• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

random afhankelijke waarden genereren voor meedere cellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ftk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ftk

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2012
Hallo,

Ik wil graag drie rijen bij 300 kolommen met random getallen genereren van 0 of 1, met de volgende voorwaarde:

Voorwaarde: dat er minimaal en maximaal één 1 per kolom is (en dus 2 0'en).

Zoals hieronder is weergegeven in een voorbeeld.

0 0 1 1
1 0 0 0
0 1 0 0

Ik heb geprobeerd dit te doen met de functie randbetween(0,1) per rij in te voeren maar dan voldoe ik niet altijd aan mijn voorwaarde. Dan kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld de volgende ongewenste situaties krijgt:
0
0
0
of
1
1
0

Ik heb wat geprobeerd wat met IF functies te doen maar dat is mij niet gelukt.

Wie kan me helpen?

Ik heb denk ik al een oplossing voor mijn probleem!

ik heb het volgende gedaan zoals ook is weergegeven in de bijlage.
Ik heb m.b.v. de functie rand() drie waarden gegenereerd in drie cellen.
vervolgens heb ik m.b.v. een MAX functie de grootste waarde geselecteerd en wanneer de waarde in de specifieke cel ook de grootste is dan hiervoor een 1 geplaatst en wanneer deze kleiner is een 0.
=IF(B1=MAX(B$1:B$3);1;0)

Er zit een klein nadeel aan dat het mogelijk kan zijn dat twee of drie waarden in één kolom toevallig precies hetzelfde zijn waardoor er weer niet aan de voorwaarde voldaan wordt, maar volgens mij is deze kans zeer klein.

vraag: Is de gegenereerde data via deze methode nog steeds random?
Volgens mij wel, maar ik weet het niet 100% zeker..

Bijlagen

FTK,
Kijk goed naar de waardes in je bestand en druk op F9. Je zal concluderen dat de uitkomsten random zijn :)
als je het nog niet zeker weet druk je nog een paar keer op F9....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan