Record in formulier openen vanuit gegevensblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjorn0

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2013
Berichten
3
Hoi,

Ik ben een onervaren acces gebruiker. Ik wil een functie maken die een record in een formulier opent nadat je een dubbelklik hebt gegeven op de betreffende record in een gegevensblad. Is dit te realiseren?

Mvg,
Bjorn
 
Leg even uit wat je bedoelt met 'gegevensblad'. Ik vermoed dat je daar de tabel mee bedoelt, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit met onervaren access gebruikers ;)
Overigens: als ik gelijk heb, kan het niet. En daarop aanvullend: waarom zou je dat überhaupt willen?
 
Hoi,

Ten eerste alvast bedankt voor je reactie.

Ik heb een formulier aangemaakt met daarin een voorraadoverzicht (deze wordt weergegeven als gegevensblad). Ik wil de mogelijkheid creeren om via dit overzicht dmv een dubbelklik in een meer gedetailleerd formulier (Dit is een losstaand tweede formulier)(formulierweergave) van de aangeklikte record terrecht te komen, zodat ze daar de voorraad kunnen aanpassen (meer of minder of afboeken). De gegevens in het tweede formulier (gedetailleerd) moeten alle gegevens van de record (behalve de ID) weergeven.

Is het zo duidelijker?

Groetjes Bjorn
 
Laatst bewerkt:
De oplossing is relatief simpel te bouwen, zonder dat je hoeft te programmeren. Ik ga er (wellicht weer verkeerd gedacht ;) ) vanuit dat je nog niet al teveel programmeer ervaring hebt.
Je werkt vanuit een doorlopend formulier (weliswaar in gegevensbladweergave, maar dat mag je natuurlijk zelf weten).
Van daaruit kun je met de wizard een knop maken die een specifiek record opent. Ik ga er (ik blijf bezig) vanuit dat je tweede formulier in ieder geval dezelfde sleutelgegevens bevat als je doorlopende formulier, zodat je kunt matchen op het sleutelveld.

1. Als je de Knop wizard gebruikt, kun je in de detailsectie een knop maken die een formulier opent. De wizard geeft twee opties: formulier openen met alle records, en formulier openen en specifieke gegevens zoeken. Die laatste optie moet je hebben. Hij staat in Access 2003 als eerste genoemd, maar de tweede optie is standaard geselecteerd.
2. Als je dan op <Volgende> klikt, kun je de twee formulieren aan elkaar koppelen. Dat doe je dus op basis van het overeenkomende sleutelveld, bijvoorbeeld [Personeelsnummer] als het om een lijst met medewerkers gaat.
3. In de twee lijsten selecteer je die twee velden (hoeven niet hetzelfde te heten, als ze maar hetzelfde veld koppelen) en daarna klik je op de knop < > die er tussen staat. Je ziet nu onderin dat de twee formulieren zijn gekoppeld.
4. Daarna maak je de knop af.
De knop zal een standaardmaat hebben, en een standaardkleur, en is als zodanig al wel bruikbaar, maar nog niet overdreven fraai. Wat ik zelf dan doe:
5. Maak de knop net zo breed als de detailsectie, en zorg ervoor dat hij over alle velden heen valt. Nu zie je geen velden meer, en dat los je op door de knop transparant te maken.
6. Kies de Eigenschappen van de knop, tabblad <Opmaak>, <Transparant> = Ja.

Klaar! De knop opent nu het formulier met het record dat je onder je lijst hebt liggen.
 
Hulde! :thumb:
Ons eerste probleem is bij deze opgelost, erg bedankt voor je hulp.

We hebben besloten om de knop gewoon zichtbaar te laten staan, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan bij de gebruiker wat de functie van zijn/haar klik zal zijn. We hebben ook besloten om een knop t.b.v. het verwijderen van een record hieraan toe te voegen. Zodat de gebruiker in 1 klik een bepaald record kan verwijderen. Hier komt echter het volgende schoonheidsprobleem om de hoek kijken.

Probleem: Standaard waarschuwing bij verwijderen records niet specifiek genoeg
Doel: Waarschuwing aanpassen, zodat belangrijke gegevens uit de record weerggegeven worden in de verwijderingswaarschuwing.
Voorbeeld: U staat op het punt om (Merknaam, type, aantal, inkoopprijs) te verwijderen uit de database. Wilt u doorgaan Ja knop, Nee knop. (of yes knop, no knop dat maakt niet uit)

Moet ik hier een nieuw topic voor aanmaken, of kan dit hier opgelost worden?

Groetjes Bjorn
 
Dat is een compleet andere vraag, en die zou ik inderdaad in een nieuwe topic zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan