Radio Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webstarr

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Hoi,

Ik wil graag een eigen radio servertje hebben,
Alleen wat zijn de benogidhede,
En zal je een beetje luisteraars kunnen hebben met 2 MB upload speed?

Zo een radio server kan je beginnen door een shoutcast server te installeren of ergens gebruik te maken van bestaande servers

http://www.shoutcast.com/

hier moet je dan met een stuk software naar verbinden om dan uitzendingen te kunnen doen.
Dit kan je doen door gebruik te maken van een winamp plugin
maar als dit te basis is en je dus meer controle wil hebben is het best om gebruik te maken van een broadcasting software. Een voorbeeld hiervan is de SAM Broadcaster
http://www.spacialaudio.com/
Hiermee kan je dan muziek spelen over de server en ook stem en eventuele reclames m.a.w. alles voor een volledig radio station

De hoeveelheid luisteraars dat je kan krijgen hangt af van de gebruikte encodering en dit is zelf in te stellen dus dit betekent als je een lage upload snelheid hebt kan je dit lager zetten om meer luisteraars te kunnen verbinden (het nadeel hiervan is dan wel dat de kwaliteit slechter wordt)

Daarnaast kun je nog wat extra processingsoftware installeren om het geluid wat mooier of harder te krijgen (compressor/limiter).
Maar hoe wil je verder gaan draaien? Wil je, net zoals ik, vanaf een playlist draaien, of wil je live draaien? Of misschien wel allebei? Als je niet live wil draaien, kun je volstaan met Winamp en Shoutcast zoals in de vorige post aangegeven is.
Je hebt voor het live draaien van cd's of vinyl in ieder geval een mengpaneel nodig en 2 cd-spelers of platenspelers. Als je alleen live mp3's draait vanaf een pc heb je geen mengpaneel nodig, maar misschien wel software als VirtualDj of een pakket wat hetzelfde kan, maar gratis is.

Daarnaast kun je nog wat extra processingsoftware installeren om het geluid wat mooier of harder te krijgen (compressor/limiter).
Maar hoe wil je verder gaan draaien? Wil je, net zoals ik, vanaf een playlist draaien, of wil je live draaien? Of misschien wel allebei? Als je niet live wil draaien, kun je volstaan met Winamp en Shoutcast zoals in de vorige post aangegeven is.
Je hebt voor het live draaien van cd's of vinyl in ieder geval een mengpaneel nodig en 2 cd-spelers of platenspelers. Als je alleen live mp3's draait vanaf een pc heb je geen mengpaneel nodig, maar misschien wel software als VirtualDj of een pakket wat hetzelfde kan, maar gratis is.

Als je een software packet gebruikt zoals sam broadcaster is het niet nodig om een processing software te installeren.
Sam Broadcaster (wel niet gratis) heeft een volledige audio processing pipeline ingebouwd die je zelf ook kan aanpassen naar eigen wensen en dus ook de bitrates aanpassen.
Ook is het mogelijk door gebruik te maken van AUX om andere aparaten zoals cd spelers te verbinden met deze applicatie.
Deze applicatie maakt dan connectie met de shoutcast server en zend de muziek hier naartoe in de bitrate die je maar wenst.

xmanneke, bedankt voor de les. Hier was ik dus niet van op de hoogte. Tijd dus om eens naar Sam te kijken :thumb:
Weet je heel toevallig ook of Sam overweg kan met Winamp-playlists (m3u)? En of er net zo'n leuke crossfade-optie in zit?

En even mijn verontschuldigingen voor het kapen van dit topic, maar misschien heeft TS ook iets aan jouw info.

xmanneke, bedankt voor de les. Hier was ik dus niet van op de hoogte. Tijd dus om eens naar Sam te kijken :thumb:
Weet je heel toevallig ook of Sam overweg kan met Winamp-playlists (m3u)? En of er net zo'n leuke crossfade-optie in zit?

En even mijn verontschuldigingen voor het kapen van dit topic, maar misschien heeft TS ook iets aan jouw info.

een crossfade ja dat zit er op zelfs ook een optie voor als er een nummer aan het spelen is en je duwt op een knop om de micro aan te zetten dan gaat het muziek volume een beetje stiller

m3u (winamp playlists) weet ik niet heb ik nog niet ermee gebruikt

maar sam bc is een enorm krachtig en volledig software packet voor online radio

is bv ook mogelijk om naar verschillende streams te outputten dus bv 1 voor lage bitrate en 1 voor hoge bitrate

enig nadeel is dat het niet gratis is

EDIT : http://www.spacialaudio.com/?page=sam-broadcaster-screenshots hier kan u enkele screenshots bekijken en zien wat de mogelijkheden van deze software zijn

Laatst bewerkt:
Leuk! Krijgen we nog een link waar we kunnen luisteren? Ben benieuwd.

Ach, dan zoek je even wat rechtenvrije muziek, kunnen we in ieder geval ff luisteren :) Succes ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan