Radeon 9500 laat computer crashen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker62

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2002
Ik heb net een week of 2 een nieuwe Radeon 9500 kaartje gekocht (Merk: Sapphire, 128 MB). Prima kaartje dacht ik zo, en inderdaad, hij draait elk spel moeiteloos op de beste resolutie. Maar... Na 10 minuten valt de computer wel uit, en herstart ie zichzelf. Ik heb de nieuwste DirectX, en de nieuwste drivers voor mijn video kaart. Dus daar kon het niet aan liggen dacht ik. Ik terug naar de winkel, kaart geruild, maar wat blijkt? Exact hetzelfde probleem!! Wat moet ik doen, want dit is behoorlijk iritant! (het gebeurt bij elk spel, Splintercell, Vice City, UT en UT2K3)

'T is niet toevallig zo dat die kaart op een mega-hete plek in je kast hangt?

Geplaatst door meelman
'T is niet toevallig zo dat die kaart op een mega-hete plek in je kast hangt?

niet dat ik weet... M'n ouwe trouwe TNT2 kaartje liep helemaal nooit vast, en hij zit in hetzelfde agp-slotje

Geplaatst door gebruiker62
nee... waar is dat precies voor??
OpenGL

Open Graphics Library. Systeem om digitale data om te zetten (renderen) in 2 en 3D-graphics. Het resultaat wordt doorgegeven aan het videodeel van het besturingssysteem die het vervolgens op uw monitor zet. Oorspronkelijk ontwikkelt door SGI (Silicon Graphics) maar nu een relatief open systeem waaraan meerdere partijen uit de grafische wereld meebouwen. OpenGL wordt zowel gebruikt in bedrijfsomgevingen als voor 3D-games. Bekende voorbeelden van OpenGL graphics zijn de dinosaurussen uit Jurassic Park en de werelden in Quake III Arena en Soldier of Fortune.

OpenGL

Voor meerdere platforms geschikte standaard voor de communicatie tussen software en grafische hardware. Oorspronkelijk gecreëerd door Silicon Graphics. OpenGL biedt zeer veel functionaliteit voor professionele 3D-software en is niet platformafhankelijk. We komen de API dus niet alleen tegen bij professionele pakketten als 3D Studio Max, maar ook bij software die op veel verschillende computers moet werken. Een versie met wat minder mogelijkheden is MiniGL. Deze kan o.a. ook worden gebruikt voor computerspellen. De Quake-serie zijn wel de meest gekende MiniGL-spellen. Sommige videokaarten ondersteunen volledig OpenGL (bijv. RivaTNT2), terwijl sommige alleen de MiniGL instructies kunnen verwerken (bijv. Voodoo3). Een driver voor volledig OpenGL wordt ICD (Installable Client Driver) genaamd, terwijl een driver voor MiniGL MCD (Mini Client Driver) wordt genoemd.

OpenGL ondersteuning

Het ondersteunen van OpenGL kan op twee manieren gebeuren: door middel van een mini driver of door middel van een ICD (Installable Client Driver). De eerste doet dit in de vorm van eenOPENGL32.DLL-bestand dat meestal naar de directory van het desbetreffende spel dient te worden gekopieerd, terwijl een ICD driver OpenGL ondersteuning levert vanuit de display drivers. In de praktijk zijn mini drivers alleen te gebruiken voor spellen, terwijl 2D/3D-kaarten die worden geleverd met een ICD-driver de interessante mogelijkheid bezitten om professionele applicaties te draaien. Vrijwel alle applicaties die te maken hebben met 3D-ontwerpen (zowel CAD als animaties) gebruiken namelijk de OpenGL API van Silicon Graphics. OpenGL kan enigszins worden vergeleken met Direct3D,k alleen wordt OpenGL over het algemeen toegepast in professionele applicaties terwijl Direct3D met name in spellen wordt gebruikt.
Bron;Computerwoorden.nl

Laatst bewerkt:
Maar op de spelletjes dozen staat nooit iets van "OpenGL compatible video card"

Dus als ik OpenGL download zou ie het wel moeten doen?? (ik begrijp uit het verhaal dat OGL net zoiets is al DRX?)

HMM.... ik heb net even een andere driver gedownload van ati... Ik keek op de doos, en er stond "Powered by ATi" op. Misschien had ik de "Build by ATi"??? Ik heb iig al een half uur zonder problemen gespeeld. Morgen rapporteer ik verder.

doei

HMM.... ik heb net even een andere driver gedownload van ati... Ik keek op de doos, en er stond "Powered by ATi" op. Misschien had ik de "Build by ATi"??? Ik heb iig al een half uur zonder problemen gespeeld. Morgen rapporteer ik verder.

doei

Hoi,

Volgens mij zijn die drivers het zelfde.
Heb zelf een Radeon 9700 PRO (Gigabyte;powerd by ATI) en dwnl soms ook de "Build by ATI drivers maar dit geeft geen problemen.

Word je processor niet te warm??
Controleer dit eens met Speedfan

Grtzzz.

ik moet zeggen dat ik het zelfde had.....probleem kaart kapot. als je pc verder niet te warm wordt, moet je hem denk ik even laten testen

zo ik heb even speedfan gedownload, en een screenshot gemaakt van de eerste tab.

Is dit te warm of niet...?? en waar zijn dit de temperaturen van... Ik neem aan van de cpu en de...?????

:thumb:

Bijlagen

• speedfan1.jpg
    speedfan1.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 30
Die temps kloppen niet echt.:rolleyes:
Die eerste is van je hardeschijf.
Ik denk dat je Speedfan niet goed ingesteld hebt.
Je videokaart heeft geen sensor of je moet een losse sensor op je moderbord kunnen aansluiten.

Het beste kan je ff in je Bios kijken naar de temperatuur van je systeem en CPU.

Je kan ook nog kijken wat Adia32 voor temperaturen aangeeft.
Aida32

Bij aida geeft ie dezelfde temperaturen :S

Denk dat je temperatuur dan wel goed zit.
Moet iets anders zijn.

Druk al je kabels nog eens aan.
Misschien je kap er even afhalen en alle kaarten (vooral grafische) nog eens aandrukken.

Baat het niet, dan scha.......

Check eens op spyware met Ad-Aware

Grtzzz.

Bij aida geeft ie dezelfde temperaturen :S
Dan heb je kans dat je sensor(s) stuk zijn een temperatuur van boven de 100ºC is je CPU en mobo allang samen gesmolten.:rolleyes:

Wat geeft je Bios voor temperatuur aan?

Ik kan in de bios nergnes wat vinden over de temp. Maar hij valt dus allleen uit als een game speel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan