Rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Europeanmind

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Berichten
58
Bekijk bijlage RapportDB.rar

Ik heb een rapport met een aantal velden die de voorraad moeten weergeven.
Nu zijn het ong 10 + velden en dus word mijn rapport te groot ( in breedte ) op het scherm. Ik heb geprobeerd om de velden handmatig allemaal kleiner te maken of met subrapporten erin te werken maar dan krijg ik steeds voor elke record een nieuwe pagina.

Heeft iemand idee of ooit zo'n probleem gehad ?
 
Met deze tabel ga je altjd problemen krijgen; is het niet nu, dan wel over een paar maanden als je nieuwe artikelen nodig hebt. In je voorbeeldje heb je één tabel, die dus verkeerd is opgezet. Voorraad is overigens een onderwerp waar je geen tabel voor nodig hebt; voorraad is een gegeven dat voortvloeit uit transacties. Je hebt dus meer aan een tabel Mutaties, en een tabel Artikelen. Dus laten we eens uitgaan van een gezonde opzet, en de tabel Voorraad buiten beschouwing laten, wat heb je dan voor tabellen? Zoals gezegd: een tabel Artikelen waarin alle losse artikelen staan. Eventueel nog een tabel Categorie, zodat je artikelen kunt koppelen aan een bepaalde categorie, en bijvoorbeeld een veld Min_Voorraad. Dan de tabel Mutaties: deze bevat in ieder geval de velden Datum_Mutatie, Aantal, Soort (In, Uit etc) en KlantID / LeverancierID. Als je begint heb je geen voorrraad, dus moet je eerst bestellen. Die bestellingen worden geleverd, dus in Mutaties leg je alle geleverde artikelen vast onder de soort <In>: voilà, je hebt voorraad! Vervolgens ga je verkopen, dus die transacties krijgen de status <Uit>. Je voorraad is dus: Som(<In>)-Som(<Uit>) op basis van Artikelnummer. Als die som lager uitvalt dan de minimum waarde, moet je bijbestellen.
 
Ok dus in mijn geval moet ik twee tabellen maken, een tabel Artikelen ( hier ga ik al de onderdelen toevoegen ( videokaart, processor, monitor enz.)

Dan een tabel mutaties maken met de velden soort, aantal, uitgever product en andere onderdelen.
En dit word dan een een op veel relatie toch ?

Bedankt voor de hulp ik was deze topic vergeten :shocked:
 
Klopt; je krijgt zowiezo een één-op-veel relatie tussen Mutaties en Artikelen, en tussen Leverancier en Mutaties.
 
Ok nu snap ik alleen niet wat de sleutels moeten zijn bij de tabellen mutaties en de tabel Artikelen, Ik neem aan bij artikelen SoortOnderdeel en bij mutaties ??
 
Mag je zelf verzinnen :) Bij het maken van een sleutel in Mutaties kun je bijvoorbeeld een Autonummerveld gebruiken; bij artikelen een veld ArtikelID, omdat je dat veld koppelt in Mutaties.
 
Ah het werkt ^^, ik kan nu ook makkelijk een rapport maken met soort aantal en welk onderdeel het is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan