• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Rijen van plaats verwisselen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vriesacker

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2009
Wie heeft er een idee.

dit is een bestand voor de opmaak van een voetbalcompetitie.
het probleem is dat er ploegen bijzijn die op hetzelfde terrein spelen,
in dit geval is dat team 7 en team 9.

in sheet 2 zouden die 1 van die ploegen moet verwisseld worden dmv bijv. een opdrachtknop
"verwissel de volgende ploegen van plaats"

dus van poul A naar poul B en de ploegen van poul B naar poul A

Bijlagen

Je hebt 200 voorwaardelijke opmaak regels in werkblad Sheet2 waaronder heel veel dubbele en regels met overlappende bereiken. Op basis van die regels wordt bepaald of er ploegen binnen dezelfde week op hetzelfde terrein gepland zijn. Dus zorg er eerst voor dat die regels opgeschoond en verbeterd worden.

leuk maar ik had het liever eenvoudiger gezien door middel van een knop "OMWISSELEN" in sheet 2
Selecteer een cel en houdt de CTRL-toets ingedrukt om opnieuw een cel te selecteren.
Vervolgens druk je op de knop en de waardes worden verwisseld.

En als je het zo probeert?
Code:
Sub wissel()

If Selection.Count <> 2 Then
  MsgBox ("Geen 2 cellen geselecteerd")
  Exit Sub
End If
Dim adr(1), w(1)
For Each cel In Selection
  adr(t) = cel.Address
  w(t) = cel.Value
  t = t + 1
Next cel
Range(adr(0)) = w(1)
Range(adr(1)) = w(0)

End Sub

Hoe eenvoudig kan het zijn, verwissel Team 7 naar Team 6 en Team 9 naar Team 8 en je probleem is zonder formules of VBA opgelost.
dit snap ik helemaal niet, ik zie team 7 en team 3 in uw 2de kolom en hebben dezelfde terreinnummers, dus kunnen niet spelen.

alweer wat bijgeleerd, vriendelijk bedankt
Graag gedaan !
Begrijp me goed: mijn interesse voor voetbal is nul komma nul:rolleyes:
En toch heb ik eens een poging gedaan om je bestand te begrijpen. Als ik het goed heb dan moet je die actie 2 x uitvoeren: oorspronkelijk X tegen Y (poule A) en Y tegen X (poule B), en dat moet worden Y tegen X (poule A) en X tegen Y (poule B)?
Welnu, dan kan het een stuk eenvoudiger. In bijgevoegde versie 2 volstaat het dat je ergens in de om te wisselen rij dubbelklikt.
Ik heb er meteen van geprofiteerd om de opmerking van AHulpje (200 regels voorwaardelijke opmaak) aan te pakken. Aan kijken welke weg mochten viel niet te beginnen, ik heb liever je Macro14 wat ingekort. Vergelijk maar eens met je vorige versie.

Bijlagen

Graag gedaan !
Begrijp me goed: mijn interesse voor voetbal is nul komma nul:rolleyes:
En toch heb ik eens een poging gedaan om je bestand te begrijpen. Als ik het goed heb dan moet je die actie 2 x uitvoeren: oorspronkelijk X tegen Y (poule A) en Y tegen X (poule B), en dat moet worden Y tegen X (poule A) en X tegen Y (poule B)?
Welnu, dan kan het een stuk eenvoudiger. In bijgevoegde versie 2 volstaat het dat je ergens in de om te wisselen rij dubbelklikt.
Ik heb er meteen van geprofiteerd om de opmerking van AHulpje (200 regels voorwaardelijke opmaak) aan te pakken. Aan kijken welke weg mochten viel niet te beginnen, ik heb liever je Macro14 wat ingekort. Vergelijk maar eens met je vorige versie.
Beste, sorry voor het late antwoord, ik zit in Thailand nu, in voetbalcompetitie heb je thuiswedstrijden en uitwedstrijden, dus je speelt tegen elke ploeg heen en weer, zo een kalender wordt opgemaakt met een round robin tournement generator, in elke competitie kun je vaststellen dat er 2 ploegen of meerdere soms zijn die op hetzelfde terrein spelen en dan heb je een probleem, dan moet er 1 van die ploegen op verplaatsing spelen en de tegenstrever moet dan ook verwisseld worden anders spelen die 2 keer thuis tegen dezelfde ploeg en dat mag niet, niet zo simpel om zo een kalender manueel op te stellen.
Moest je iemand kennen dat dit in een softwareprogramma kan gieten, dat zou ook interesant zijn, mgv

Laatst bewerkt:
Geen probleem, hoor, er zijn er ook die geen kik meer geven eens ze goed geholpen zijn!
Wel, dat was exact hoe ik het me had voorgesteld, en dat betekent dan inderdaad dat je ze met mijn tweede versie makkelijker verplaatst krijgt, niet?
Moest je iemand kennen dat dit in een softwareprogramma kan gieten, dat zou ook interesant zijn
Persoonlijk kennen niet, maar vast en zeker zijn er op dit forum leden die dat voor mekaar krijgen.
Trouwens moet ik het niet verder zoeken (denk ik zo) dan door in de spiegel te kijken😂
Even andere taken uit te voeren, dus misschien is iemand mij wel voor, en anders fiks ik dat wel.
P.S.: geniet van Thailand!

Beste, sorry voor het late antwoord, ik zit in Thailand nu, in voetbalcompetitie heb je thuiswedstrijden en uitwedstrijden, dus je speelt tegen elke ploeg heen en weer, zo een kalender wordt opgemaakt met een round robin tournement generator, in elke competitie kun je vaststellen dat er 2 ploegen of meerdere soms zijn die op hetzelfde terrein spelen en dan heb je een probleem, dan moet er 1 van die ploegen op verplaatsing spelen en de tegenstrever moet dan ook verwisseld worden anders spelen die 2 keer thuis tegen dezelfde ploeg en dat mag niet, niet zo simpel om zo een kalender manueel op te stellen, mvg

Geen probleem, hoor, er zijn er ook die geen kik meer geven eens ze goed geholpen zijn!
Wel, dat was exact hoe ik het me had voorgesteld, en dat betekent dan inderdaad dat je ze met mijn tweede versie makkelijker verplaatst krijgt, niet?

Persoonlijk kennen niet, maar vast en zeker zijn er op dit forum leden die dat voor mekaar krijgen.
Trouwens moet ik het niet verder zoeken (denk ik zo) dan door in de spiegel te kijken😂
Even andere taken uit te voeren, dus misschien is iemand mij wel voor, en anders fiks ik dat wel.
P.S.: geniet van Thailand!

Dan is er nog een probleem, de meeste van die round robin generators trekken op niets, of anders gezegd vol fouten. het bestand dat we nu gemaakt hebben bestond uit 14 ploegen, ieder seizoen is dat soms anders, soms 12 soms 10, dat komt omdat er jeugd afhaakt of oudere spelers die stoppen, ik heb hier wel een bestand met daarop de juiste indelingen, bekijkt het maar eens en je kunt het bijhouden, mvg danny

Bijlagen

Beste, sorry voor het late antwoord, ik zit in Thailand nu, in voetbalcompetitie heb je thuiswedstrijden en uitwedstrijden, dus je speelt tegen elke ploeg heen en weer, zo een kalender wordt opgemaakt met een round robin tournement generator, in elke competitie kun je vaststellen dat er 2 ploegen of meerdere soms zijn die op hetzelfde terrein spelen en dan heb je een probleem, dan moet er 1 van die ploegen op verplaatsing spelen en de tegenstrever moet dan ook verwisseld worden anders spelen die 2 keer thuis tegen dezelfde ploeg en dat mag niet, niet zo simpel om zo een kalender manueel op te stellen, mvg

Bijlagen

Dan is er nog een probleem, de meeste van die round robin generators trekken op niets, of anders gezegd vol fouten. het bestand dat we nu gemaakt hebben bestond uit 14 ploegen, ieder seizoen is dat soms anders, soms 12 soms 10
Even uitgesteld wegens andere verplichtingen, maar zeker niet vergeten.
Hierbij dus een versie waarin om te beginnen alle nutteloze ballast (modules, macro’s, v.o.) is opgeruimd. Waarom je heel wat zaken zowel op Blad1 als Blad2 hebt staan is me niet duidelijk, maar dat Blad2 heb ik toch maar laten staan.
De nieuwe werkwijze speelt zich dus af op Blad1 waarop ik de volgorde van de kolommen, inclusief lege, identiek heb gemaakt aan die van Blad2.
Het aantal teams speelt geen rol meer, het kan zelfs een oneven aantal zijn (dan wordt een fictief team ‘vrij’ toegevoegd). Je moet dus enkel de eerste drie kolommen in orde zetten, en op de knop klikken doet de rest van het werk.
Je hebt momenteel 2 ploegen die 1 terrein delen, daarmee zal het altijd goed gaan.
Maar als bv. 2 ploegen terrein A delen en 2 andere terrein B kan het soms problemen geven. Om te vermijden dat dan mogelijk te veel teams thuis zouden spelen in de heenronde heb ik er liever voor gekozen om de v.o. telkens opnieuw toe te voegen (dat is nodig voor als het aantal teams wijzigt), dan moet je even nakijken en desgevallend de code nogmaals uitvoeren. Maar zoals gezegd: zoals de situatie nu is (enkel 2 ploegen met één gedeeld terrein) mag zelfs die v.o. volledig weg.
Dus bekijk het eerst maar eens.

O ja, tussendoor heb ik me nog afgevraagd waar de kolommen met teamnummers voor nodig zijn, het zou net zo goed op basis van de ploegbenamingen kunnen, dat zouden nog eens 5 opgeruimde kolommen kunnen zijn(?)

Bijlagen

Mooi, de kolommen met teamnummers was eigenlijk de basis van waaruit de kalender moest gemaakt worden, die is gemaakt met een robin tournement generator, mvg

Als je netjes een competitie wilt maken, maak dan gebruik van de tabellen van Berger, zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Table_de_Berger. Die gaan van 3 tot 30 teams en ik heb het gevoel dat ze ook lekker gebalanceerd zijn, dus tijdens de competitie is het zo dat het bijna (kan dus niet altijd) steeds voor iedere ploeg om en om, een thuismatch en een uitmatch is. Dus op dat gebied ben je de klagers al een stap voren. Je kiest je tabel uit die webpagina en dan begint de miserie van de ploegen met hetzelfde terrein.
Dus laat je de macro "koppels" lopen en je krijgt die koppels in een kolom ernaast die nooit samen in een ronde thuis spelen, in dit geval zijn er 7 n staan die in kolom K. Nu ga je naar je tabel met je ploegen en in een extra kolom geef je iedere ploeg een nr van 1 tot 14 maar die ploegen met eenzelfde terrein moeten een nr uit die kolom K krijgen, dus hier krijgen de 2 Kruibeke's verplicht bijvoorbeeld 1 en 8. Moest er nog een terrein met 2 ploegen zijn, dan zijn dat de ploegen 2 en 9, etc. Nu mag je de andere ploegen willekeurig de overblijvende nummers toekennen in kolom D.
Bon, en nu zijn we er, laat de macro "Competitie" lopen en je bent klaar.
Hier en daar had ik ter controle wat formules van 365 gebruikt, die zijn in principe niet meer nodig, die dienden om te zien of ik toch geen conflicten had.

Bon, bekijk het eens. Straks zou dat nog uitgebreid kunnen worden, zodat je niet meer van die website moet kopieëren.
En, natuurlijk heb je ook nog eens de terugronde, dus moet je het rijtje nog een keer aflopen met de thuis en uitploegen nu omgekeerd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan