Tapwater) wordt gekozen dienen ze weer mee te doen en te worden "ingeschakeld" ?

Wellicht weet jij hier een oplossing voor of is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik denk dat er een stukje VBA code in moet komen.
Wanneer namelijk wordt gekozen voor Ruimteverwarming na Combi (RV + Tapwater) blijven de waarden staan en worden die gewoon meegenomen in het werkblad Woningen.
De Quickscan zal telkens worden (her)gebruikt waardoor een vorig resultaat wordt gebruikt, wordt aangepast en zo weer een advies wordt gegeven. De gebruiker kan dan een keer vergeten om de gegevens bij Tapwater en Recirculatieleiding weg te halen indien dit niet nodig is. Wat leidt tot verkeerde resultaten.

Ben je ook met VBA code bekend? Zou mooi zijn als dat kan werken!

Bedankt weer!

Weer helemaal super!
Kan ik dit zelf ook in mijn originele versie krijgen? Ik ben steeds alles aan het overnemen en kijk dan meteen hoe het werkt. Nu heb ik de formules overgenomen en verdwijnt de tekst wel maar worden de keuzecellen niet leeggemaakt en kan ik daar nog steeds iets kiezen. Dit zal vast te maken hebben met de VBA code. Is het mogelijk voor mij om dit in mijn "originele" document in te voeren of is het makkelijker als ik die online zet?

Ik hoor het graag.

Als je nu op het werkblad staat waar de code in moet komen, klik je met je rechtermuis op het tabje.
Kies voor: Programmacode weergeven, en plak onderstaande code in het rechter veld.
Wel in de code $E$10 ; A14 en A17 aanpassen aan je eigen gevalideerde cellen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$E$10" Then
Range("A14,A17").ClearContents
End If
End Sub

En als je het bestand opslaat: Opslaan als > Excelwerkmap met ingechakelde macro's

P.S.
Als je in het concept in het "voorblad" bent, en je klikt met rechts op je bladtab kun je ook via programmacode de code zien.

Ik heb het allemaal kunnen vinden en het werkt. Nu heb ik alleen nog een tweetal punten;
1. in de concept versie kan bij keuze Ruimteverwarming bij Tapwater en Recirculatieleiding geen keus worden gemaakt, de dropdown is daar vergrendeld. Dit krijg ik nog niet voor mekaar in de originele versie.
2. een bijkomend "probleem" is dat er in het werkblad Woningen (bij keuze Ruimteverwarming) #WAARDE! komt te staan bij de uitslag van Tapwater en Recirculatieleiding in kolom I. Dit komt omdat er niks bij Uitvoer staat (kolom B) waardoor de formule vermenigvuldigen gaat met niks... Kan hier ook 0 komen te staan als er voor Ruimteverwarming wordt gekozen zodat er uiteindelijk ook 0 komt te staan in kolom I?

Hopelijk is het duidelijk zo en weet je hier ook een antwoord op :)

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan