• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Roosterplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
Beste helpers,

Ik met een probleem waarvoor ik geen formule kan vinden. In begevoegd document heb ik twee tabellen toegevoegd. In de eerste tabel kunnen een aantal variabelen worden ingevoegd, welke in de tweede tabel geevalueerd worden.

De variabelen zijn:

roostervrije dagen (cel B2:B5)
even of oneven weken, wanneer iemand om de week een dag roostervrij is (cel C2:C5)
hele of halve dag, wanneer iemand een hele of halve dag roostervrij is (cel D2:D5)

Op basis van de ingevulde datums wordt in de tweede tabel de variabelen geevalueerd. in de cellen I2:I11 komt "Roostervrij" te staan als aan de voorwaarden voldaan wordt. In de cellen J2:J11 komt "hele" of "halve" te staan (refererend naar de derde variabele).

Wie kan mij helpen met bijbehorende formules (voor cellen I en J).

Mvg

BenBekijk bijlage help mij 29-01.xlsx

Hier een mogelijke oplossing.

In je tabel staat in cel E2 11-12-2010 en in G2 maandag.
Je weet toch hopelijk wel dat 11-12-2010 niet op een maandag valt

Bijlagen

Dank voor de reactie. Het eerde geuploade bestand was niet helemaal de juiste en correspondeert derhalve niet met de vraag.

Bijgaand het juiste bestandje. Bovendien ben ik vergeten te melden dat de variabele even of oneven niet altijd voor komt. In dat geval is er sprake van een wekelijkse roostervrije dag ipv een tweewekelijkse roostervrije dag.

PS de genoemde datums zijn fictief.Bekijk bijlage help mij 29-01.xlsx

Laatst bewerkt:
Het eerde geuploade bestand was niet helemaal de juiste en correspondeert derhalve niet met de vraag.
Dat is handig :d

Hier een tweede poging

Bijlagen

De formule werkt goed, probleem is alleen dat de functie als.fout in excel 2003 niet voorkomt. Bestaat er een alternatieve formule:
=ALS.FOUT(ALS(VERT.ZOEKEN(G2;$B$2:$C$5;2;0)=F2;"roostervrij";"");"")

Doet deze het in Excel 2003 ?
Met deze kom je der ook , ingeven in cel I2 en doortrekken naar beneden
Code:
=ALS(EN(H2="maandag";G2="even");"roostervrij";ALS(EN(H2="vrijdag";G2="oneven");"roostervrij";""))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De formule gaat goed indien in kolom C even of oneven is ingevuld. Dit is echter niet altijd het geval. De betreffende roostervrije dag komt dan wekelijks terug.

Post dan een iets uitgebreidere versie van je doelstelling .

Heb je ook al de andere formule die ik nadien heb bijgezet ingebracht ? ALS(EN.........

De formule gaat goed indien in kolom C even of oneven is ingevuld. Dit is echter niet altijd het geval. De betreffende roostervrije dag komt dan wekelijks terug.

Ik heb zonet in het voorbeeldje de gegevens in kolom c gewist of gewijzigd in andere data , dan komt er uiteraard geen " roostervrij " te staan .

Als ik het goed lees komt daar toch
roostervrije dagen (cel B2:B5)
even of oneven weken, wanneer iemand om de week een dag roostervrij is (cel C2:C5)

Als we mekaar verkeerd aan het begrijpen zijn post een uitgebreider voorbeeldje met wat aanwijzingen .

Laatst bewerkt:
In ieder geval bedankt voor je inspanningen zover. Ik geloof dat ik in uitleg iets te kort geschoten ben. In tabel 1 kunnen drie variabelen in worden gevuld:

roostervrije dag
roostervrije dag in even/oneven week
hele of halve roostervrije dag

Deze variabelen niet voor iedereen gelijk. Het is mogelijk om verschillende dagen roostervrij te zijn; roostervrij te zijn in een even/oneven week (in dat geval heb je niet elke week een roostervrije dag, maar om de week: als je niets in vult ben je dus elke dag op de betreffende roostervrije dag roostervrij); een laatste mogelijkheid is een hele of halve roostervrije dag.

Tabel 1 is dus door elke medewerker naar zijn/haar eigen situatie in te vullen.

Een voorbeeldje hoe , wat , waar staat met alle criteria waaraan voldaan moet worden .
en een paar woordjes uitleg .
Wij wachten achter een waarheids getrouw voorbeeldje , zeker na het doorlezen van de topic
bestand was niet helemaal de juiste en correspondeert derhalve niet met de vraag
Je andere voorbeeldje was dat dan ook niet :confused:

Je hebt gelijk, bijgevoegd document bevat drie voorbeelde van urenvarianten. In tabel 2 (kolom B, C en D) kunnen drie variabelen worden ingevuld:

roostervrije dagen
roostervrije dagen in even of onevenweken (dus niet wekelijks)
hele of halve roostervrije dagen

Deze variabelen verschillen per medewerker (zie voorbeelden bijgevoegd bestand).

In tabel 2 (kolom I) komt indien aan de ingevulde voorwaarden van tabel 1 wordt voldaan "roostervrij" te staan (zie bijgevoegd bestand). In kolom J komt even of oneven te staan (indien dit in tabel 1 is ingevuld).

Wanneer de variabele even of oneven niet is ingevuld heeft de betreffende medewerker wekelijks een roostervrije dag.

Ik zoek naar een formule in kolom I en kolom J die aan bovenstaande voorwaarden voldoet.

Bijlagen

Ik bekijk het later op de avond nog ( als er tijd overblijft , heb nog 2 projectjes staan ;) ) of ik er eenlijn inkrijg waarbij je met 1 formule aan de 4 voorwaarden kan voldoen , mits ergens nog een parameter toe te voegen . Er zijn tuurlijk ook nog andere wegen die dit kunnen weergeven =DATUM(JAAR(cel);MAANd(cel);DAG(+7)).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De formule (ALS(EN).... van trucker10 gaat niet helemaal goed, omdat er te veel mogelijkheden zijn (maandag even/maandag oneven, dinsdag even enz.)

De formule van Thoralf geeft problemen omdat de functie als.fout in excel 2003 niet voor komt.

In bijgevoegd bestandje heb ik een oude formule geplakt die ik echter voor de nieuwe versie van mijn document niet langer kan gebruiken. In rood heb ik aangegeven waar het probleem zit. mogelijk kunnen jullie hier iets mee.

Voor alle duidelijkheid tabel 1 is een vrij in te vullen tabel. Deze is dus niet standaard ingevuld.

In ieder geval waardeer ik jullie inspanningen enorm. Top!

Bijlagen

Ik heb het volledig over een andere boeg gegooid :eek:
In range A7: D15 vul ik de namen in corresponderend met de roostervrije dagen .
A7: D7 is gevalideerd ( Ctrl F3 ) omdat ik die ga gebruiken in cel J1 , alle type's " periode " is op zijn beurt gevalideerd omdat ik een getrapte validatie wil hebben in cel L1 > deze wordt automatisch leeggemaakt bij cell change J1 mits ingeschakelde macro's .
In cel K1 heb ik een HORIZ.ZOEKEN formule gezet om deze waarde later in de formules kolom M te gebruiken .
Ook heb ik de functie IS.ONEVEN gebruikt
Code:
=ALS(IS.ONEVEN(WEEKNUMMER(J5));"oneven";"even")
deze staat in kolom K .
Je kan en mag de datum ( keuze cel I1 ) wijzigen alles loopt op wieltjes , ik heb ook VoorWaardelijke Opmaak toegepast dat de zat- zondagen verdwijen .
Bij deze mijn bijdrage :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik kom tot de conclusie dat in mijn oplossing de formule
Code:
=[COLOR="darkred"]ALS.FOUT([/COLOR]ALS(SOMPRODUCT(($P$2:$P$6=E3)*($Q$2:$Q$6=H3)*(($R$2:$R$6="")+($R$2:$R$6=G3)))>0;"roostervrij";"")[COLOR="darkred"];"")[/COLOR]
kan worden ingekort tot
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(($P$2:$P$6=E3)*($Q$2:$Q$6=H3)*(($R$2:$R$6="")+($R$2:$R$6=G3)))>0;"roostervrij";"")

Dus de rode delen zijn overbodig.
Hiermee werkt de formule ook in 2003.

Zie bijlage

Bijlagen

Ik merk dat ik een lastige klant ben. Zowel Thoralf als Trucker10 hebben een fraaie oplossing gegeven, alleen is het nog niet helemaal wat ik bedoel.

Het model dat ik gebouwd heb is bedoeld voor medewerkers om hun uren in te vullen. Op basis hiervan wordt automatisch doorgerekend of ze de uren gewerkt hebben die ze zouden moeten werken, of dat ze meer dan wel minder hebben gewerkt.

Vanwege de vele roostervarianten heb ik een aantal variabelen in moeten bouwen, roostervrije dagen, even/oneven weken en hele of halve roostervrije dag.

Elke medewerker gebruikt het document om zijn/haar uren mee in te vullen. Thoralf verwijst in zijn formule naar meerdere medewerkers, dit is echter niet het geval, omdat elk rooster medewerkerspecifiek is.

In de formule is de verwijzing naar de medewerker overbodig (kolom P en kolom E):
=ALS(SOMPRODUCT(($P$2=E9)*($Q$2:$Q$6=H9)*(($R$2:$R$6="")+($R$2:$R$6=G9)))>0;"roostervrij";"")

Ik heb mijn eerder genoemde formule aangepast zoals ik het zelf voor ogen heb, het enige probleem is dat de uitkomst #Waarde geeft. Wat gaat hier niet goed?

=ALS($G4="";"";ALS((AANTAL.ALS($C$4:$C$7;$I4)>0)*(($D$4:$D$7="")+($D$4:$D$7=$H4));"roostervrij";""))

Zie ook bijgevoegd bestand

In tabel 1 worden de bovengenoemde variabelen ingevoerd. In tabel 2 vult de medewerker per regel het aantal uren die gewerkt zijn (in dit voorbeeld is dit weggelaten). De functie roostervrij evalueert of de medewerker op de betreffende roostervrij is, of een halve roostervrije dag heeft.

Ter toelichting:
C4:C7 = in te vullen roostervrije dagen
D4:D7 = even/oneven roostervrije dagen (kan leeg zijn, in dat geval is er sprake van een wekelijkse roostervrije dag)

G4 = datum
I4 = dag horend bij datum (G4)
H4= even/oneven weken

Bijlagen

Ik ben toch maar even verder gegaan met mijn formules en die nu in gepast in jouw laatste schema.
Wijzig in tabel 1 de gegevens en zie het resultaat.

Aanvulling:
Om op jouw vraag ten aanzien van de formule terug te komen: De formule is een matrix-formule en moet met CTRL+SHIFT+ENTER ingevoerd worden in plaats van met ENTER alleen.
Heb deze nu ook nog even in kolom M gezet en kom dan tot de conclusie dat hij toch niet correct werkt: zie de toevoeging van woensdag in tabel 1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nieuwe poging , daarnet ging het helemaal fout :o

ik heb van C4 D4 en E4 keuze cellen gemaakt , wijzig deze en kijk wat de uitkomst is .
Simpele formule gebruikt
Code:
=ALS(EN(I4=$C$4;$D$4="");"roostervrij";ALS(EN(I4=$C$4;$D$4=H4);"roostervrij";""))

Toch nog wat verder gegaan met de even/oneven roostervrijedagen op vrijdag en maandag voor bepaalde werknemers dan kom ik aan deze formule
Code:
=ALS(EN(I4=$C$4;$D$4="");"roostervrij";ALS(EN(I4=$C$4;$D$4=H4);"roostervrij";ALS(OF($C$4="maandag";$C$4="vrijdag");ALS(EN(OF(I4="maandag";I4="vrijdag");$D$4="on-even");"roostervrij";"");"")))
Zie het aangepaste bestandje ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan