Samsung Syncmaster vs videokaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blood
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Blood

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2005
Beste mensen,

Hoe weet ik welke videokaart ik moet kopen die en mijn pc aankan en tevens geschikt is voor de optimale resolutiemogelijkheden van een Samsung Syncmaster 223bw?
Ik wil graag digitaal ipv analoog plus de maximale beeldkwaliteit...daarom heb ik dat beeldscherm natuurlijk ook aangeschaft.

Hoor het graag en alvast bedankt voor de reacties.

Budget?

Aansluiting moederbord videokaart?

Rest systeem?

Menig videokaart kan je scherm aan hoor! Dat is niet direct het probleem. Maar de software (bijv "zware spellen") die je gaat draaien, bepaalt aanzienlijk in wat voor resolutie je iets te zien krijgt op dat scherm.

budget maakt niet uit..
ik ben een huis tuin en keuken gebruiker...doe geen spellen..alleen wat surfen, muziek etc. Geen gekke dingen verder.
Geen idee hoe of wat mbt het moederboard...geef maar aan wat je wil weten..ik heb een programma wat aangeeft welke onderdelen, merken etc. er in mijn pc zitten.

Probeer wat meer te vertellen.

Draait het scherm nu bijvoorbeeld Word of wat wel gewoon op 1680 bij 1050 pixels?

En je hebt nu, begrijp ik, het scherm niet DVI aangesloten?

Heb je een AGP of PCI-express aansluiting op je moederbord?

Wat is de rest van je systeem?

Ik heb zelf overigens een Samsung 2232 BW, een vergelijkbaar scherm. Die draai ik hier met een NVidia 8800GTS 640 Mb DVI aangesloten in een PCI-express aansluiting op het moederbord. Verder 2 Gb Ram en een Quad 6600 processor.

alles draait in principe gewoon...behalve dan hoe er foto's worden weer gegeven...dan lijkt het alsof er spontaan een ander beeldformaat wordt gebruikt. Ik gebruik nu resolutie 1024x768. Bij een hogere resolutie ziet het er allemaal niet uit...vandaar. Ik kan maximaal tot 1280x1024 gaan qua videokaart.

Moederbordnaam: Asus A7V400-MX (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Video kaart: VIA/S3G UniChrome IGP (64 MB)

Harde schijf: Maxtor 6Y080L0 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Hoop dat je hier wat aan hebt..ben zoals je wellicht merkt geen expert.

heb m inderdaad niet dvi aangesloten..mijn pc heeft daarvoor geen geschikte poort aan de achterkant..

Laatst bewerkt door een moderator:
Harry...en die past dan? Want daar gaat het natuurlijk om...trekt mijn pc dat?

Hoi !

Uiteraard; anders zou ik je de link niet geven......

Prima kaartje voor weinig geld....

Enne.....ook een DVI-uitgang !

Greetz,

Harry.

Harry,

heb m net besteld....nu lees ik dat hij 350watt vraagt...is dat nu vervolgens geen probleem voor mijn pc?

Goedemorgen,

Zal je even de pc open moeten maken en kijken wat er op de voeding staat aan wattage.

Modag

Ik zie dat je inmiddels al een hoop hulp gehad hebt! Daar is het ook een forum voor he!

Voor je informatie en verrijking van je PC-kennis dan...

Je moederbord heeft dus een AGP-aansluiting voor de videokaart. Immers: Asus A7V400-MX (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Dat is de versie die kwam voor de huidig gangbare PCI-express. Daarom hebben de meeste videokaarten in de winkel een PCI-express aansluiting en zijn dus niet geschikt voor jouw PC.

De aanbevolen videokaart X1650Pro AGP van ATI is een prima videokaart. Deze videokaart steekt toevallig in mijn andere (oudere en vorige) PC, net als bij jou, met een AGP-aansluiting.

Denk ook even aan het verkrijgen van een DVI-kabel voor de digitale aansluiting van je nieuwe videokaart met je Samsung monitor. In de winkel zijn die kabels vaak duur. Op internet echter voor betere prijzen prima te verkrijgen. Zo'n DVI-kabel wordt meestal niet geleverd bij de videokaart.

Op het forum hier is verder goede informatie te verkrijgen hoe je de vervanging van je videokaart aanpakt. In het kort: 1) Verwijder de drivers van je huidige videokaart. 2) Schroef je PC open en vervang je videokaart voor de nieuwe. 3) Start je PC op en installeer de nieuwste en juiste (gedownloade) drivers voor je nieuwe ATI x1650Pro. 4) Herstart je PC en zet je prachtige scherm in een prachtige resolutie...

Succes! Dick

dank je Dick. Ik heb die kabel al...zat bij de monitor in de doos.
Ik begrijp dus dat het praktisch onmogelijk is om achter mijn voeding te komen zonder m uit elkaar te schroeven. Dat is dus niet mogelijk op basis van gegevens?

Wat maakt het uit om je kast even open te maken, dat moet je toch ook doen wanneer je de nieuwe kaart gaat plaatsen...

Je hoeft je PC niet "uit elkaar te schroeven" hoor.... Vaak is het losdraaien van twee parkertjes voldoende. Meestal kun je daarna de "zijplaat" verwijderen en even naar je voeding kijken. Zeg maar twee minuten werk als je het rustig aan doet. ;)

En je voeding daar steekt je 220 volt kabel in he. Normaal gesproken boven in de kast te vinden. Voor het openen van je computer wel eerst de stekker uit het stopcontact. En als je ergens aan gaat zittten dan eerst je zelf even ontladen (statische electriciteit) aan een radiator bijvoorbeeld. Of katoenen handschoenen aantrekken.

Daarbij moet je inderdaad (mrmusic gaf het al aan) je PC toch ook openen om de videokaart te kunnen wisselen. De eerste keer is dat spannend, maar voor je het weet wordt het een hobby!

allerlaatste vraag...wat als ik dus te weinig voeding heb? Heb de videokaart net binnengekregen..

Eerst even kijken óf je wel onvoldoende voeding hebt. Die kans is niet zo groot.

Als de voeding niet toereikend is, wordt je systeem onstabiel. Je scherm wordt bijv. ineens zwart of je PC gaat spontaan herstarten. En wanneer de voeding niet voldoende blijkt, moet je in jouw geval óf de voeding vervangen óf een andere videokaart nemen.

Maar.... de kans dat je problemen krijgt na het plaatsen van de nieuwe x1650Pro acht ik niet zo groot.

Kijk wel goed of je de juiste drivers installeert. En eerst de oude drivers eraf! (via Configuratiescherm en Software)

Zelf download ik (nog met de oude videokaart) eerst de nieuwe drivers en zet ze op bijv het bureaublad (kan ook op een USB-stick of wat), klaar voor gebruik. Ik bedoel dus alleen al vast downloaden en verder nog niks. Na vervanging van de videokaart en herstart PC (je ziet op dat moment je scherm in een lage resolutie, omdat je nieuwe videokaart nog geen drivers heeft), kun je de nieuwe drivers meteen op "dubbelklikken".

Ik begin nu gestoord te worden...kaart zit erin..heb nieuwe voeding gekocht..en nog lukt het niet. Als ik de drivers heb geinstalleerd start ik opnieuw op...dat gaat goed. Mooi beeld, goeie resolutie. Maar als ik daarna nog eens opstart is alles weg en heb ik de laagste resolutie en krijg die niet meer omgezet. Wijzigingen die ik dan aanbreng bij het beeldscherm worden niet verwerkt/opgeslagen. Dus dan installeer ik de boel opnieuw en begint alles weer van voren af aan. Iemand nog een suggestie? Krijg overigens mijn oude videokaart drivers niet verwijderd. Ik zie ze niet staan in de software. Is het echt noodzakelijk om ze te verwijderen? Want als ik alles installeer gaat ie goed...tot dat ik dus weer opnieuw opstart. Graag jullie hulp, want hier wordt ik gek van. Helpdesk van paradigit kon me niet helpen. Ik laat nu de pc dus maar aanstaan..anders is alles weer weg na de herstart. Ik heb logmein..dus als iemand de pc even wil en kan overnemen is dat een optie. wederom dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan