safe finder

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjcmmol

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Op onze windows 7 pc met google chrome-browser doet zich een probleem voor, waarvan ik denk dat het te maken heeft met malware of 'n virus.
In plaats van standaard de Google-zoekmachine te krijgen, verschijnt bij iedere opstart een zoekmachine die safefinder heet, en die allerlei onheil aangeeft over windows. Als je daarop ingaat, wordt de pc gescannd en worden honderden fouten en gevaren 'ontdekt', die je dan zou kunnen verwijderen met een programma, dat je moet betalen. Daarop ben ik niet ingegaan.
In de instellingen van chrome kun je instellen dat google de standaard zoekmachine is, maar daar stoort dit programma zich niet aan. Het begint steeds weer met safefinder.
Een paar vragen:
- gaat het hier om malware of een virus?
- indien het antwoord 'ja' is, hoe gevaarlijk is dit dan?
- en kan iemand mij helpen om hiervan af te komen.
Ik wacht op antwoorden.
Alvast bedankt

geen screenshot

Helaas lukt het overbrengen van het door mij gemaakte screenshot, dat ik op mijn bureaublad heb geplaatst, naar deze plek mij niet. Ik dacht dat het met knippen en plakken zou moeten gaan, maar dat gaat niet.
Beschrijving: de pagina ziet eruit als die van Google, maar dan met de naam Safefinder, en net als bij Google een zoekvak, dat werkt. Als extra verschijnen onder aan het blad advertentie-achtige onheilsboodschappen, waarmee je dan aan het werk kunt gaan, maar uiteindelijk je toeleiden naar een programma waarvoor je moet betalen. En eerlijk gezegd, heb ik daar weinig vertrouwen in.
Ik zoek naar een betrouwbare removal tool waarmee ik safefinder ongedaan kan maken.

Omdat ik niet kan constateren of je een virus hebt, ills helpen moeilijk

Installeer super antispyware
https://ninite.com/super/

Daarnaast start deze in veilige modes en superantyspyware

zelfde probleem

Ik heb exact hetzelfde probleem als sjcmmol, met dit verschil dat ik Firefox gebruik.
Heb al vier malwareprogramma's gedraaid, maar helaas, nog steeds Safe Finder.
Ik ga nu nog het door u geadviseerde programma proberen.
Wordt vervolgd.

edit:
Ik heb het antispyware prog. inmiddels zijn werk laten doen, de pc opnieuw opgestart maar helaas is het probleem niet verholpen.
SAS2.jpg

Laatst bewerkt:
Dank je

André, voor de tip om pcwebplus te bezoeken.
Ik heb het artikel gedeeltelijk gelezen maar ga het komende dagen uit proberen te voeren.
Het is zo veel info dat ik er fris aan moet beginnen.
Je hoort nog van me.
Tot zover bedankt

Net als Keetje49 heb ik het antispywareprogramma geinstalleerd en een volledige scan laten uitvoeren op de pc. Het programma scande wel enkele ongerechtigheden (Adware Tracking Cookie, Trojan. Agent/Gen-Spy en Trojan.Agent/gen-Spybot) Ik heb het programma deze ongerechtigheden laten verwijderen en toen vol goede hoop de pc opnieuw opgestart. Helaas, net als bij keetje49 is het probleem blijven bestaan.
Ik zal nu het volgende advies om over te schakelen naar pcwebplus opvolgen. Ik ben benieuwd, wat ik daar zal vinden.
Tot zover overigens mijn dank.

De tweede link van Andre opent het item safefinder in het helpforum Nucia. Ik heb daarvan de helpactie doorgelezen en kom tot de slotsom dat ik de hulpvraag niet naar pcwebplus ga verleggen maar naar Nucia. De resultaten daarvan zal ik op een later tijdstip hier melden.
Tot dan.

opgelost? Ik hoop het

Ik heb zowel de link naar webpcplus als naar Nucia "bestudeerd" maar ik als eenvoudige pc-gebruiker vond de wegen die daar werden aangegeven te ingewikkeld.
Bij de Nucia-behandelaar Emphyrio zag ik dat hij Avira Free Antivirus gebruikt. Ik dacht: als hij dat programma gebruikt, zal het wel een goede zijn. Ik heb daarom dat vrije programma gedownload en geinstalleerd en vervolgens zijn werk laten doen. Het programma vond 76 files gerelateerd aan de Adware APPL/Linkury.Gen2. De files waren in quarantaine geplaatst. Ik heb dat toegestaan, en vervolgens gekeken of dit eventueel positieve gevolgen had voor de oplossing van het safefinder-probleem. En ja hoor, safefinder nam niet meer de plaats in van de google chrome zoekmachine. Ik heb het meerdere keren uitgeprobeerd.
Misschien is het ook een oplossing voor Keetje.
Iedereen bedankt

Lijkt ok dus, draai anders Malwarebytes nog even.
Welke virusscanner had je eerst dan?

Dat was "free Avast".
En bedankt voor de vervolgtip
Nog een klein hulpvraagje: hoe kan ik het rode kruis omzetten in een groen vinkje

Bovenaan ergens geloof ik in de aparte blauwe balk met verder:
Bekijk eerste ongelezen Onderwerpopties Zoek in onderwerp Stem op deze vraag

Hmm... meestal komt Avast er beter uit. Had je daarvan wel 100% zeker de laatste versie met de updates?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan