Router !

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArAsH

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2004
hallo,
ik heb 2 computers met verschillende netwerkkaarten,
lukt het om met een router op beide pc's te internetten ?
ik ben van plan om een router te kopen,
maar ik wil wel 100% weten of het wel werkt op mijn computers

Je kunt via de router gewoon internetten, kabel vanaf de router in de pc's en alles even goed instellen.
Even zoeken met google en je krijgt informatie genoeg.

Op basis van de gegevens twee pc's met een netwerkkaart (dan nemen we aan: goed geïnstalleerd en met een besturingssysteem wat met TCP/IP overweg kan -maar dat is zó standaard dat ik me geen zorgen maak) en een kabelinternetmodempje, moet het geen probleem zijn. Er is echter één mits: je hebt twee soorten xDSL (breedbandinternet) modems: ethernetmodems en usb-modems. Zo'n usb-modem is meteen geen geschikte kandidaat voor je plan. Als je daarentegen een modempje hebt wat nu rechtstreeks in de netwerkkaart van één van je computers zit, kun je je plan probleemloos uitvoeren.

Aan sectie te zien gaat het niet om ADSL, maar om een (TV) kabel aansluiting die je gebruikt. Je hebt dus een speciaal Kabel modem, deze kan je niet zomaar vervangen door een router (voor xDSL geldt eigenlijk het zelfde verhaal, ook daar ben je vaak afhankelijk van een bepaalt type modem). Wat je wel kunt doen is de router achter het (kabel) modem zeten. Dus TV kabel->Kabel modem->Router->meerder PC's.
De netwerk kabel die nu naar één van je PC's gaat, gaat dan naar je router, en vandaar uit, met twee nieuwe kabels naar je PC's.
Heb je een speciale reden dat je een router wilt gebruiken, een hubje zou in dit geval ook al voldoende zijn. Let dan wel even op of je een cross netwerk kabel nodig hebt of een gewone kunt gebruiken.

N.b. je hebt ook xDSL en kabel modems met meerder aansluiting, eigenlijk heeft men daar gewoon het modem en een router of hub in één apparaat gestopt.

Mee over router of hub/switch.
Type netwerk kaart maakt verder niet zo veel uit, ze werken allemaal met het zelfde protocol.
Grofweg heb je twee soorten, 10/100 en 100/1000 kaarten, voor je internet verbinding maakt het niet zo veel uit welke je neemt.
Een beetje ADSL 2 of kabel kan in de buurt van de 20 MB/s komen, maar met een kaart die 100 aan kan geeft dit nog geen enkel probleem.

Laatst bewerkt:
Anykey zei:
Op basis van de gegevens twee pc's met een netwerkkaart (dan nemen we aan: goed geïnstalleerd en met een besturingssysteem wat met TCP/IP overweg kan -maar dat is zó standaard dat ik me geen zorgen maak) en een kabelinternetmodempje, moet het geen probleem zijn. Er is echter één mits: je hebt twee soorten xDSL (breedbandinternet) modems: ethernetmodems en usb-modems. Zo'n usb-modem is meteen geen geschikte kandidaat voor je plan. Als je daarentegen een modempje hebt wat nu rechtstreeks in de netwerkkaart van één van je computers zit, kun je je plan probleemloos uitvoeren.

Hedendaagse modems zijn eigenlijk alleen ethernet modems.. of het zijn ethernet modems met mogelijkheid tot USB

@Withaar: Aan een kabelmodem kan je dus niet een hub aansluiten.. dat zal fout gaan door de authenticatie van de PC, want dan zal het internet maar op 1 pc gaan werken, omdat er maar 1 PC een IP-adres krijgt.. en daardoor zou je maar met 1 PC tegelijk op het internet kunnen

De router kan je zien als een brug tussen 2 netwerken..
Aan de ene kant het internet als netwerk, en aan de andere kan jouw eigen netwerk met 1 of meerdere PC's.
.

killermenace zei:
Hedendaagse modems zijn eigenlijk alleen ethernet modems.. of het zijn ethernet modems met mogelijkheid tot USB.
Klopt, maar een jaar geleden kon je nog bij enkele internetproviders bij het aanvragen van je internetaccount kiezen uit het modempje: usb of ethernet. Ik dacht toen ook al: ik hoop dat niemand die usb kiest (ik word nog wel eens gevraagd iemand met z'n internet en vooral nieuw aan te leggen wifi gebeuren te helpen). De gedachtengang richting consument was dan: dat je als je één pctje hebt je usb kunt nemen en als je meerdere pc's hebt een ethernetmodem.

Daarom dacht ik. Ik zet het toch even neer....

@Withaar: Aan een kabelmodem kan je dus niet een hub aansluiten.. dat zal fout gaan door de authenticatie van de PC, want dan zal het internet maar op 1 pc gaan werken, omdat er maar 1 PC een IP-adres krijgt.. en daardoor zou je maar met 1 PC tegelijk op het internet kunnen
Oké, wist ik niet. Moet het dus een router worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan