SATA HDD werkt niet bij moederbord ?!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker71

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Hallo,

Ik had in mijn pc 2 CD branders, 1 DVD speler, en 2 HDD's van 80Gb. En maar 4 IDE aansluitmogelijkheden. Toen heb ik er voor gekozen mijn DVD speler uit te schakelen.

Laats was ik het zat en besloot een nieuwe harde schijf te kopen. Ik het boekje van mijn moederbord geraadpleegd. aha, leuk, mijn moederbord ondersteunt SATA en er is zelfs een mogelijkheid om RAID 0 of RAID 1 in te schakelen. Ik denk: mooi. Ik koop mij een nieuwe harde schijf, SATA 160 Gb. Even snuffelen op www.alternate.nl. Mijn keus was daarbij gevallen op de Htiachi Dekstar 7K250 160Gb SATA HDD. (nergens stond dat deze HDD het niet zou doen op alle moederborden.)

Ik heb toen nog eens overwogen wat zou doen: Mijn moederbord ondersteunt SATA, SATA is sneller, Ik heb die opslagcapaciteit nodig, en ik kan mijn DVD speler weer gebruiken. *Klik*, besteld.

Toen ik mijn nieuwe SATA HDD (ter waarde van 90 euro!) had ingebouwd en alle BIOS instellingen juist had ingesteld. Was het tijd om Windows XP Home te installeren. CD erin, alles gaat goed de installatie start. Druk nu op enter om windows XP te installeren *enter*.
Windows setup kan geen vaste harde schijf vinden controleer of blablablaaaa.....

Ik wist toch zeker dat ik alles goed had gedaan en een SATA HDD heeft tenslotte geen jumpers.

Helemaal wanhopig opzoek gegaan naar het mogelijke probleem. Kom ik dit tegen:

http://www.hitachigst.com/tech/tech...404F8B0B86256D3C00724CC6/$file/7K250S_com.pdf

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :( :( :(

Had dit niet vermeld moeten staan bij alternate??
Is er misschien toch nog een oplossing mogelijk?
Heeft nog iemand zoiets meegemaakt?

Hoe weet een doosnee persoon dat niet alle SATA HDD's universeel blijken te zijn?

Sorry voor dit lange verhaal. Ik ben benieuwd naar de reacties, bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Ruud

Heb je tijdens de setup van Windows Xp wel op F6 gedrukt, om de SATA driver vanaf een floppy te installeren?

:confused: Hoe kom ik dan aan zo'n diskette? En waarom staat er op de site van hitachi dan dan de hdd het misschien niet doet op een ander moederbord dan de daar opgegeven modellen?

Sorry, maar SATA is nieuw voor me ook al dacht ik me genoeg geinformeerd te hebben :o .

Bedankt voor deze goede tip.

Ruud

De driver kun je vinden op de moederbord cd-rom. Daar staat waarschijnlijk een map op met een stuk of drie bestandjes, die je op floppy moet zetten. Heb je geen moederbord cd-rom(meer) geef dan even exact op welk moederbord je hebt, dan kijken wij even naar een driver.:)

Jullie zijn helden :thumb: I :love: helpmij.nl :D

Ik ben die CD kwijt :o tis hier op het moment nogal een zooitje :confused:

Mijn moederbord is: Asus A7V600-X

En nou hopen dat hij het toch doet :)

Die site is inderdaad hopeloos :confused: :(

Het betere nieuws, ik heb de CD gevonden :D (toch maar eens gaan opruimen :o ) nou weet ik alleen niet precies welke bestanden ik op de diskette moet zetten....

browse CD:

Drivers > VIARAID > (dan staat daar ene map met SATA)
daar staan 4 bestanden in. 3 dll-bestanden en 1 .cif ook staat daar nog een map genaamd driver.
in die map kies ik dan voor winxp, daar staat een setupbestand een beveiligingscatalogus en setup-gegevens.

wat moet ik op de diskette zetten?

Bij Asus

Zie hier .

Als de 220 download zie je het mapje driver disk.

Daar vind je makedisk.exe, die de flop maakt met txtsetup.oem. Die heeft setup nodig om de driver te kunnen aanbieden.

Let op!

Je kunt geen raid gebruiken als je maar een schijf hebt. Daar heb je twee harde schijven voor nodig.

Eric.

Op je CD

Zoek naar makedisk of txtsetup.oem

Eric.

P.S. Ik downloade hem in 3 minuten.

ik downloadde hem in 1 minuut :thumb: :p

Heel erg bedankt !!! ik ga nu de diskette maken. en alle bestanden die het belangrijkst zijn op 1 IDE HDD zetten, en dan morgen proberen te installeren, om vervolgens mijn bestanden terug te zetten :)

Nogmaals bedankt, Helpmij rulezz :p

OK

Maar die makedisk moet ook op je CD staan hoor.

Vraagje:

Wat wil je eigenlijk, dat die SATA C: wordt ?

Ik denk dat omdat je zei dat hij geen HDD had gevonden, dus je had ze los gegooid.

Dat is goed. Maar maak dan op die C: een partitie van ongeveer 10 gig, installeer het handeltje (vergeet SP2 niet) en maak de schijf daarna dynamisch.

Dan kun je daarna veel meer er mee doen.

Eric.

Ja, die SATA schijf wordt mijn C schijf ( dat is dan de enige schijf in mijn systeem, een 80Gb HDD maak ik extern), ik had het idee om de schijf net zoals mijn oude schijf te partitioneren. ik weet niet wat een schijf dynamisch maken inhoud.

Da's niet slim

Het kan natuurlijk wel.

Zo'n grote schijf kun je met NTFS zelfs in zijn geheel gebruiken.

Maar als je een schijf dynamisch maakt, kun je net zo veel volumes maken als je wilt.

Dus een aparte schijf voor je video's en weer een andere voor je muziek en ga zo maar door.

Maar het mooiste is als je nog niet presies weet hoeveel ruimte je nodig zult hebben, laat je een deel niet toegewezen. Als je dan later meer ruimte nodig hebt breid je hem gewoon uit.

Let op! dat lukt niet bij stipes en spanned volumes. Ook niet wanneer je eerst partities maakt en daarna dynamisch.

Eric.

Bedankt voor de tip, ik zal kijken wat ik ermee doe. Het klinkt inderdaad handig :)

Neeeeeej :( Met de drivers installeerd hij windows voor een gedeelte. Op het moment dat setup van de schijf verder moet gaan krijg ik de foutmelding: Windows setup kan door een schijfconfiguratiefout de opgegeven diskette niet lezen. raadpleeg ...... etc.

en nu :( ?

iets uitgebreider graag

Je drukt in het begin direct op [F6].

Dan moet je na verloop van tijd op [E] drukken om een driver toe te voegen.

Dan krijg je een scherm met de drivers op de flop met daaromheen sterretjes.

Klopt dat en welke kies je dan ?

Eric.

Ben helaas niet helderziende

Graag als text, daar ik geen zin heb om setup te starten om te zien wat ik krijg.

Ik denk dat je de atapi/host controler moet hebben, maar schiet me niet lek.

Eric.

N.B. Waar raid bij staat is altijd fout en een extra mag altijd. Gewoon nog een keer [E]

Het heeft natuurlijk niets met de vraag te maken maar waarom laat je er 2 cd branders inzitten, 1 lijkt me in elk geval meer dan genoeg

gr Joost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan