• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met tijd in excel 2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

kennis

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2001
wie kan me helpen aan de juiste notatie in excel 2000 van de volgende berekening:

start: 8.00 uur
eind: 17.15 uur
totaaltijd= 17.15-8.00 uur= 9.15 uur maal €8,50 = €78,63

Zo misschien?

start 8,00 uur
Eind 17,15 uur
Totaal € 77,78

Start in aparte cel
8,00 in aparte cel
Uur in aparte cel

De formule voor totaal wordt dan
=(C2-C1)*8,5(celeigenschappen valuta)

TIJD

Converteert een bepaalde tijd naar een decimaal getal. Het decimale getal dat TIJD als resultaat geeft, is een waarde tussen 0 en 0,99999999, waarmee respectievelijk de tijden worden aangegeven van 0:00:00 (middernacht) tot 23:59:59.

Syntaxis

TIJD(uur;minuut;seconde)

uur is een getal tussen 0 (nul) en 23 dat het aantal uren aangeeft.

minuut is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal minuten aangeeft.

seconde is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal seconden aangeeft.

Opmerking

Microsoft Excel voor Windows en Microsoft Excel voor de Macintosh gebruiken standaard verschillende datumsystemen. Tijdwaarden zijn een onderdeel van een datumwaarde, en worden vertegenwoordigd door een decimaal getal (zo wordt 12:00 uur weergegeven als 0,5 omdat het halverwege de dag is). Informatie over hoe datums en tijden worden opgeslagen in Microsoft Excel.

Voorbeelden

TIJD(12; 0; 0) resulteert in het seriële getal 0,5, dat overeenkomt met 12:00:00 uur.

TIJD(16; 48; 10) resulteert in het seriële getal 0,700115741, dat overeenkomt met 16:48:10 uur.

TEKST(TIJD(23; 18; 14); "u:mm:ss AM/PM") geeft als resultaat "11:18:14 PM"

Als A1 = begintijd en B1 = eindtijd (en B1 <=24:00), typ dan in
C1: =B1-A1 (C1 opmaken als tijd (type 13:30)
D1: =C1*24*8,5 (D1 opmaken als financieel, 2 decimalen)
Je kunt natuurlijk ook de cellen C1 en D1 combineren: =(B1-A1)*24*8,5 (de cel waarin je dit plaatst opmaken als financieel, 2 decimalen).

fra

Presies fra.

Dan nog dit: 9 uur en 15 minuten maal € 8,50,- per uur = € 78,63.
P.last rekent met 9,15 * 8,5. Dat is niet goed.
15 minuten is een kwart uur, 1/4 uur.
Dus 9,25 uur * 8,5.
(15 minuten delen door 60 minuten = 0,25 pl;us die 9 uur.)

Uren in een aparte cel (a1), minuten ook(b1)
in cel c1 komt de tijd dan: =a1+(b1/60)
De waarde 9,25 verschijnt.
(of zelf ineens omrekenen.)

Nu dit geheel toepassen in het voorbeeld van "fra".

(lol, ik heb toevallig vandaag gepuzzeld met exact hetzelfde probleem, maar dan minuten en seconden.....)

Geplaatst door Paul-RT
Uren in een aparte cel (a1), minuten ook(b1)
in cel c1 komt de tijd dan: =a1+(b1/60)
Waarom zou je uren en minuten in afzonderlijke cellen plaatsen? Dat is helemaal niet nodig (zie mijn vorig antwoord).

Het is mij niet duidelijk of je de oplossing al hebt gevonden. Die van P.Last lijkt mij niet goed en de andere omslachtig.
In bijgaand Excel-bestandje vind je de formules waar ik al jaren mee werk. Een en ander wijst zich zelf denk ik.
Succes ermee.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Colombe
Het is mij niet duidelijk of je de oplossing al hebt gevonden. Die van P.Last lijkt mij niet goed en de andere omslachtig.
Colombe, zou je kunnen aangeven wat er zo omslachtig is aan mijn oplossing?
Een kortere berekening dan ik heb aangegeven is er nl. niet.
Je zip-file is overigens met winzip niet te openen (toch niet op mijn computer).
Vraag aan kennis: wil je a.u.b. aangeven of je vraag nu wel of niet is opgelost?

fra

Laatst bewerkt:
excel vraag

Mannen/vrouwen heel hartelijk dank voor jullie advies.
Ik de oplossing van FRA gebruikt en die werkt prima.
groetjes

Een voorbeeld ergens op een site gezien:

Cel D8 / Start : 8:30
Cel E8 / Eind : 11:45
Cel F8 / Totaaltijd : 3:15 formule =REST(E8-D8;1)
Cel G8 / Per/uur : 12.50€
Cel H8 / Bedrag : 40.63€ formule =F8*G8/"1:00"

Pierre

Sorry FRA, ik heb me vergist jouw oplossing is héél simpel, andere zijn omslachtig. Maar... jouw oplossing lijkt me niet te werken, of doe ik iets verkeerd?
Ik heb mijn oplossing nu in een correct zip-file staan (ik kon de vorige ook niet uitpakken), samen met de jouwe.

Bijlagen

Zoals ik hierboven reeds aangaf, moet je de cellen dan wel opmaken als Tijd (type 13:30). En als je tijden invoert, moet je altijd de dubbele punt gebruiken, ook bij hele uren (dus 8 uur invoeren als 8: of 8:00).

In jouw werkblad geef je nu de tijd in decimalen weer. Dat is uiteraard ook ok, maar als je dat anders zou willen (let wel, ik zeg zou willen, ik zeg niet dat het zo moet), maak dan E2, G2, I2, en K2 ook op zoals hierboven aangegeven; in M2 kun je dan in plaats van je lange formule volstaan met: =G2-E2+K2-I2. En in O2 plaats je dan: =M2*24*C4 .

fra

Begrijp ik. Mijn oplossing stamt nog uit de tijd dat ik met Lotus 123 onder DOS werkte, daar kon je nauwelijks met tijd werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan