Repeterend gedeelte in een rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiter25

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2011
Hallo,

Ik wil in een rapport voor één klant eerst een deel [klantgegevens] hebben, en daarna de info over de [orders] die een klant geplaatst heeft.
Echter, als ik de recordset van het rapport construeer, dan worden de klantgegevens iedere keer herhaald bij iedere set van ordergegevens.

Een print van het rapport print dan dus onnodig veel papier. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Dank!

Laatst bewerkt:
Gebruik een (hoofd)rapport en een subrapport.
Hoofdrapport baseer je op de klantgegevens.
Subrapport baseer je op de ordergegevens van de klant.

Tardis

Groepeer je formulier op basis van Klantgegevens, er vanuit gaande dat je een query gebruikt met alle klant- en order gegevens. Je krijgt dan per klant een rapport met zijn ordergegevens. Je hoeft dus geen subrapport te gebruiken voor zo'n relatief simpel rapport.

Ik niet helemaal begrijp :) de recordset van het rapport ziet er als volgt uit:

Klant 1 | Order 1
Klant 1 | Order 2

Zoals je ziet, worden de gegevens van Klant 1 één keer herhaald in de recordset. Hierdoor worden deze dus ook herhaald in het rapport. Hoef ik dan niet met een subformulier te werken?

Geen probleem; maak een groepskop voor klantID, en zet daar alle klantgegevens in. Je orderdetails komen dan in de detailsectie. Ik zou zelf dan ook de verschillende orders bij elkaar houden door een groepskoptekst voor OrderID te maken, zodat per klant de orders ook netjes bij elkaar staan.

Dankjewel! Dit klinkt veel belovend. En wat is precies een "groepskop". Is dat gewoon de header?

Als je een rapport maakt met een wizard, kun je in het proces aangeven of je wilt groeperen op een bepaald veld of niet. Kies je hiervoor, dan kun je vervolgens velden selecteren die dan gebruikt worden als Groepskoptekst. In 2007/2010 werkt het wat anders als in 2003, maar je hebt (dacht ik) nog wel een knop <Sorteren en Groeperen> die je aan moet klikken, waarna je velden kunt kiezen voor de verschillende koppen, en kunt aangeven of je een GroepsKoptekst en/of GroepsVoettekst wilt zien of niet. Als je die opties aanzet (Koptekst staat standaard aan) dan kun je in die gebieden je kopvelden zetten en opmaken. Die groepskopteksten zijn dus niet hetzelfde als de Pagina kop- en voetteksten; die werken alleen op de pagina, onafhankelijk wat er verder op staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan