retourdatum berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Vraagje retourdatum berekenen.

Ik heb gemaakt een database voor het uitlenen van schilderijen met
- Tabellen voor klanten, kunstcollectie en uitleenregister.
- Formulieren voor klanten, kunstcollectie en uitleenregister
- Navigatieformulier.

Voor het berekenen van de retourdatum wat ik nog handmatig doe ga ik uit van de uitleendatum plus de uitleentermijn welke kan verschillen van 1 tot 12 maanden.

De berekening van de retourdatum zou ik graag willen automatiseren.
Dus datum uitleen + uitleen termijn = datum retour
Hiervoor heb ik voor de uitleentermijn het veld Uitleen termijn aangebracht in de tabel Uitleenregister en op het formulier Uitleenregister een keuzelijst met invoervak met 1 tot 12

Vraag:
Hoe vertaal ik dit naar Access.

Ik denk begrepen te hebben dat je hiervoor een query moet aanmaken.
Maar hoe ziet deze er dan uit en waar plaats ik deze.

Ondanks lang zoeken o.a. op dit forum kom ik er niet uit.
Wie helpt.

Groet
Jacob

Ik vermoed dat je niet helemaal goed gezocht hebt, want een retourdatum berekenen is heel simpel: zet in de query die je onder je formulier gebruikt een extra veld met de formule RetourDatum:[UitleenDatum]+[Uitleentermijn]. Mits Uitleentermijn een getal is, heb je keurig de retourdatum uitgerekend.

Bedankt voor jouw snelle reactie.

Het is logisch zoals het daar staat.
Maar hoe en waar zet ik dit op het formulier?

Zou jij zo vriendelijk willen zijn de gevraagde formule in de database te zetten, zodat ik hem in de daadwerkelijke database kan opnemen.
Ik kom er niet uit.

Bijlage de uitgeklede database.

groet
Jacob

Bijlagen

Je hebt nog steeds een veld teveel, want het veld [Datum Retour] heb je dus niet nodig.Dat laat zich altijd berekenen. In je db heb ik dus een berekening gemaakt die je terugziet op het formulier, en het veld wordt niet meer gebruikt.

Bijlagen

Goede morgen,

Bedankt voor je reactie.
Ik zie dat het werkt.
Maar dit roept weer andere vragen op. nl

Als ik het formulier open (in de ontwerpfase) en op datum retour ga staan zie ik nergens de ingevoerde formule.
Ook niet in het eigenschappenvenster.
Wat doe ik niet goed en waar kan ik de formule vinden?

Ik zie nu dat het veld Datum retour in het Uitleenregister niet wordt bijgewerkt.
Dit heb ik toch nodig voor het maken van een rapport met te laat ingeleverde schilderijen?

Ondanks het regelmatig raadplegen van jouw cursus kom ik er niet uit.
Wellicht heb jij een tip welk voorbeeld database ik kan gebruiken.

mvrgr
Jacob

Als ik het formulier open (in de ontwerpfase) en op datum retour ga staan zie ik nergens de ingevoerde formule.
De gebruikte oplossing heb ik in bericht #2 al toegelicht: een formule in de query die onder het formulier ligt. Je ziet dus geen formule in het formulier terug, en dat hoeft ook niet. Sowieso is het niet nodig om dit soort gegevens op te slaan, want dat doe je niet in een database. Eén van de grondregels luidt namelijk: Gegevens die zijn af te leiden uit andere gegevens in het record sla je niet op in een tabel. En dat is hier dus het geval.
En daarmee is gelijk je volgende vraag beantwoord, want dat veld [Datum Retour] kan gewoon weg uit de tabel.

Wil je een rapport maken voor te laat ingeleverde schilderijen? Dan neem ik aan dat je schilderijen bedoelt die zijn uitgeleend en waarvoor de berekende retourdatum is verstreken. En niet: schilderijen die in het verleden een keer te laat zijn ingeleverd.
Uitgaande van de 1e premisse gelden dan de volgende eisen aan het uitleenrecord:
1. Schilderij is uitgeleend maar niet retour (i.e. Laatste [Datum inname] is leeg)
2. [Datum uitgeleend] + [Uitleentermijn < Datum vandaag
Als aan die 2 voorwaarden is voldaan, is een uitgeleend schilderij te laat. En dat kun je dus ook prima in je rapport in de query maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan