samengestelde interest en netto waarde in een formule/VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

barrytas

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2015
Beste allen,

Question I have (had het al in engels opgesteld voor plaatsen, maar kwam dit forum tegen):
In order to do an impairment test for around 1000 business activities I do have to calculate the following:
Total amount of revenues per year over a period, e.g. 10 years, with fixed assumed increase of revenue per year, e.g 2%
Total amount of cost per year over a period, e.g. 10 years, with a fixed assumed increase of costs per year, e.g. 3% per year
Calculate with DCF over net result per year, e.g. 10 values, 5% discount interest rate
Let us asume revenues first year =10,000 with anual increase of 2% for 10 years
Let us asume costs first year =5,000 with anual increase of 3% for 10 years
Then what is the DCF of this values with an assumed interest rate of 5%
The NPV = 41,941
Now this works if plotted in an Excel sheet. Compound interest formula for the revenues and the costs and a NPV formula for the anual result.
However is there a way to do with help of VBA w/o plotting this in excel.
This will save me a lot of time (setting up around a 1000 sheets!)
Alvast bedankt,

Bijlagen

Dag barrytas !

Zou het kunnen dat er enkele onduidelijkheden in je tekst zitten?

Je spreekt van een jaarlijke kostenverhoging van 3%, maar in het voorbeeldbestand staat bovenaan de kolom C de vermelding "2%" en de waarden zijn berekend aan 2% ?

Je vermeldt ook: "Then what is the DCF of this values with an assumed interest rate of 5%". Bedoel je "Wat is de NPV uitgaande van een discount rate van 5%"

Uitgaande van je voorbeeldbestand denk ik dat je de NPV wil berekenen aan de hand van de volgende begingegevens:

- Opbrengsten jaar 1 = 10000.
- Jaarlijkse verhoging van de opbrengsten = 2% per jaar.
- Kosten jaar 1 = 5000.
- Jaarlijkse verhoging van de kosten = 3% per jaar.
- Jaarlijkse NCF (netto cash flow) = verschil van de jaarlijkse opbrengsten verminderd met de jaarlijkse kosten.
- De NPV na 10 jaar met actualisatievoet = 5%

Dat lijkt mij geen probleem omdat zonder Excel-plot te doen, maar kun je eerst laten weten of bovenstaande analyse correct is?

Grtz,
MDN111.

MDN111,

Bedankt voor terugkoppeling. Je opmerkingen zijn juist 3% vs 2% en DCF vs NPV. Je oplossing is volledig juist. Wat een simpele formule! Zit deze standaard in Excel want ik ken deze niet. Hij werkt ook maar 1x, als ik heb kopieer naar kolom C, dan berekent ie niets, hjij geeft dan het antwoord van b7. Hoe werkt dat dan en hoe kan ik deze formule dan 700x naast elkaar gebruiken?

Dag barrytas !

De NPV-formule zit wel standaard in Excel, en ook in VBA, maar een berekening zoals jij wil niet. Daarvoor is een macro nodig.

Omdat ik niet exact weet hoe jij het eindresultaat, met de 1000 of 700 business activities, ziet, heb ik slechts een "very basic" macro geprogrammeerd, denkende dat jij die wel zou aanpassen volgens je eigen behoefte.

In de nieuwe bijlage is de macro zo aangepast dat hij celwaarden als parameters accepteert. Je kan die nu gebruiken zoals een andere Excel-formule, zowel naast elkaar als onder elkaar. Die laatste optie is misschien te verkiezen, want 700 of 1000 keer naast elkaar zal een probleem geven want er zijn maar 256 kolommen. Het belangrijkste is dat de argumenten van de formule in de juiste volgorde staan.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

MDN111,

Fantastisch zeg. Werkt als een dolle. In werkelijkheid is eea wat complexer (meerdere kolommen, etc), maar daar kom ik wel uit. Bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan