• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'relatief' formules kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc63

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2011
Ik wil data in een excel bestand omvormen van klantinformatie gerubriceerd in kolommen, naar alle klantinformatie in een rij,

Wellicht zijn er nog slimmere methodes, ik dacht aan onderstaande wijze maar kan de formules niet 'slim' kopieren
Kan je in excel formules kopieeren waarbij de formule steeeds wordt aangepast op volgende wijze
Stel :
In veld A1 typ ik =naam bestand, werkblad A1 ( werkelijke bestands, werkblad naam : ='[BU uitlees.xls]Blad1'!A$1 )
in veld B1 typ ik =naam bestand, werkblad A2
kan op een bepaalde wijze zo kopieren dat in veld C1 = naam bestand, werkblad veldwaarde C3 komt te staan? zonodig met aanpassen van de formule

zo ook
In veld A1 typ ik =naam werkblad A1
in veld A2 typ ik =naam werkblad B2
kan op een bepaalde wijze zo kopieren dat in veld A3 = naam werkblad veldwaarde C1 komt te staan? zonodig met aanpassen van de formule

Bijlagen

Je kan dit zo bewerkstelligen:
Code:
=INDIRECT("Blad2!"&ADRES(2;RIJ()))
Dit levert cel A1 uit blad2 als je de cel op de eerste rij zet.
Zet je de formule bv op rij 5 dan moet je dit compenseren in rij()-4 (om die 1 te bekomen)

Makkelijk hé.

Dank, deel data toegevoegt in blad 2 , dit werkt (deels)!
Echter als ik de inhoud kopieer dan vertonen andere de velden dezelfde inhoud.
Ik doe vast nog iets fout met kopieren.
Hoe krijg ik de waarden van veld A1,A2 etc en B1, B2 etc en C1, C2 etc Blad2 te zien zie bijlage.

Bijlagen

Ik denk dat ik het heb gevonden.. steeds de waarde in de formule ophogen met 1 [ dit kan ik niet kopieeren.. denk ik]
als ik deze kopieer naar beneden krijg ik inderdaad de data uit de kolommen te zien in een rij
Dank!

Met die Indirect-constructie kan je natuurlijk ook de rij aanpassen.
=INDIRECT("Blad2!"&ADRES(2;RIJ()))
ADRES(kolom(),rij()) = hetzelfde als cel(2,2) als de formule in cel B2 staat,
ADRES(rij,kolom) ---> rij en kolom kan je laten variëren met kolom() en rij() naargelang welke richting je werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan