Sandisk SSD 4tb zeer traag

Letssolveit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2026
Hallo allemaal
Ondanks de zeer hoge huidige kosten een externe sandisk ssd 4tb aangeschaft vanwege de zeer hoge schrijfsnelheid van ca 1 GB /sec.
Mijn verbazing is groot dat deze snelheid niet gehaald wordt maar niet of nauwelijks sneller is dan mijn HDD.
Ook niet na instellen schrijfcache voor deze schijf.
Omstandigheden: windows 7 pc met SSD 2 tb, USB 3 (blauw). schrijfcache ingesteld, bestandsformaten van pc (NFTS) en sdd (exfat) ongewijzigd.
Het bijgeleverde kabeltje is gebruikt. De USB van de pc is gebruikt (niet van de hub).\
Resultaat: Een map met foto's van 780GB met 106000 bestanden en 2600 mappen doet er volgens de tijdsindicatie 14uur! over.
Is er wat aan de hand met deze Sandisk SSD 4TB of doe ik iets verkeerd?
Verneem graag van jullie!

Schrijfcahce vooral uitzetten. Is leuk, maar als je de schijf te vroeg verwijderd is de gegarandeerd corrupt.

Heb je wel de juiste drivers geïnstalleerd onder Windows 7 voor USB 3? Anders werken die poorten wel, maar dan op USB 2 snelheid

Zie nu pas dat het W7 is gebruikt, kippie me., waarom niet hoger?

Ondersteuning voor USB 3.0 in W7 is er eigenlijk niet.

Wat hierboven al staat, en het volgende. Afbeeldingen zijn wel het slechtste wat je kan gebruiken om de snelheid te testen. Het zijn relatief kleine bestanden, dus veel overhead qua lezen en schrijven.

Zet eens een iso van een paar gigabyte over of een grote speelfilm.

Terug
Bovenaan Onderaan