Random spelers kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peetbeest

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2013
Beste Helpmij-ers,

Voor volgende situatie zoek ik een oplossing in Access:
-Ongeveer 15 Spelers
-2 Speelvelden
-Ongeveer 30 wedstrijden
-In 1 wedstrijd spelen 2 teams van 2 spelers per speelveld tegen elkaar (elke wedstrijd zijn er dus 4 teams of 8 spelers nodig, de overige spelers zijn reserve)
Nu zou ik Acces voor elke wedstrijd de teams willekeurig willen laten samenstellen, dus per wedstrijd 8 verschillende spelers. Het is de bedoeling dat alle spelers op het einde van het seizoen ongeveer evenveel wedstrijden hebben gespeeld.

Is er een manier om dit in Access te realiseren en hoe begin ik hieraan? Ik heb totaal geen idee.

Alvast bedankt voor de reacties,
Dirk.

Nu zou ik Acces voor elke wedstrijd de teams willekeurig willen laten samenstellen, dus per wedstrijd 8 verschillende spelers.
Vergeet dat maar; Access is een database waarin je gegevens opslaat, wat jij nodig hebt is een programma waarmee je wedstrijdschema's kunt maken. Als dat al in Access kan (en je kunt bijna alles wel bouwen in VBA) dan gaat je dat héél veel tijd kosten. En geld, want je hebt een behoorlijk goede programmeur nodig.
Ik zou eerder naar Excel grijpen, waar je nog functies hebt die je kunnen helpen. Access is hier niet geschikt voor. Wél kun je iets maken waarbij je zelf de invoer doet, en met checks controleert of een combinatie al eerder gemaakt is. Maar Access het schema laten berekenen, daar zou ik niet aan beginnen. Ik hoop voor je dat iemand anders het wél kan :).

Bedankt voor je reactie Michel. Ik vreesde al dat dit in Access niet mogelijk zou zijn. Zelf heb weinig kaas gegeten van VBA. Het lukt wel om 1 speler random te laten kiezen maar daar blijft het voorlopig bij. Als ik dan 8 spelers per wedstrijd laat zoeken komt eenzelfde speler meerdere keren voor en dat is onaanvaardbaar. Eenzelfde speler kan immers niet op meerdere velden staan.:) Toch hoop ik nog een positieve reactie te krijgen. Ondertussen zoek ik naar andere mogelijkheden.

Je kunt een temporary tabel maken waarin de spelers in random volgorde zijn toegevoegd of zoiets:

[sql]SELECT TOP 8 * FROM myTable ORDER BY Rnd(-10000000*TimeValue(Now())*[id])[/sql]

Waar je een order by op een random uitvoert. Maar beter is om met gewogen berekeningen of roulatie-systeem te werken. Dat is inderdaad makkelijker in excel.

Een paar random records maken is niet zo moeilijk, daar heb ik ook zat trucjes voor. Het probleem zit 'm in het competitie element, waarbij je 2 mensen maar één keer tegen elkaar wilt laten spelen, en iedereen evenveel wedstrijden. Dat is niet te doen in Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan