• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rapportcijfer berekenen o.b.v. criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexCEL

Meubilair
Lid geworden
3 apr 2014
Office versie
Excel 365 NL Insider
Zie bijlage.

Betreft een (voorbeeld van een) formulier waar een leverancier beoordeeld wordt op verschillende aspecten met criteria uitstekend, goed, redelijk, matig, slecht of n.v.t. Hieraan hangt een getal (5,4,3,2,1,0).
Vervolgens wordt een score berekend (n.v.t. telt niet mee) en het gemiddelde van al deze aspecten is het rapportcijfer voor de leverancier.
Punt is dat ik nu een (hulp)tabel nodig heb om de scores per aspect te bepalen, eigenlijk wil ik dit niet.

Iemand misschien een goed idee om rechtstreeks tot een score per aspect te komen? Ik ben even inspiratieloos...

Bijlagen

Je zult ergens een tabel moeten hebben van de vertaling punten - beschrijving (in een gedefineerde naam of in formule zelf)
Hier een vb-tje voor B20 (CSE)

Code:
=2*AVERAGE(IFERROR(--SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(IF($A$4:$A$15=$A20;$C$4:$C$15;"");"Uitstekend";5);"Goed";4);"Redelijk";3);"Matig";2);"Slecht";1);""))

of simpel tellen, vermenigvuldigen, optellen en delen:

PHP:
=(AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"Slecht")*2+AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"Matig")*4+AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"Redelijk")*6+AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"Goed")*8+AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"Uitstekend")*10)/AANTALLEN.ALS($A$4:$A$15;A20;$C$4:$C$15;"<>N.v.t.")

Ik heb weer wat nieuwe inspiratie. Dank beiden.

Nog meer inspiratie?
Code:
=GEMIDDELDE(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(ALS($A$4:$A$15=A20;$C$4:$C$15);{"slecht";"Matig";"Redelijk";"Goed";"Uitstekend"};0);"tsh"))*2
(CSE)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan