Roofvogels fotograferen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb net een valk gezien op het industrieterrein van Zutphen, gefotografeerd maar was te ver weg, helaas volgende keer beter!

Ik wou dit even laten weten...

Tsja, je moet natuurlijk gewoon geduld hebben. Het beste kan je dan naar een vogelspot plek gaan/in een boom klimmen en dan groene/bruine kleren aantrekken, zodat je opgaat in je omgeving en dan wachten...

edit: zou je die foto willen uploaden? Of is het niets geworden?

Ik heb zelf een fz100, die heeft iets van 600mm ev. Maar waarschijnlijk heb jij geen fullframe camera, dus dan moet die 300 nog keer 1,5 om de effectieve lenslengte te krijgen, dus dat wordt dan 450mm, dus dat scheelt niet veel meer. Maar ik denk dat je gewoon dichterbij moet komen, en dan een foto maken. Op hoeveel meter afstand van die buizerd stond je eigenlijk?

In de zomer koop ik denk ik een nieuwe, heeft u misschien nog een site waar je goedkoop lenzen kan kopen?
En heeft u nog tips over andere roofvogels.

BVD

Het is ten eerste geen u, maar jij: ik ben een jaartje jonger dan jij :p. Maar bedoel je een nieuwe lens of een nieuwe camera? Op marktplaats kan je goedkope lenzen vinden. Een nieuwe camera is (denk ik) niet nodig.

Ik heb niet zo veel verstand van lenzen, daarvoor kan je beter een ander topic aanmaken. Wel is er hier een 600mm lens in Doetinchem, maar ik weet niet of die direct op je camera past. Ik denk dat je daar een converter voor nodig hebt.

Hier zie je de adapters.

Laatst bewerkt:
Voordat je een nieuwe dure lens aanschaft kun je ook eens kijken voor een (2e hands?) Teleconverter.
Hiermee kun je de brandpuntsafstand van een gekoppelde lens vergroten tot anderhalf of tweemaal.
Een telelens van 200mm zal met een 2x Extender een brandpuntsafstand hebben van 400mm.
Vergeet niet, dat je boven de 200mm eigenlijk altijd op een statief zou moeten werken.
Of je moet een hele vaste hand hebben.

Verder adviseer ik je om je te verdiepen in de leefwijze van de dieren die je wil fotograferen.
Zoek je een buizerd, dan moet je weten dat die zijn nest bouwt in boomtoppen in beboste gebieden (nooit in de boom op jullie plein)
Zijn jachtgebied is niet het bos (zoals bijv een havik wel doet) maar het open veld (net als de torenvalk, die zie je vaak biddend boven een weiland)
De meeste kans om een buizerd te spotten maak je dus bijvoorbeeld aan de rand van een bos.
Verder veel omhoog kijken, vaak zie je ze thermiek zoeken, soms met 3 of 4 tegelijk (meestal een koppel met jongen)
Blijven volgen, en je ontdekt waar ze naar toe gaan.
Maar wat je voor het fotograferen van (roof)vogels het meeste nodig hebt is geduld !
Succes.

Laatst bewerkt:
Als ik je een tip mag geven, ga nog helemaal geen andere lens kopen. Ik heb net je foto bekeken en de reden dat die niet ideaal is, ligt niet aan je apparatuur ben ik bang, maar zo te zien aan je kennis. Dat is op zich ook helemaal niet erg, want zoals jezelf zegt, je bent nog 15 (bijna 16 :d) dus nog alle tijd om je er in te verdiepen en daarna te gaan knallen! Volg een paar workshops, wordt lid van een echt fotoforum (ik weet niet of ik hier de link mag plaatsen, maar ik weet een heel leuk, gezellig, fotoforum dat er echt op gericht is om de leden te helpen en niet alleen maar af te kraken, heb je interesse, stuur mij maar een PB, dan geef ik je de link) en begin met wat makkelijkere onderwerpen. Je gaf een paar post terug aan dat een dierenpark of een roofvogelshow niet de bedoeling is, aangezien je ze in het wild wil fotograferen. Dat kan ik ook helemaal begrijpen, maar wanneer je begint de vogels in een gecultiveerde omgeving te fotograferen en meer over ze leert door bijvoorbeeld een gesprek aan te gaan met de valkenier, kun je op die manier in een makkelijkere setting je ervaring op gaan doen om daarna ze in het wild beter te kunnen fotograferen.

Succes!!

Na een tijd niet gereageerd te hebben wil ik toch weer wat vragen stellen:

Ik heb nu de canon powershot sx 40 hs. prima camera met genoeg bereik en filmmogelijkheden!
Nu is het zo dat ik nog steeds geen roofvogels gevonden heb in Zutpen, ik wil nu ook graag ijsvogels, gaaien en spechten fotograferen.

Tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan