Record invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

turrentine

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2007
Hallo,

Is er een manier om een nieuw "record" tussen twee bestaande records te voegen? Tabel heeft geen autonumber als primary key? Kunnen er ook blanke lijnen ingevoerd worden in een tabel? Is dit mogelijk bij access of moet ik naar een ander oplossing zoeken?

Alvast bedankt,

Luc

Laatst bewerkt:
Hallo Luc,

wat je bedoeling is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat wat jij vraagt bepaald ongebruikelijk is binnen databases, en dan druk ik me voorzichtig uit ;)

Groet,

Tardis

Tardis,

Het is inderdaad ongebruikelijk, vandaar ook mijn vraag, misschien kan het wel op één of andere manier, kan het niet dan moet ik een andere oplossing zoeken zoals ik reeds aanhaalde. Ik wil echter in access blijven werken, als het echt niet anders meer kan dan pas zoek in naar een alternatief.

Een korte schets van de situatie:
De applicatie is ooit gemaakt om materiaal te beheren en bonnen af te drukken en is in de loop der jaren constant aangepast geweest naar behoefte. Eigenlijk is het een klassieke access toepassing, een mainform, daarop een subform, bonnummer is op de mainform, de gegevens op de subform zijn gelinkt aan het nummer van de bon. Uitvoer naar report en afdrukken. So far so good. De laatste tijd echter dringt de noodzaak zich op om ook vrije mededelingen op de bon te schrijven, en daar wringt nou net het schoentje. Stel ik begin een bon in te vullen, er staan vier artikels op, daar wil ik comentaar bijvoegen, deze comentaar komt onderaan de vier artikels te staan, er is geen mogelijk om deze comentaar bovenaan de drie artikels te krijgen. Indien ik dan verder artikels ingeef komen die onderaan de mededeling te staan, met andere woorden alles staat door mekaar, en dit mag niet.

Eigenlijk wil ik een invoerveld zoals bij excel waar je ook lijnen kan invoegen en ook vrije lijnen kan laten. Ik heb reeds alle mogelijkheden uitgebrobeerd (lees: alle mogelijkheden tot waar mijn kennis van access stopt), ik krijg echter niet het gewenste resultaat.

mvg,
Luc

Wil je kommentaar invullen per bon of per bonregel?
Invullen, gebeurt dat in Access of wil je dat handmatig doen (dus op een afgedrukte bon)?

Groet,

Tardis

Ik wil vrije mededelingen invoeren per bon en in access. Ik geef een voorbeeld zoals het nu is:

tent
palen
zeildoek
kookstel klein
keukengerei
spankoorden
bestek
stroomgroep

Nu wil ik bestek onder keukengerei krijgen, stroomgroep onder zeildoek en spankoorden onder stroomgroep. Ik wil ook drie mededelingen plaatsen. Dit kan dus niet meer in de huidige situatie. Eigenlijk wil ik de lijst veranderen als volgt:

BUITEN (mededeling)
tent
palen
opmerking: zeildoek is licht gescheurd (mededeling)
zeildoek
stroomgroep
spankoorden

KEUKEN (mededeling)
kookstel klein
keukengerei
bestek

Eigenlijk gaat het om tamelijk lange lijsten, het probleem is ook dat niet alle gegevens samen aankomen. Ik maak een bon aan, voor de bon gecompleteerd is duurt het soms enkele dagen en het aantal items weet ik ook nooit op voorhand. Ik vul ook in naargelang de gegevens binnenkomen. Als de bon dan uiteindelijk klaar is staat alles door mekaar afgedrukt. Eigenlijk wil ik al een handmatige groepering doen alvorens af te drukken. Merk ook op dat er in de gemodifieerde lijst vrije lijnen zijn, bedoeling van deze lijnen is dat ze ook verschijnen op het report. Een deel van het probleem kan ik oplossen door de items reeds onder te verdelen in groepen. Bij de invoer zou ik dan ieder item een nummer kunnen toewijzen welke aangeeft onder welke categorie ze vallen (Buiten, Keuken, onstapnning enz.). Tijdens het afdrukken zorgt "group" ervoor dat alles netjes bij mekaar staat. Dit lost mijn probleem maar voor een klein deel op, met de vrije mededelingen kan ik nog geen kant uit.
Bovenstaand voorbeeld is perfect mogelijk op een excel sheet, is het niet mogelijk om een excel sheet in te voeren op een subform en vervolgens de "row" gegevens te linken aan het access databestand? Ik wil eigenlijk een invoerveld waar ik dezelfde flexibilitet heb als bij excel.
mvg,
Luc

Hallo Luc,

voeg anders even een voorbeeldbestand bij, in Access 2000 formaat, gewinzipt.
Maak een voorbeeldformulier dat weergeeft wat de bedoeling is.

Groet,

Tardis

Tardis,

Doe ik zo spoedig mogelijk. Dit moet ik wel op een andere PC doen om de simpele reden dat ik nog steeds met..... Access 98 werk. Ik weet het, ik raak maar niet aan een recentere versie!

Ik voeg een voorbeeldje toe met uitleg op form, helaas zal dit niet meer voor vandaag zijn.

Alvast bedankt,
Luc

Voorbeeldje in Access 97 mag ook.

Groet,

Tardis

Tardis,

Kan je een lege mail sturen naar stanley63t@hotmail.com?
Ik bezorg je twee voorbeelden, één hoe het momenteel draait en een ander hoe ik het zou willen hebben. Het zijn twee kleine bestanden, ik hoef enkel te weten dat hetgene wat ik wil mogelijk is onder access. Indien niet moet ik wel op zoek naar een andere oplossing.

Ik heb alles wat nader bestudeert en het probleem zit eigenlijk in de invoerform die niet flexibel genoeg is.

Ik heb reeds gedacht om de volledige toepassing om te zetten naar VB, dit gaat me echter te ver. Daarom wil ik ook blijven verder werken in access om de simpele reden dat ik daar het beste mee overweg kan.

mvg,
Luc

Lege regels invoegen in een tabel kan niet. Je kunt alleen regels toevoegen, lezen, wijzigen en verwijderen.
Dat kun je eigenlijk al wel afleiden uit het feit dat SQL DML maar 4 statements kent: INSERT, SELECT, UPDATE en DELETE.

Als je geen autonummer veld als sleutel hebt kun je wel gewoon een record toevoegen.
Als de gegevens kloppen kun je vervolgens middels een query de gegevens ophalen. Door ze dan goed te sorteren lijkt het net of er een regel tussen gevoegd is.

Acces is nu eenmaal een database en geen spreadsheet. Als je een spreadsheet nodig hebt moet je Excel gebruiken.

Je kunt overigens voorbeelden bijvoegen hier. Die hoeven niet gemailed te worden.
Je moet je mdb dan even comprimeren (zie de bovenste post in het access forum) en ZIPPEN met WINZIP.

Barthuls,

Alles wat je verteld is correct, dit wist ik reeds. Vandaar juist mijn vraag op dit forum.
Ik denk dat ik het verkeerd voorgesteld heb. Hoe de informatie in de tabel opgeslagen is maakt mij niet uit, ik kan er toch alle informatie opnieuw uithalen door middel van query's. Het is echter het formulier waar ik de gegevens invoer dat mij kopzorgen baart. Het gaat om een facturatietoepassing die altijd perfect gewerkt heeft en dat nog doet, echter de noodzaak om op een andere manier in te vullen dringt zich op, daar knelt nu juist de schoen. Het gaat over een form in datasheet view waar ik de gegevens op invul, hier heb ik geen flexibiliteit genoeg. Ik weet ook dat alles door mekaar mag staan, in de tabellen kan ik toch alle informatie zoeken die ik nodig heb, op het report staat ook alles mooi gegroupeerd afgedrukt. De invulform echter blijft een onoverzichtelijk geheel. Ik heb reeds enkele trial facturatieprogramma's gedownload, allen hebben ze een zeer flexibele invoerform. Dergelijke software is zeer duur, vandaar dat ik ook probeer om mijn toepassing die reeds lang draait aan te passen.

mvg,
Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan