• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen/selectie tweetal tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMatrix

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb voor mijn onderzoek een Excel-overzicht van een groot aantal bedrijven gegenereerd. Nu blijkt achteraf dat ik 1 variabele niet hebt toegevoegd (RD), hetgeen ik wel nog wil gaan bijsluiten. Ik heb de volgende situatie, zie ook de bijlage.

Tabblad 'Origineel' bevat de generatie welke ik tot dusver heb verricht. Dit zijn dus de juiste bedrijven, echter zonder de RD waarden. Tabblad 'Nieuw' bevat de totale generatie van bedrijven over meerdere jaren, met de waarde 'RD'. Echter, dit tabblad bevat bedrijven en/of jaren welke verwijderd moeten worden aangezien ze niet voorkomen op het tabblad 'Origineel'.

Weet iemand hoe ik door middel van een handige formule hier een selectie op kan loslaten?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Tot dusver niemand met een methode? Zelf zit ik te denken aan het toepassen van een filter, maar ik kom er tot dusver niet uit.

Wat is eigenlijk de bedoeling, je kunt ze toch gewoon verwijderen en de RD erbij zetten in het origineel.
JTMT

je zou kunnen denken aan vertikaal zoeken, maar aangezien je dezelfde bedrijfscodes (101) voor hetzelfde jaar hebt, zul je de oplossing hiermee niet vinden.

Code Naam Jaar Omzet Activa
101 Bedrijf A 2000 1000 582
101 Bedrijf A 2000 10050 541

waarom staat bedrijf 101 voor het jaar 2000 er 2 x in met een verschillende RD?

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Het probleem is dat tabblad 'Nieuw' ook bedrijven/gegevens bevat die niet in het originele tabblad staan vermeldt; hierop heeft namelijk reeds een correctie plaatsgevonden. Voorheen was tabblad 'Origineel' dus qua aantallen/gegevens gelijk aan tabblad 'Nieuw', echter na het wegstrepen van gegevens (onbekende/foutieve data) is de lijst aangepast. Beide tabbladen lopen dus niet gelijk aan elkaar, zie ook de bijlage.

Als voorbeeld. Stel dat tabblad 'Origineel' 1000 'records' (rijen) bevat, verdeeld over bedrijven, over meerdere jaren dan is het goed mogelijke dat tabblad 'Nieuw' 1750 records heeft; 750 records zijn door mij dan al reeds verwijderd.

je zou kunnen denken aan vertikaal zoeken, maar aangezien je dezelfde bedrijfscodes (101) voor hetzelfde jaar hebt, zul je de oplossing hiermee niet vinden.

Code Naam Jaar Omzet Activa
101 Bedrijf A 2000 1000 582
101 Bedrijf A 2000 10050 541

waarom staat bedrijf 101 voor het jaar 2000 er 2 x in met een verschillende RD?

Oeldere

VLOOKUP werkt inderdaad om deze reden niet. Er moet in wezen een controle plaatsgevonden op 'Code' en het 'Jaar'; gezamenlijk moeten deze voor een uitkomst kunnen zorgen lijkt me.

Bedrijf A (code 101) staat er tweemaal in omdat het bedrijf voor dit jaar (in dit voorbeeld) twee 'marktsegmenten' rapporteert, allen met een eigen omzet ed. natuurlijk.

waar vindt ik het marktsegment in jouw bestand?

Misschien dat met samenvoegen van deze bescheiden in een aparte kolom, wel een uniek reeks te maken is.

Deze kan dan via vertikaal zoeken wel worden gevonden.

Oeldere

Als ik het voorbeeld erbij pak zie ik op het tabblad ' Origineel' dat Bedrijf A in 2000 twee segmenten rapporteert (rij 2 en 3), Bedrijf B een segment (rij 4), evenals Bedrijf C (rij 5) etc. Voor ieder bestaande segment wordt dus een rij gebruikt.

Het is van belang dat deze rij-indeling intact blijft om ervoor te zorgen dat de individuele markten zichtbaar blijven. Het is dus niet mogelijk om alles van Bedrijf A per jaar op te gaan tellen ed.

waar staat dan aangegeven, welk segment het betreft?

Indien je het segment in een kolom kunt inlezen, is samenvoegen, zoals aangegeven, misschien een optie.

of is het zo dat de toe te voegen kolom (RD) het segment is?

Oeldere

Als je een xls had geplaatst was je er al uit geweest.

Als ik het voorbeeld erbij pak zie ik op het tabblad ' Origineel' dat Bedrijf A in 2000 twee segmenten rapporteert (rij 2 en 3), Bedrijf B een segment (rij 4), evenals Bedrijf C (rij 5) etc. Voor ieder bestaande segment wordt dus een rij gebruikt.

Het is van belang dat deze rij-indeling intact blijft om ervoor te zorgen dat de individuele markten zichtbaar blijven. Het is dus niet mogelijk om alles van Bedrijf A per jaar op te gaan tellen ed.

Had eerst je vraag niet goed begrepen, maar na wat meer uitleg van jou,heb ik het volgende bedacht
Zet in NIEUW en ORIGINEEL een kolom erbij A, of schuif de boel een kolom op.
Zet dan in A2 bij beide Bladen de volgende formule =(F2*B2)/100000 en kopier deze naar beneden.
Ga in NIEUW en zet in I2 de volgende formule =VERT.ZOEKEN(A2;ORIGINEEL!$A$2:$A$6;1;ONWAAR)
kopier ook naar beneden.
Dan in J2 =VERT.ZOEKEN($I2;$A$2:$G$8;RIJ(B$2);ONWAAR)
K2 =VERT.ZOEKEN($I2;$A$2:$G$8;RIJ(C$3);ONWAAR)
enz kopier alles naar beneden

Je maakt dus eerst een unieke coeficient voor iedere rij in beide bladen
Je zoekt de coeficient in OIGINEEL
En zet er de gegevens bij van NIEUW
Zo krijg je ook de RD waarde
Alleen in de rijen waar het niet klopt krijg je #N/B niet beschikbaar
Die kun je handmatig verwijderen en de rest opschuiven, moet je wel eerst kopieren naar ander blad
andere lopen de formules fout.
Misschien is er iemand op het forum die je een macro kan maken om de rijen
in een keer te verwijderen. Hoop dat dit is wat je zoekt.
Zie bestand

Succes JTMT

Bijlagen

Excuses voor de late reactie. Ik ga me morgen verdiepen in de bovenstaande oplossing, hij klinkt complex.

Hierbij post ik tevens de xls-extensie van het voorbeeld. Mocht er nog iemand een methode hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Bijlagen

waar staat dan aangegeven, welk segment het betreft?

Indien je het segment in een kolom kunt inlezen, is samenvoegen, zoals aangegeven, misschien een optie.

of is het zo dat de toe te voegen kolom (RD) het segment is?

Oeldere

Beste JMatrix,

Wil je deze vragen toch beantwoorden?

Oeldere

Mijn excuses. Dit staat vermeldt in een volgend kolom; het betreft hierbij een toewijzing van een bepaalde codering. Zie het aangepaste voorbeeldbestand.

Bijlagen

Ik heb zojuist de methode van JTMT toegepast en ontdekt dat het niet geheel soepel verloopt. Mijn oorspronkelijk model bestaat namelijk uit 15475 records (rijen), waarbij ik na toepassing uitkom op 15530 records. Om de een of andere reden gaat er dus iets fout.

Edit; De methode van coefficienten is helaas niet helemaal 100%. Bij een nieuwe 'meting' met andere coefficienten kom ik uit op 15510 bedrijven.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist de methode van JTMT toegepast en ontdekt dat het niet geheel soepel verloopt. Mijn oorspronkelijk model bestaat namelijk uit 15475 records (rijen), waarbij ik na toepassing uitkom op 15530 records. Om de een of andere reden gaat er dus iets fout.

Edit; De methode van coefficienten is helaas niet helemaal 100%. Bij een nieuwe 'meting' met andere coefficienten kom ik uit op 15510 bedrijven.

Maak de coeficient veel groter, ik wist niet dat het om zoveel bedrijven ging,als NIEUW en ORIGINEEL alle twee hetzelfde zou staan, kon je het rijnummer inschaklen, maar dat is niet.
Hoe groter het getal van de coef hoe meer kans dat het een uniek nr wordt

zie bijlage

Bijlagen

Bedankt! Met het vergroten van de coefficient lukt het inderdaad wel.

Ik heb nu alleen een klein ander probleem. In tabblad 'Origineel' heb ik een aantal aanpassingen gedaan voor de segmenten (bijv. ontbrekende waarden aangevuld), welke (logischerwijs) niet staan vermeldt op 'Nieuw'. Bij jouw methode wordt hier echter geen rekening mee gehouden en worden de (foutieve) waarden van tabblad 'Nieuw' aangehouden. Het gaat dan om de waarden omzet, activa en SIC.

Is het op een bepaalde manier mogelijk om voor deze waarden de (aangepaste) waarde van tabblad 'Origineel' aan te houden?

Bedankt! Met het vergroten van de coefficient lukt het inderdaad wel.

Ik heb nu alleen een klein ander probleem. In tabblad 'Origineel' heb ik een aantal aanpassingen gedaan voor de segmenten (bijv. ontbrekende waarden aangevuld), welke (logischerwijs) niet staan vermeldt op 'Nieuw'. Bij jouw methode wordt hier echter geen rekening mee gehouden en worden de (foutieve) waarden van tabblad 'Nieuw' aangehouden. Het gaat dan om de waarden omzet, activa en SIC.

Is het op een bepaalde manier mogelijk om voor deze waarden de (aangepaste) waarde van tabblad 'Origineel' aan te houden?

Stuur even het vananderde bestandje
JTMT

Bij deze. Ik heb op het tabblad 'Origineel' wat waarden aangepast. Hopelijk kun je er mee uit de voeten.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan