• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen/selectie tweetal tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij deze. Ik heb op het tabblad 'Origineel' wat waarden aangepast. Hopelijk kun je er mee uit de voeten.

Alvast bedankt.

Staan wel alle rijen hetzelfde, maw. bedr A in rij A2 Nieuw, zo ook in origineel.
Dat er dan bedrijven tussen staan die weg moeten is geen probleem als de juiste rijen met bedrijven maar coresponderen.
Dan is het wel te veranderen denk ik.
De coef gebruikt nl de kolommen die jij verandert, behalve kolomB.
Begrijp je wat ik bedoel
JTMT

Laatst bewerkt:
De oorsponkelijke indelingen zijn inderdaad aan elkaar gelijk, alleen doordat er tussenliggende bedrijven verdwijnen gaat de dataset schuiven.

Als je een methode hebt om de juiste omzet-, activa- en SIC-waarden over te nemen zou dit heel mooi kunnen zijn.

volgens mij is dit wat je bedoelt.:)

in nieuw eerst kolom a invoegen en unieke reeks maken.

in tabblad orgineel deze gegevens ophalen.

als bijlage het aangepaste xl-bestandje .

laat je even weten of dit is wat je bedoelt?

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

volgens mij is dit wat je bedoelt.:)

in nieuw eerst kolom a invoegen en unieke reeks maken.

in tabblad orgineel deze gegevens ophalen.

als bijlage het aangepaste xl-bestandje .

laat je even weten of dit is wat je bedoelt?

Oeldere

Dit bestandje is weer achterhaald want er zijn nu ook verschillen in de Activa, SIC en de omzet, dus dit werkt ook niet meer

Zie laatste bijlage en comentaar, ik weet het nu ook zo gauw niet niet meer er zijn nergens meer getallen waar je mee kunt werken om er iets unieks van te maken,

MVG JTMT

los van dit probleem, zou ik de bedrijven allemaal een unieke code geven.

het hoofd financiën heeft zo toch ook geen overzicht!

hoe kun je straks anders eenvoudig data selecteren / filteren / ophalen?

dat bespaart je ook in de toekomst veel problemen.

Oeldere

Iedere bedrijf heeft juist al zijn eigen unieke code in de dataset. De gehele dataset bestaat namelijk uit 10.000 bedrijven, dus een unieke codering per bedrijf is wel zo wenselijk ja.

Iedere bedrijf heeft juist al zijn eigen unieke code (welke dan?) in de dataset. De gehele dataset bestaat namelijk uit 10.000 bedrijven, dus een unieke codering per bedrijf is wel zo wenselijk ja.

We willen je wel helpen, maar je moet zelf ook meewerken.

Oeldere

Uiteraard wil ik meewerken. De unieke code per bedrijf is de code welke in kolom A staat vermeldt.

heb je de oplossing onder #23 al geprobeert?

je geeft hier géén reactie op.

waarschijnlijk helpt dit jouw wel verder.:)

heb dezelfde oplossing ook voor voorbeeld 3 gemaakt.

volgens mij werkt dit gewoon!

Waar je in voorbeeld 3 wel tegenaanloopt is dat de bescheiden een andere format (opmaak) hebben dan de gegevens van voorbeeld 2. Hierdoor geeft de formule in eerste aanleg een foutmelding #value (#waarde).

Dit is via copieren / copieren speciaal wel op te lossen.

maar waar het (mij) om gaat is of mijn oplossing ook jouw bedoeling is.

Laat je dat nog even weten?

Heb je vervolgens nog vragen, wil ik je graag helpen (als ik dat kan).

Oeldere

Hoi oeldere,

Ik heb naar je voorbeeld gekeken. Maar is dit niet min of meer gelijk aan de methode zoals aangedragen door JTMT? Het probleem is namelijk dat er op het tabblad 'Origineel' aangepaste waarden voor omzet ed. bevinden. Zoals aangegeen door JTMT levert dit problemen op. Zou je misschien uit kunnen gaan van 'voorbeeld 3' waarin ik dit heb verwerkt? Ik zie het zo namelijk even niet.

Ik zie echter op tabblad 'Nieuw' geen uitfiltering van overbodige bedrijven. Bij de eerder beschreven methode gebeurde dit wel.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Hoi oeldere,

Ik zie echter op tabblad 'Nieuw' geen uitfiltering van overbodige bedrijven. Bij de eerder beschreven methode gebeurde dit wel.

Alvast bedankt voor het meedenken.

mijn model is anders van opzet.

in mijn model worden de gegevens opgehaald uit het werkblad nieuw.

zijn de gegevens daar te vinden dan wordt op het tabblad orgineel de gevonden waarde ingevuld.

wordt de waarde niet gevonden, dan verschijnt: #N/A (#N/B).

de waarde is dan op het tabblad nieuw niet aanwezig.

op het werkblad orgineel hoef ik dan ook niets uit te filteren.
een waarde komt namelijk voor of niet; de lijst orgineel blijft (m.u.v. de gewenste toevoeging) ongewijzigd.

indien de omzetwaarden in beide velden niet gelijk zijn dien je de formule aan te passen, in die zin, dat de kolom met de omzetwaarden, niet in de zoekvelden (van beide tabbladen) terugkomen.

Geef na dit gelezen te hebben even een reactie terug.

Is het duidelijk hoe dit model werkt?:thumb:

p.s. model 3 heb ik niet op deze pc staan en kan ik dus nu niet meezenden.

Oeldere

Laatst bewerkt:
Oeldere,

Ik ga me er het weekend nog even meer in verdiepen. Maar ik concludeer nu dus dat jij het verhaal in wezen omdraait?

Alvast bedankt.

Oeldere,

Ik ga me er het weekend nog even meer in verdiepen. Maar ik concludeer nu dus dat jij het verhaal in wezen omdraait?

Alvast bedankt.

Ik zou het fijn vinden als je eens duidelijk aangeeft wat je hier mee bedoelt.

Jouw antwoorden, vind ik, blinken niet uit in duidelijkheid.

Jij wilt - tekst in voorbeeld 1 -
De gegevens op tabblad ' Nieuw' moeten corresponderen met gegevens op tabblad ' Origineel', nu met de toevoeging kolom ' F'.
In feite dient dus tabblad ' Origineel' gepresenteerd te worden, met toevoeging van (corresponderende) RD afkomstig van tabblad ' Nieuw'.

In dit voorbeeld, dienen de rijen 6 en 8 te 'verdwijnen' aangezien deze niet op het tabblad ' Origineel' voorkomen.

De codes gebruikt in kolom A zijn unieke codes per bedrijf, voor welk jaar dan ook.
Einde tekst

Hieruit concludeer ik dat het tabblad orgineel aangevuld dient te worden.
Is dit juist?

Zo ja, dan denk ik dat je met mijn oplossing uit de voeten kunt.
Dan vraag ik mij dus af wat er in wezen wordt omgedraaid. "diaardegmo":)

Ik zou bestandje van voorbeeld 3 wel kunnen plaatsen, maar de systematiek van dit bestandje is dezelfde als onder #23.
Als dit voorbeeld niet is wat je wenst, kan voorbeeld 3 jouw ook niet helpen.

Graag ontvangen ik op alle vragen antwoord.

Oeldere

Laatst bewerkt:
Ik had dezelfde reactie 2x geplaatst.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Laatst bewerkt:
Hallo oeldere,

Bedankt voor de input. Hierbij, hopelijk, een uitgebreide reactie vanuit mijn kant. Excuses voor de voorgaande berichten.

Het is inderdaad de bedoeling dat tabblad 'Origineel' moet worden aangevuld met de data betreffende 'RD' welke zich op tabblad 'Nieuw' bevindt. Aangezien tabblad 'Origineel' al is gecorrigeerd/aangepast voor de waarden Omzet ed. is de voorgaande methode van JTMT dus niet geschikt (zover ik kan beoordelen).

Met mijn stelling dat jouw methode het 'verhaal omdraait' verwijs ik hiernaar (excuses voor de onduidelijkheid). Waar de methode van JTMT uitging van tabblad 'Nieuw' als basis, werkt jouw methode andersom als ik me niet vergis: jij vult de bestaande gegevens op tabblad 'Origineel' aan vanuit tabblad 'Nieuw'.

Zou je misschien de uitwerking van voorbeeld 3 kunnen plaatsen? Om een en ander eens te kunnen vergelijken voordat ik het ga toepassen op mijn feitelijke dataset.

Alvast bedankt.

Beste JMatrix,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Ik zou bestandje van voorbeeld 3 wel kunnen plaatsen, maar de systematiek van dit bestandje is dezelfde als onder #23.
Als dit voorbeeld niet is wat je wenst, kan voorbeeld 3 jouw ook niet helpen.
Einde Quote

Ik vraag je dus eerst nog eens even naar voorbeeld 2 te kijken en de zien of dit (volgens jou) voldoet.

Als het niet voldoet, dan graag even een reactie waar het volgens jou niet aan voldoet.

Als het wel voldoet, wil ik dit natuurlijk ook graag weten.

Oeldere

Hallo oeldere,

Ik heb er vandaag even mee gewerkt en volgens mij werkt het prima. Het enige wat ik aan moest passen wat de 'vert.zoeken'-formule omdat de verwijzing naar bronblad 'nieuw' niet voldoende was; hierbij moest nauwkeuriger de betreffende cellen worden aangegeven.

Bedankt tot dusver.

Beste JMatrix

Ik begrijp niet geheel wat je bedoelt (de opmerking van vertikaal zoeken).

kun je jouw voorbeeldje eens plaatsen?

ik zal nu mijn voorbeeldje 3 ook even plaatsen
=> maar zoals al is aangegeven is de systematiek hetzelfde.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Hallo oeldere,

Ik heb de aangepaste versie van voorbeeld3 bijgesloten om het een en ander duidelijk te maken. Het komt erop neer dat ik jouw formule:

Code:
=VERT.ZOEKEN(J2;NIEUW;7;0)

nader moet definieren tot

Code:
=VERT.ZOEKEN(J2;NIEUW!$A$1:$H$8;7;0)

Het volgende valt mij echter op in jouw uitwerking. Bij het maken van de coefficienten gebruik je soms wel de omzet-variabele (als deze niet is aangepast) en soms gebruik je deze niet (al deze is aangepast). Hierdoor speel je eigenlijk te makkelijk met de basis-gedachte om overal in kolom A (tabblad Nieuw) *niet* dezelfde formule te gebruiken. Ik snap dat dit niet mogelijk is, want dan kloppen de formules niet meer. Maar ideaal is deze situatie niet.

Bijlagen

Uit bericht 29:

heb dezelfde oplossing ook voor voorbeeld 3 gemaakt.

volgens mij werkt dit gewoon!

Waar je in voorbeeld 3 wel tegenaanloopt is dat de bescheiden een andere format (opmaak) hebben dan de gegevens van voorbeeld 2. Hierdoor geeft de formule in eerste aanleg een foutmelding #value (#waarde).

Dit is via copieren / copieren speciaal wel op te lossen.

maar waar het (mij) om gaat is of mijn oplossing ook jouw bedoeling is.

Laat je dat nog even weten?

Heb je vervolgens nog vragen, wil ik je graag helpen (als ik dat kan).

Oeldere

daarom is in mijn bestand vanaf regel 17 (tabblad orgineel) het "format" aangepast.

De toegepaste formule is (zie g17)
=VLOOKUP(J17;nieuw3;7)

waarin "nieuw3" de naam is van het bereik "=NIEUW!$A$27:$H$33"

Met de oplossing van #23 of de aanpassingen van #29 (afhankelijk van welk model je gebruikt) zijn de toevoegingen die door jouw gewenst zijn te maken.

Laat eens even weten of je hier verder mee komt.

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan