Rekenen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietjuhhh

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2008
Hey

ik heb een vraag. ik geef eerst een kleine schets van de situatie:
dit is een database voor zwemlessen. hierin staan de kinderen die op les zitten, met adres en wat voor soort les ze krijgen (diploma A, B, C ed.) en alles erom heen.
ik heb 2 tabellen:
- Klanten
--- klantnr
--- naam
--- adres ed
--- product
- Prijzen
--- product
--- prijs per keer
de tabellen zijn goed gelinkt en ik wil nu in een formulier de factuur maken:

nodig: product, prijs per keer.

de factuur komt dadelijk per 20 lessen, dus moet de prijs per les * 20 gedaan worden om bij het totaalbedrag te komen.

echter wil deze waarde voor een tekstvak (waarin de prijs dan komt staan) niet werken:
= [prijs per keer] * 20
bij validatieregel

Ook wil ik zo de prijs excl btw en de btw apart berekenen, zodat die ook weergegeven kunnen worden.

Heeft iemand enig idee hoe dat werkt?

Mvg Pietjuhhh

edit: hier ben ik al uitgekomen. Nu nog een vraagje: kun je in een tekstvak in een formulier een waarde en een teken zetten: bijvoorbeeld ik wil in een tekstvak
die € is het teken dat geciteerd moet worden, en 200,00 komt er bijvoorbeeld uit door de berekening =5 * [prijs per product]

hoe krijg ik dat voor mekaar?

Grtz

Laatst bewerkt:
Ga naar de propperties van je tekstvak "Prijs per keer". Vervolgens tabblad "Opmaak" veld "Notatie", hier kun je kiezen voor een optie uit de tabel of een eigen notatie. Voor de helpfunctie, ga in het vak notatie staan en klik op de "F1" toets.

Eventueel kun je bij tabblad "Gegevens" kiezen voor een invoermasker.

mvg
Charles

Ik zou wel voor de BTW een tabel aanmaken met de BTW percentages. Alle formules waarin je de BTW berekent maak je gebruik van de waarde in deze tabel. Mocht er onverhoopt een BTW wijziging komen dan hoef je alleen maar de waarde in de tabel aan te passen en dan weet je ook zeker dat alles meteen goed berekend wordt.
Let er dan ook op dat de bedragen (btw, in. en ex.) opslaat nadat de factuur afgedrukt is, stel je voor dat volgend jaar de BTW veranderd, je veranderd de waarde in je tabel en vervolgens worden alle oude facturen ook 'herberekend', zoiets is dus niet echt wenselijk...

@ Bakk4318

Bedankt! Het werkt :)

@ Floor E
Is een slim idee, had ik nog niet over nagedacht, maar:
Hoe sla ik die facturen op, dat ze niet meer veranderen? want als ik in een tabel dan die btw waardes verander, veranderen ze op de factuur idd. Hoe zou ik de oude facturen het best kunnen opslaan?

Grtz Pietjuhhh

Misschien is het ook wel handig om de ontvangsten te registreren. Zo heb je dan een controle of alle rekeningen volledig voldaan zijn.

mvg
Charles

Dat doe ik inderdaad al! Maar hoe zou ik de facturen dan ergens kunnen opslaan, zodat ze niet meer gewijzigd kunnen worden?

Grtz Pietjuhhh

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan