• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rooster opstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koezen

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2013
Goedendag,

Ik heb al van alles gezocht en geprobeerd maar mijn kennis is zeer ontoereikend :(
In tabblad rooster een jaarkalender die ik uit een bestaand sjabloon van Excel heb gekopieerd.
In het tabblad medewerkers aanwezig staat P1 t/m P18
Wat ik voor ogen heb is om elke werkdag een medewerker opvolgend te laten verschijnen op de werkdagen zodat achtereenvolgens P1 t/m P18 in de cellen van het rooster op werkdagen verschijnen.
Maar daarbij zij er ook nog personen die niet 5 dagen in de week aanwezig zijn en dus niet ingepland kunnen worden.
En het lijkt misschien maar heel simpel maar ik kom er niet uit.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt
Edwin Koezen

Bijlagen

Hallo Edwin
Je ziet hoeveel gegadigden zich gemeld hebben, het is onduidelijk wat je precies voor ogen hebt.
In de kalender staan allemaal formules dus daar valt weinig meer aan toe te voegen.
Laat in een voorbeeld eens zien wat je precies wil.
Je hebt P1 tm P18, werken die allemaal tegelijk op één dag want er staan allemaal kruisjes bij bv. maandag of werken ze opvolgend aan elkaar.
Is een jaartabel niet handiger.
Hebben ze ook werktijden of is het elke dag van 7 tot 4 o.i.d.

Groetjes
Johan

Hoi Johan, bedankt voor je reactie. Ik snap dat het onduidelijk is. Ik zal het proberen uit te leggen. Eigenlijk wil ik uiteindelijk iets heel simpels maar door weekenden, vakanties en partime werkweken wordt het dan ineens moeilijk. Het gaat om een rooster voor elke werkdag waarbij op elke werkdag 1 persoon aan de beurt komt en die persoon moet dan wel die dag aanwezig zijn.

Maar één persoon kan maandag tm vrijdag bijvoorbeeld die moet dan 1 keer per week of ook de volgende dagen.
Ik zit meer te denken aan een tabel met werkweken van ma tm vrijdag.

Ja, dat zou ook kunnen. Er zijn 18 personen die elke dag 1 x een taak uit moeten voeren. Dus ik was begonnen met gewoon iedere dag handmatig aan een persoon toe te wijzen. Maar als je dan het rijtje langs bent kom je met 18 personen niet weer op maandag met de eerste uit. Dat verspringt. En dus ook de rest. Waardoor je weer het probleem hebt dat iemand er een dag niet is terwijl dat in de eerste cyclus wel zo was.

Ik zie zaterdag en zondag er niet bij staan

Dus als ik het goed begrijp gaat P1 op maandag en P2 op dinsdag enz.

Laatst bewerkt:
zie blad "medewerkers ..."
in 2023 zijn er 260 werkdagen en die zijn netjes proportioneel verdeeld over je werknemers volgens het aantal dagen dat ze aanwezig zijn.
Hoe je dat wil vertalen naar je kalender, dat is een zorg voor later ... .
Feestdagen en collectieve vakantiedagen zijn er zo bij te plaatsen.

Edit : bestand nu met commentaar en een afronding anders doen personen met 3 X's soms gek.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vind het mooi en snel gemaakt cow18.
Wou dat ik het ook kon.
Groetjes
Johan

Cow18, bedankt voor je moeite! Ik kan het nu niet bekijken omdat ik op vakantie ben maar zodra ik terug ben zal ik er naar kijken. Maar als Johan het mooi en goed vindt ga ik er vanuit dat het precies is wat ik zoek

Beste Cow18, sorry, maar ik begrijp het niet..
Heb je de kolommen in het groen handmatig ingevuld? Want daar zie ik geen formule in staan.
En daarom begrijp ik ook niet wat het nut is van de kolommen met aantal/w, geselecteerd en proportioneel.
Ik snap wel wat ze doen, maar hoe wordt het toegepast in de toewijzing in de groene kolommen?
Ik hoop dat je de moeite wilt doen om me dat uit te leggen.

Prachtig gedaan, gaat boven mijn kennis.
Het werkt natuurlijk met een macro. in dit voorbeeld te starten met een knop.

Bijlagen

Goeie genade. Nu zie ik het inderdaad. Prachtig gedaan!!
Hartelijk dank. Nu kan ik gaan worstelen om dit in het rooster op te laten lichten.
Mocht iemand daar nog een idee voor hebben dan houd ik me aanbevolen :-)

@ Cow18

Weer een staaltje van kunnen! bedankt voor het delen van je kennis :)

Dat begint er al heel erg op te lijken. :thumb:
Zou dit niet in het bereik lukken dat door de macro gemaakt worden en dan zoeken met INDEX ofzo?
Nu moet de lijst eerst getransponeerd worden naar de eerste 2 regels.
Ik ga het zelf in ieder geval proberen maar mijn ervaring is dat dit nooit best lukt...

Als dat transponeren het enigste is.
Kan ook nog met een macro.
En waar wil je uiteindelijk de persoon plaatsen?

Laatst bewerkt:
De P1 t/m P18 vervang ik door de namen van de medewerkers. En dan komt het keurig in de kalender te staan.
Ik heb de transponeermacro toegevoegd aan de code van Cow18. Nu gebeurt het idd automatisch.
Volgens mij is dit wel geslaagd zo. Cow18 had het alleen nog over vakanties en vrije dagen die er makkelijk bij te zetten waren. Daarvan heb ik nog geen idee hoe dat ingepast moet worden...

Bijlagen

Het is alleen wel zo dat als je hem op 2024 zet je het transponeren op een andere cel moet beginnen.
En in 2024 heb je in het begin twee keer 4 januari waarom weet ik niet.
2025 klopt het begin januari ook niet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan