reclaim space from system volume information

• Onderwerp starter Onderwerp starter rem
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rem

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2000
hallo,

Is er een manier om diskruimte terug te winnen van de map "system volume information" ?
Het verzetten van de slider voor elke drive apart geeft GEEN ruimte vrij.
De vssadmin 1,0 (winXP) heeft niet de commando's to reclaim space.
Een restorepoint aanmaken geeft GEEN ruimte terug
De mappen deleten onder admin account heeft geen zin, want bij opstarten worden ze op ALLE partities weer gecreeerd, en hebbeen dan weer dezelfde grootte !!
En... natuurlijk draait system restore vrolijk weer.
(dit noem ik nou eens een door je strot duwen van een applicatie die je misschien wel helemaal niet wil)
Kortom, weet iemand nog een slimmigheid om ruimte te reclaimen, of moet ik ermee leren leven dat er op elke partitie een aantal gigabytes ongebruikt wordt, waar je helemaal geen zeggenschap over hebt.

ben benieuwd !

Groet, Rene

Alle herstelpunten laten verwijderen behalve de laatste, daarna de gereserveerde ruimte aanpassen of systeem herstel helemaal uit zetten.

Herstelpunten verwijderen geeft GEEN ruimte terug.
Systeemherstel helemaal uitzetten laat de directory's en de ruimte staan.

was het maar zo gemakkelijk....

Op deze manier, heb ik op vele pc's extra schijf ruimte kunnen krijgen.:confused:

C:\System Volume Information (verborgen)
Deze map is noodzakelijk voor de systeemherstelfunctie van Windows XP. De herstelfunctie is standaard voor alle schijven ingeschakeld en kan worden uitgeschakeld via het configuratiescherm, onderdeel Systeem, tabblad Systeemherstel, optie Systeemherstel op alle stations uitschakelen. Door het uitschakelen van de systeembeveiliging van een bepaalde schijf worden de eerder gemaakte herstelpunten (noodzakelijk voor de systeemherstelfunctie) verwijderd, en daarmee de bijbehorende map geleegd (de map System Volume Information zelf kan niet worden verwijderd).
Bron;
http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html

Ben het met crash eens: Het uitzetten van systeemherstel, dan Toepassen drukken en dan weer inschakelen zou alle herstelpunten moeten verwijderen en daarmee ruimte moeten vrijmaken.
Daarbij zou ik systeemherstel uitschakelen op de partities die niet Windows bevatten. Dus stel dat de C: schijf de Windows schijf is, die op Controle laten staan en de andere schijfstations op Uitgeschakeld in de systeemherstel-instellingen.
Verder heb ik bij de systeemherstel-instellingen van de C: schijf de slider teruggezet naar 4,3 GB.

Dan is het verder nog mogelijk bij Schijfopruiming (nadat die de C: schijf gescand heeft) in het tabblad Meer opties ervoor kiezen om alle herstelpunten op te ruimen behalve de laatste (in de 'paragraaf' Systeemherstel).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Helaas, de ruimte wordt niet vrijgemaakt.
De herstelpunten zijn wel gedeleted want de mappen zijn leeg.
en inderdaad zet je alleen systeemherstel aan op je systeempartitie.
Dus, map system volume information is geleegd, echter de diskruimte wordt niet vrijgegeven.
Ook niet als ik de slider naar links verplaats.
Heeft iemand anders nog een idee ?

seems to be unsolvable....

Doe eens een schermafdruk van de gebruikte ruimte van System Volume Information? Desnoods (handig) gebruik Treesize Free versie, en laat ons zien wat er zich nog in die map zou bevinden en hoeveel ruimte dat dan kost.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een schermafdruk van treesize en een schermafdruk van defraggler.
treesize laat dit OOK zien als admin in safe mode.
defraggler laat de map zien als reserved mft space.
De blokken zijn leeg op een paar eerste blokken na.
De ruimte wordt niet vrijgegeven, systeemherstel voor deze partitie staat uit.treesize.jpgdefraggler.jpgtreesize.jpgdefraggler.jpg

Eerlijk gezegd overtuigen de plaatjes me niet en ook niet je postings hiervóór. Per slot schrijf je (bijv.) dat er geen herstelpunten meer zijn, maar je toont een Access Denied melding bij het gebruik van Treesize bij de map System Volume Information.

Hopelijk reageert iemand anders nog.

Tijs.

Laatst bewerkt:
teleurgesteld

@tijs, vreemd dat het omschreven probleem jouw niet overtuigd.
geloof me, ik ga niet voor mijn lol dit probleem op dit forum zetten.
ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over dit antwoord.
Je leest mijn antwoord ook niet goed, want ik krijg OOk als sytemadministrator in safe mode een acces denied.
En dit betekent dat ik zowel als user en als sysadmin niet in de map mag kijken.
Ik hoop dat je me nu gelooft, anders zijn we uitgepraat.

ondertussen wacht ik af of er iemand anders is, die meer kennis van zaken heeft over dit specifiek probleem.

Je schreef zelf dat de herstelpunten verwijderd zijn, maar dat daarmee geen mappen zijn verwijderd en er dus ook geen ruimte vrijkwam ("Systeemherstel helemaal uitzetten laat de directory's en de ruimte staan.") Dat citaat betekent voor mij dat je in die map System Volume Information hebt moeten (kunnen) kijken, om precies te zijn in C:\System Volume Information\_restore{XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX}.

Zie bijlage voor waar mijn herstelpunten staan (de RPxxx mappen). Ik kan erin kijken omdat ik mezelf rechten heb verschaft op die map.

Hopelijk reageert iemand anders nog.

Tijs.

Bijlagen

• Herstelpunten_c_schijf.JPG
    Herstelpunten_c_schijf.JPG
    69,6 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan