• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reeks getallen wijzigen in filter 1-12 naar 13-24

Status
Niet open voor verdere reacties.
met VBA

Code:
Sub f()

For r = 1 To 17

If Range("A:A").Rows(r) = "L300" Then

Range("B:B").Rows(r) = CStr((Format(Range("B:B").Rows(r) + 12, "000")))

End If
Next r

End Sub

Mijn bedoeling is en mijn voorkeuren gaan uit naar geen vba. Het kost vaak uren en nog eens uren om ook maar iets werkend te krijgen en dat komt dan vaak ook nog eens omdat de informatie op internet niet klopt en ook nog eens dat ik met Excel 2007 werkt dus oudere versie en veel is gebaseerd op 365.

Mijn voorbeeld is een uittreksel uit een groot jaardocument en werken met een hulpkolom kan niet. Maar waarom kan/werkt het niet zoals op internet staat en dat heb ik ook in het document gezet? Waar zit de fout of wat doe ik fout?

Ik denk dat ik het maar simpel doe. In B4 zet ik =0+1 In het filter pas ik dan de rest ook even aan. Bij een nieuw jaar hoef ik dan alleen het eerste getal =0+1 te wijzigen in =12+1 de rest volgt dan.

Laatst bewerkt:
Als je die formule in de nummering kolom plakt heb je geen hulpkolom.

Of bedoel je dit?

In B2 (in mijn bijlage)

Code:
=IF(COUNTA($A$2:$A$17)<>SUBTOTAL(103;$A$2:$A$17);SUBTOTAL(103;A$2:A2)+12;COUNTA($A$2:A2))

Variant:
Code:
=SUBTOTAL(103;A$2:A2)+(COUNTA($A$2:$A$17)<>SUBTOTAL(103;$A$2:$A$17))*12

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt voor de hulp. Ik ga hier niet mee verder en ben zo tevreden. Punt is als het te ingewikkeld wordt weet ik de volgende keer niet meer hoe het in elkaar zit en moet ik alles herhalen en nog eens herhalen.

Dat kan met kopieren / plakken speciaal. Geen hulpkolom nodig!
tik in een willekeurige lege cel het getal 12
kopieer deze cel (CTRL C).
Maak nu de selectie, zoals in je sheet staat omschreven.
klik met je rechtermuis ergens binnen deze selectie en selecteer plakken Special.
Selecteer in het dialoogvenster optellen.
En het geselecteerde getal wordt opgeteld bij de geselecteerde cellen.

Laatst bewerkt:
Het valt mee hoe ingewikkeld het is hoor.
Uitleg eerste formule:

Subtotaal met functiegetal 103(aantalarg) neemt de onzichtbare rijen niet mee en de normale aantalarg wel.

Als dat niet gelijk is aan elkaar betekent het dat er gefilterd is.

- Als die aantalarg is niet gelijk aan subtotaal, dus er wordt gefilterd
- Dan kies je voor de subtotaal functie
- Anders kies je voor de normale aantalarg functie

Zoek maar eens naar "zichtbare rijen nummeren" voor meer info

Mijn bedoeling is en mijn voorkeuren gaan uit naar geen vba. Het kost vaak uren en nog eens uren om ook maar iets werkend te krijgen en dat komt dan vaak ook nog eens omdat de informatie op internet niet klopt en ook nog eens dat ik met Excel 2007 werkt dus oudere versie en veel is gebaseerd op 365.

Van de argumentatie klopt weinig.
De grootste veranderingen tussen Excel 2007 en 365 zit in Excelformules en voorzieningen (bijv.PQ), en juist niet in VBA.
De meeste documentatie zit in F1 en F2 van de VBEditor.
Gebruik de juiste websites, zoals bijv. www.snb-vba.eu

Code:
Sub M_snb()
   n = 13
   UsedRange.Columns(2).ClearContents
   For Each it In UsedRange.Columns(1).SpecialCells(12)
      If it.Row > 1 Then
        it.Offset(, 1) = n
        n = n + 1
      End If
   Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Jammer dat Senso aangeboden oplossingen zo snel afslaat...zitten toch wel 3 oplossingen tussen, waarvan 1 zonder VBA. Heb je de formules wel getest?

Het functie_getal 103 in Subtotaal heeft niets met gefilterde rijen van doen.

Wel met zichtbare rijen en in dit geval dus de rijen die gefilterd zijn

Gefilterde rijen zijn voor de Subtotaal(103 geen onzichtbare rijen.
Dat kan gewoon met functie_getal 3.

Ahh ja. Gefilterde rijen worden altijd uitgesloten.
Voor de uitkomst geen verschil volgens mij

Voor het resultaat geen verschil, maar je schreef....
Subtotaal met functiegetal 103(aantalarg) neemt de onzichtbare rijen niet mee en de normale aantalarg wel.

Als dat niet gelijk is aan elkaar betekent het dat er gefilterd is.

....dat is dus niet juist.

Gefilterde rijen is iets anders dan verborgen rijen (weliswaar kun je ze beiden niet zien).

Klopt, maar in dit voorbeeld geldt dat nog steeds lijkt mij. Bij filtering zijn de uitkomsten niet gelijk aan elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan