sata harde schijf wordt niet herkend na install driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

P Baldo

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Berichten
7
Ik heb naast mijn IDE HD (waar XP op staat), een SATA HD geplaatst.
De driver van MSI-site afgehaald en geinstalleerd.

Ik kreeg de melding dat het goed gegaan was, maar moest alleen nog even opnieuw opstarten.
Dit heb ik gedaan, maar de schijf start niet (Code 10).
Weer verwijderd en alles opnieuw, maar levert geen resultaat op.

Opnieuw XP installeren en F6 voor install driver hoef ik hopelijk niet te doen.

Wat doe ik fout?:confused:
 
Laatst bewerkt:
Welk MSI bord heb je?
Staat de SATA controller in de bios ook op enabled?
 
Ja, de SATA controller staat op enabled.
En het is de MSI K8T Neo-V
 
Waneer krijg je die foutmelding? in windows?

Probeer eens deze te installeren, zijn denkelijk dezelfde maar je weet 't niet hè.

Staat overigens de IDE harddisk als eerste om van op te starten? en niet de BBS.( de SATA controller)
 
Helaas, met deze exact hetzelfde probleem.
Installeren gaat goed, maar na opnieuw starten, geen SATA-schijf.
De IDE staat bovenaan in de bios.
 
Heb je hem wel gepartitioneerd en geformateerd in schijfbeheer?

Kijk eens in apparaatbeheer of hij er bij staat, ik vermoed van wel.

Als je opstart staat de schijf wel in beeld bij die controller?
Code 10
Als de hardwaresleutel van het apparaat de waarde 'FailReasonString' bevat, wordt de betreffende tekenreeks als foutbericht weergegeven. Deze tekenreekswaarde wordt door het stuurprogramma of de enumerator in het foutbericht geplaatst. Als de hardwaresleutel niet de waarde FailReasonString bevat, wordt het volgende foutbericht weergegeven:

Kan dit apparaat niet starten. (Code 10)



Aanbevolen oplossing


Het apparaat start niet. Klik op Stuurprogramma bijwerken om de stuurprogramma's voor dit apparaat bij te werken. Open het tabblad Algemene eigenschappen van het apparaat en klik op Probleem oplossen om de wizard Apparaatproblemen oplossen te starten.
 
Laatst bewerkt:
De schijf was al schoon gemaakt en ingedeeld. Er staat zelfs data op.
Komt door een vorige installatie.

Inmiddels heb ik mijn pc opgewaardeerd en wil ik de schijf weer gebruiken.

In apparaatbeheer is de schijf te zien, alleen hangt die code 10 eraan.
Bijwerken/opnieuw installeren geeft dus geen problemen.
Alleen moet ik eerst opstarten, voor ik het kan gebruiken.

In computerbeheer / schijfbeheer is al die tijd geen SATA-schijf te zien.
 
Haal alle USB apparaten eruit die je niet nodig hebt, en zet ook alle virtuele CD/DVD spelers uit indien gebruikt.

Ook al gedaan wat er in die link stond? drivers uitpakken en de drivers laten installeren door windows zelf via apparaatbeheer en die sata(scsi) controller en verwijzen naar die map met de uitgepakte drivers? die staat er wel in neem ik aan.

Probeer ook eens een andere sata kabel.
 
Okee, een andere kabel aangesloten.
USB van scanner eruit. Printer losgekoppeld.
Virtualclone drive verwijderd.
Alle beschikbare updates voor Windows XP geinstalleerd.

Vervolgens in apparaatbeheer de SATA opnieuw geïnstalleerd.
Windows heeft driver-data van het ene mapje naar het andere mapje gekopieerd.
Hierna de melding gekregen dat het apparaat geïnstalleerd is.
Alleen even opnieuw opstarten.

En :( weer code 10 in apparaatbeheer.

Bij MB heb ik een floppy gekregen voor SATA-driver.
Is F6 en floppy erin tijdens installatie van XP, echt de enige manier?
Is er anno 2007 hier geen oplossing voor?
 
Een floppy heb je alleen nodig bij een installatie van XP.

Vermoeden, de IRQ is bezet omdat er in de bios de ACPI op disabled heeft gestaan of staat.

Kijk eens in apparaatbeheer bij computer, en ook bij de optie beeld en bronnen op verbinding, en daar kiezen voor IRQ, kun je zien of er problemen met het toewijzen is, ook te doen door "msinfo32" in uitvoeren te gebruiken, en daar voor hardwarebronnen en conflicten/delen te kiezen, de irems in het rood geven de conflicten.
 
ACPI staat bij powermanagement, maar bij de nieuwere biossen staat die standaard op enabled.

Er zit die driver iets in de weg, maar wat, ook al bij apparaatbeheer en de irq's gekeken? bij msinfo32 zie ik niets vreemds.

Wat heb je er nog meer inzitten? misschien alles even opnoemen wat er inzit?
 
Bij apparaatbeheer kom ik geen conflicten tegen. Op die van de sata na natuurlijk.

Veel heb ik niet in de kast zitten. Een saphire videokaart, een IDE-schijf met besturingssysteem, een creative geluidskaart en 2 dvd spelers.
Verder niets (op monitor, muis en toetsenbord na). Printer en scanner had ik gisteren al verwijderd.

Ik heb een andere SATA-schijf (waar mp3's op staan) geïnstalleerd. En de vorige verwijderd.
Dit levert geen verbetering.
 
Denk toch dat je in de bios moet zijn, het euvel is echter dat de manual van de website erg summier is en staan de instellingen niet in voor deze controller, heb jij de uitgebreidere?

Toch vind ik het een vreemd gedoe, genoeg van de Via chipsets geïnstallerd, en nooit dit probleem gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan