Scherm geeft random kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefan Forch

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2008
Gister had ik m'n PC een tijdje aan laten staan, en toen ik terugkwam, gaf het scherm een storing, waarbij er allemaal rare kleuren op het scherm stonden. Het waren voornamelijk gekleurde lijntjes, in een repeterend patroon. Af en toe zat er wat 'static' in, dat het patroontje een lijn versprong, maar er was niets herkenbaars in te zien. Bij opnieuw opstarten was het probleem direct weer terug, en tijdens het opstarten veranderde het patroon ook bij iedere keer dat er normaliter een nieuwe beeldregel zou moeten verschijnen. Hij gaf wel gewoon het opstartgeluid, ik heb geprobeerd in te loggen, maar ik kon niet zien of dat lukte.

Nu heb ik het beeldscherm aan m'n laptop gehangen, en er lijkt niets mis te zijn met de kabel of het scherm zelf. Nu lijkt het mij dat het aan m'n videokaart ligt, maar ik heb er niet voldoende verstand van om dat op m'n eigen kennis aan te nemen. Nu is m'n vraag dus; kan het de videokaart zijn, kan ik er dan gewoon een nieuwe in hangen dat hij het weer doet, of kan het ook iets anders zijn?

Hoi,
geef ff aan wat je specs (merk/type e/o modelnr. besturingssysteem) zijn dan kunnen we je vraag in de juiste sectie plaatsen.

PC is een Qmotion Goldline 2400, grafische kaart is Radeon HD4350, ik draai Windows Vista Home Basic, het scherm is een LG, daar zou ik het type zo snel niet van weten, maar dat maakt voor dit probleem volgens mij niet zoveel uit.

Dan denk ik eerlijk gezegd dat je grafische kaart het probleem is. Geen oude andere liggen om te testen?

Dat is dus de voornaamste reden dat ik het hier post; ik heb er zelf niet genoeg verstand van om at random kaarten in en uit dat ding te gaan stoppen. Maar ik ga even kijken of een huisgenoot nog wat heeft liggen. Moet het persé een zelfde grafische kaart zijn, of kan iets vergelijkbaars ook?

Iedere kaart is in principe ff goed of het moet een extreme gamerskaart o.i.d. zijn.

Mwah, als ik een goedkoop tweedehandsje vind, ga ik niet uit van een extreme gamerskaart. Maar het maakt dus niets uit met drivers etc.?

Nee hoor die kun je evt. naderhand nog downloaden bij de fabrikant als je ze er niet op cd bij krijgt.
Maar een eenvoudige kaart is ook niet zo duur in de pc-winkel,dan heb je wel garantie.

Laatst bewerkt:
Maar het is dus niet zo dat hij de grafische kaart niet herkent als de driver niet geïnstalleerd is?

In principe herkent het OS automatisch de nieuwe hardware en zorgt evt. zelf voor een driver indien niet kun je nog altijd de juiste driver vooraf downloaden en dan op verzoek van Windows installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan