OpenGL
Open Graphics Library. Systeem om digitale data om te zetten (renderen) in 2 en 3D-graphics. Het resultaat wordt doorgegeven aan het videodeel van het besturingssysteem die het vervolgens op uw monitor zet. Oorspronkelijk ontwikkelt door SGI (Silicon Graphics) maar nu een relatief open systeem waaraan meerdere partijen uit de grafische wereld meebouwen. OpenGL wordt zowel gebruikt in bedrijfsomgevingen als voor 3D-games. Bekende voorbeelden van OpenGL graphics zijn de dinosaurussen uit Jurassic Park en de werelden in Quake III Arena en Soldier of Fortune.
OpenGL
Voor meerdere platforms geschikte standaard voor de communicatie tussen software en grafische hardware. Oorspronkelijk gecreëerd door Silicon Graphics. OpenGL biedt zeer veel functionaliteit voor professionele 3D-software en is niet platformafhankelijk. We komen de API dus niet alleen tegen bij professionele pakketten als 3D Studio Max, maar ook bij software die op veel verschillende computers moet werken. Een versie met wat minder mogelijkheden is MiniGL. Deze kan o.a. ook worden gebruikt voor computerspellen. De Quake-serie zijn wel de meest gekende MiniGL-spellen. Sommige videokaarten ondersteunen volledig OpenGL (bijv. RivaTNT2), terwijl sommige alleen de MiniGL instructies kunnen verwerken (bijv. Voodoo3). Een driver voor volledig OpenGL wordt ICD (Installable Client Driver) genaamd, terwijl een driver voor MiniGL MCD (Mini Client Driver) wordt genoemd.
OpenGL ondersteuning
Het ondersteunen van OpenGL kan op twee manieren gebeuren: door middel van een mini driver of door middel van een ICD (Installable Client Driver). De eerste doet dit in de vorm van eenOPENGL32.DLL-bestand dat meestal naar de directory van het desbetreffende spel dient te worden gekopieerd, terwijl een ICD driver OpenGL ondersteuning levert vanuit de display drivers. In de praktijk zijn mini drivers alleen te gebruiken voor spellen, terwijl 2D/3D-kaarten die worden geleverd met een ICD-driver de interessante mogelijkheid bezitten om professionele applicaties te draaien. Vrijwel alle applicaties die te maken hebben met 3D-ontwerpen (zowel CAD als animaties) gebruiken namelijk de OpenGL API van Silicon Graphics. OpenGL kan enigszins worden vergeleken met Direct3D,k alleen wordt OpenGL over het algemeen toegepast in professionele applicaties terwijl Direct3D met name in spellen wordt gebruikt.