relaties van tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

roestinneke

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Goedemorgen
dit is mijn eerste bezoekje op jullie forum!Dus heb een beetje geduld a.u.b.
Ben met een oefening bezig van access,doch ik krijg mijn relatie's niet zoals het hoort? Steeds een "een op één".Toch zou het er één op veel moeten zijn.
Het gaat over een database van een bibliotheek.
Heb de tbl.lezers ,heb de tbl.gemeente,heb de tbl.titels,en heb ook één van de id van de titels.
Met deze info hoop ik duidelijk genoeg te zijn of niet??
Waar denk je dat ik fout zit?
Ik ben een sukkelaartje hé! :confused:
Roestinneke

Zeg eens hoe je tewerk gaat?
Je moet alle tabellen selecteren in de relaties: in u geval zijn er dit vier dacht ik.
Dan kan relatie maken en geeft die aan één op één of één op veel.

Hallo,bedankt om te reageren.
Het zip bestandje is zoals gevraagd bijgevoegd.
Hoop dat je mij kunt helpen.
Bedankt:confused:

Bijlagen

Als je relaties tussen tabellen wilt hebben moet je daar wel voorzieningen voor treffen in je tabellen.
De meeste van je tabellen hebben al een betekenisloze sleutel (het id veld, type autonummer). Dat is prima!
Vervolgens moet je in je tabellen een zorgen dat ernaar verwezen kan worden.

Voorbeeld

Tabel Persoon
ID
Voornaam
Achternaam

Tabel Boek
ID
Titel
ISBN

Tabel Uitgeleend
ID
IDPersoon (nummer, lange integer)
IDBoek (nummer, lange integer)
DatumUitgeleend
DatumRetour

Bij bovenstaande tabellen is er sprake van een n:m relatie tussen de tabellen Persoon en Boek. Voor deze relatie wordt de tabel Uitgeleend gebruikt.
De velden IDPersoon en IDBoek bevatten de verwijzingen naar de tabellen Persoon (veld ID) en Boek (veld ID).

Dit soort verwijzingen mis ik nog in jou tabellen.

Hallo
bedankt voor de respons!
maar bij laatste voorbeeld heb ik nog een veld "Datum reservatie" toegevoegd, is dat ok?
wat bedoel je met een "n:m" relatie?
Heb je nog enige suggesties? Van wat ik nog moet toevoegen (sommige verwijzingen mis je nog in mijn tabellen)
ik sta open om alle hulp:confused: :confused:

Access

Een printje toegevoegd!
Volgens uw aanwijzing en geoefend oog, kan je mij nog verder helpen!

met dank:confused: :confused:

Bijlagen

Waar jij mee worstelt zijn niet de relaties, maar het database ontwerp.
Je wilt een bibliotheek systeem, dan moet je eerst goed op een rijtje zetten wat je allemaal wilt opslaan in dit systeem.
In eerste instantie zou ik aan het volgende denken:

tblLezer
-----------
ID
fldNaam
fldAdres
fldPostcode
fldWoonplaats
fldGeboortedatum

tblSchrijver
----------------
ID
fldNaam

tblBoek
-----------
ID
fldTitel
IDschrijver (foreign key naar veld ID in tblSchrijver)
fldISBN (hoeft geen aparte tabel te zijn, is een unieke aanduiding voor een boek, dit is dus een alternate key voor deze tabel)

tblUitgeleend
-------------------
ID
IDLezer (foreign key naar veld ID in tblLezer)
IDBoek (foreing key naar veld ID in tblBoek)
fldDatumUitgeleend
fldDatumRetour

Je eerste opzet is een aardig begin. Waar je op moet letten is het normaliseren van je gegevens model. Hiermee kun je voorkomen dat je gegevens dubbel opslaat.
Dan wordt het ook eenvoudiger deze gegevens naderhand te wijzigen, je hoeft ze maar op één plaats te wijzigen. Voor meer informatie over normaliseren zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_normaalvorm
of
http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/789

Access,database

Geachte hier ben ik weereens terug.

Ik heb reeds zoveel verandert dat ik tussen het bos mijn boommeke niet meer zie.

Ik heb aandachtig naar jouw model gezien en zo goed mogelijk mij hier op gebasseerd.

Nu krijg ik niets meer te zien van tabbellen wanneer ik de relaties wil nakijken.

Help nog eens ,een hopende :confused: :mad:

Dank U !

Bijlagen

Als je nu de relatie's legt met wizard opzoeken en dan zegt keuze lijst met invoer vak waar je je koppelling wil leggen wordt het een stuk makkelijker

Access

Sorry doe nu pas de mail open.

Hoe bedoel je?Hoe kan ik een wizard gebruiken ?Ik dacht dat het alleen werkte zo met je relaties op te vragen en dan ze zelf te moeten uit proberen?

Je ziet ik ben echt een beginnerke!

Als je mij nog iets wijzer wil maken ;ik sta steeds open voor goede raad.

:confused: :shocked:

Al heel hard bedankt om te reageren!

Viviane

Access

Goede voormiddag,

we hebben de wizard gevonden!

Was een heel goede tip!

Weer een klein vraagske wat mij grote zorgen baart!

Ik moet een berekend veld aanmaken om de boetes te kunnen berekenen!

En met logica alleen komen we er niet!

Ik stuur U de database door gezipt!

Het veld boete is al vermeld maar dat is het dan ook!

Er word bijgehouden wanneer het exemplaar werd ontleend,dit is de ontleningsdatum.Wanneer de ontlener het boek binnenbrengt word de bib. de ontlener en word de ontleningsdatum op null gezet(manueel).De bib.is dus standaard de ontlener van alle exemplaren.De maximale ontleentermijn is 30 dagen.
Per dag te laat wordt per ontleend exemplaar een boete van 0,50 euro aangerekend.

Dit zijn de gegevens die ik heb gekregen over de boetes.
PS: Ons zip-file was te groot!Dus heb ik een printsreen bijgevoegd in een doc.document.

Hopelijk kan U ons helpen! Dat zou formidabel zijn!!!

:confused: ;)

Bijlagen

ik zou de waarde van het veld laten bereken door een qry als ik jou was dit is namelijk het simpelst te maken zeg bij het veld uiterste inleverdatum in het veld criteria <Now() dit zoek alle records met een datum kleiner dan nu of te wel verstreken.

Zet in het veld datum inlevering Is Not Null dit zorgt er voor dat je geen ingelverde records krijgt. Zet dan in de eerste nieuwe kolom DateValue(Now())-DateValue([uiterste inleverdatum]) dit zorgt voor het aantal dagen te laat dit zou je kunnen vermenigvuldigen met het boetebedrag wat je wil maar ik zou een tabel maken als ik jou was die gebruik wordt voor instellingen 1 record heeft. Met een veld boete waar het bedrag in staat dan zou je de waarde kunnen uitlezen d.m.v. de volgende functie:

Dlookup(“[Naam Boete Veld]”;”Naam instellingen Tabel”) en word de complete formule dus
DateValue(Now())-DateValue([uiterste inleverdatum])* Dlookup(“[Naam Boete Veld]”;”Naam instellingen Tabel”) als je dan het veld verlaat wordt er Expr1: voor de formule gezet dit wijzig je in Boete: zodat je niet Expr: € 0,50 maar Boete 0,50 krijgt.
Dan koppel je de qry aan je form en je bent er.

Access

Goede voormiddag,

bedankt voor de prima uitleg!

Heb alles al mooi opgeslagen zodat ik het nadien nog eens goed kan nalezen!
Ik denk wel dat het nu in orde zal komen.

Mocht je mij niet meer horen;prettige feestdagen .

Viviane:)

Jij ook prettige dagen.:thumb:

Zet je hem nog ff op opgelost ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan