• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen en kolommen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ebru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ebru

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Heey allemaal,

Ik heb een vraagje over Excel2003. Geen idee of ik hier op het juiste adres ben, maar ik waag een poging.

Ik heb ongeveer 70 excel files die anders gesorteerd moeten worden. De kolommen moeten namelijk omgezet worden tot rijen. Nu is mij bekend dat dit met Paste Special en transpose gaat. Dit is me ook gelukt, zie vb1-->vb2 bijlagen die ik heb toegevoegd aan deze topic. Aangezien dit heel vervelend werk is als je dit voor 70 files moet uitvoeren, bedacht ik me dat ik dit met het maken van macro zou kunnen oplossen.
Dat werd al redelijk lastig voor me. Met behulp van Visual Basic Editor en hierbij horend Relative Reference heb ik het één en ander geprobeerd, maar hetgeen wat ik handmatig heb gedaan lukt me niet 'automatisch' mbv macro's.

Kan iemand me helpen?

(Btw, het bestand dat ik heb toegevoegd is 20x kleiner dan mijn originele bestand.
Het gaat om flink wat data..)

Ebru,

zien alle originele bestanden er exact hetzelfde uit (zoals voorbeeld1)?

Alle data moet per 5 seconde weergegeven worden. Dat is binnen de meeste files exact hetzelfde. Alleen de waardes die per 5 seconde erbij horen zijn per bestand verschillend. Ik kan meerdere bijlages toevoegen als dat handig is?

Zoals hieronder staat weergegeven had ik een poging gewaagd om een macro te maken. Wat ik handmatig heb gedaan (zoals in de voorbeelden in mijn 2e post) zijn prima, maar wanneer ik dit als macro opneem krijg ik niet hetzelfde als hetgeen wat ik handmatig heb gedaan. Wanneer ik met behulp van F8 mijn macro doorneem dan zie ik dat ik eigenlijk bij het instellen van de tijden (om de 5 seconde) vast loop. Of er zitten ook fouten in die ik zelf niet inzie..

Sub Polar()
'
' Polar Macro
' Macro recorded 07-06-2011 by 617895_pcb
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+p
'
ActiveCell.Rows("1:11").EntireRow.Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
ActiveCell.Offset(0, 1).Range("A1").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "0:00:05"
ActiveCell.Offset(-1, 0).Range("A1:A2").Select
Selection.AutoFill Destination:=ActiveCell.Range("A1:A12"), Type:= _
xlFillDefault
ActiveCell.Range("A1:A12").Select
ActiveCell.Offset(0, 2).Range("A1:K1").Select
Selection.Copy
ActiveCell.Offset(1, -1).Range("A1:A11").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteAll, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
False, Transpose:=True
ActiveCell.Offset(-1, 1).Range("A1:K1").Select
Application.CutCopyMode = False
Selection.ClearContents
End Sub

Ebru,

zet deze bijlage in dezelfde map als je originele bestanden, open het bestand en druk op Start.

Als het goed is hoof je dan het bewerkt bestand alleen nog op te slaan.

Bijlagen

hey Haije,
geweldig!! Heel erg bedankt. Ik heb geen idee hoe het werkt, maar het lijkt te werken.
Toch gaat er iets mis. Ik heb het bij één bestand uitgeprobeerd. Deze data loopt door tot 6:42:00 en met behulp van jouw file wordt dit bewerkt tot 0:16:55.
Is hier een oplossing voor?

Zie hieronder. Mbv jouw bestand heb ik bestand 'onbewerkt' geopend en dan krijg ik bestand 'bewerkt'. Ik mis gegevens aangezien het tot 0:16:55 loopt en niet verder.
Bekijk bijlage onbewerkt.xlsBekijk bijlage bewerkt.xls

Ebru,

deze bijlage houdt rekening met het aantal regels in de originele bestanden (de vorige versie deed het allen met 17 regels).

Bijlagen

Graag gedaan, zet je de vraag op "opgelost"?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan