Schijfstructuur beschadigd: herstelcommando's worden niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
via de opdrachtprompt probeer ik de schijfstructuur te herstellen m.b.v. diverse commando's.

Nu kwam ik deze instructie op Helpmij tegen, maar deze vormt voor mij helaas geen oplossing op dit moment omdat blijkbaar commando's niet als zodanig herkend worden ('... is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file'):

1. click on your start menu and open the run dialog.
2. type "cmd" and return (note: dont enter quotes)
3. Next type "fsutil dirty query e:"
4. If the return message indicates that the volume is dirty go to step 5
5. Next type "chkdsk e: /f /x"
6. After that finshes repeat step 3.
7. If it is no longer dirty then reboot and you should notice no more
ckdisk.

Wat kan ik eventueel doen in dit stadium?

Het probleem is ontstaan na een mislukte actie van Partition Magic. Ik kan de computer dus niet meer benaderen via Windows

Laatst bewerkt:
Die commando's werken alleen als je partitietabel nog klopt. En Partition Magic is al jaren niet geschikt voor de nieuwere besturingssystemen en harde schijven.

Maar goed, ik begrijp dat fsutil en chkdsk niet meer gevonden worden, en dus niet uitgevoerd kunnen worden?

Dat zou dan betekenen dat óf de bestanden niet meer bestaand óf dat het pad naar die programma's niet meer in je PATH variabele staan.

Kijk het volgende na:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
in het CMD-venster:
PATH
daar moet (o.a.) C:\windows\system32 in voorkomen. Is dat niet het geval, dan kun je in sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Omgevingsvariabelen
die vooraan weer toevoegen in de systeemvariabele PATH met een ; er achter (dit laatste niet vergeten!), dus je voegt c:\windows\system32; vooraan toe.

Is de PATH variabele op orde:
dir C:\Windows\System32\fsutil.exe
Daar zou uit moeten komen dat het bestand bestaat
Analoog doe je ook:
dir C:\Windows\System32\chkdsk.exe

Als ook die bestaat, dan zul je duidelijker moeten maken wat er precies gebeurt. Ik zou me (bijv.) erbij kunnen voorstellen dat je de commando's in een CMD-venster hebt uitgevoerd, eerder, maar vergeten om CMD.EXE "Als Administrator" te starten.

Tijs.

Thx voor je reactie dnties!

fsutil idd niet, chkdsk wel en geeft aan dat er fouten zijn. Ik krijg dan de run de melding 'the volume is in use by another proces' (ook al iets over gelezen hier en daar).
Verder geen fouten gevonden. File system/files/folders - ok.

edit: met de PATH opdracht bleek X:\WINDOWS\SYSTEM32 weergegeven te worden.
Deze X kan ik niet wijzigen in C. Ook kan ik het aangegeven teken achter SYSTEM32 (nl. >) niet wijzigen in een ;

v.w.b. je eerdere opmerking dat ik cmd.exe niet als Administrator zou hebben gestart: dit is juist. Vanuit de omgeving met venster 'System Recovery Options/Choose a recovery tool' kon ik niet inloggen als Administrator. Ik heb daar nooit een wachtwoord voor ingebracht, mogelijk is er een trucje om toch via Administrator cmd.exe te starten? Ben nu dus als gebruiker 'Chopra' actief.

Laatst bewerkt:
Bij chkdsk zou je de optie moeten krijgen bij volgende herstart alsnog het volume/partitie te scannen. Bevestig dat en herstart de computer/Windows. Er wordt dan vóórdat Windows volledig doorstart alsnog dat volume/partitie op bestandsfouten gescand/gerepareerd.

Mogelijk kun je fsutil.exe terugkrijgen via het volgende commando ("Als Administrator uitvoeren" !!):
cmd /k sfc /scannow

[Door cmd /k ervoor blijft het CMD venster open staan, zodat je alles kunt volgen én na afloop kunt lezen wat er na de scan teruggemeld is.]

Tijs.

Ik start de laptop weer even opnieuw op. Zie dat hij via chkdsk alleen die partitie van 10 GB met herstelbestanden (stel ik me voor) scant. Ja, die is ok.

Kan alleen maar Local de prompt benaderen omdat de Admin account disabled blijkt te zijn.

Verder concreet: ik heb dus ingetypt 'C:\Windows\System32;PATH'
Krijg vervolgens de melding 'C:\Windows\System32 is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file'.

Dat staat toch niet in de instructie?
In de instructie staat (nog maar even jip-en-janneker dan het er al stond):
Open sysdm.cpl
Ga naar tabblad Geavanceerd, klik knop Omgevingsvariabelen, dan de in het vak Systeemvariabelen klikken op PATH en dan Bewerken klikken.
Voeg c:\windows\system32; vooraan toe, dus incl. de ;

En de huidige Path waarde kun je in CMD.EXE achterhalen met (staat ook in de instructie) door in een CMD-venster het woord PATH in te typen (en een Enter daarna, natuurlijk).

Tijs.

Maar sysdm.cpl is ook een opdracht die niet herkend wordt. Tabbladen krijg ik dus niet te zien.

Diverse malen PATH ingevoerd, maar ik krijg alleen 'schijf' X te zien en geen C.

heb je overigens deze beginnotitie van me gezien? Ik kan de computer dus niet meer benaderen via Windows
Misschien gaan we van verschillende situaties uit op dit moment.

Laatst bewerkt:
Dan zit je NIET in Windows maar in de herstelconsole. En mogelijk is daar fsutil niet beschikbaar (maar wel chkdsk).

Tijs.

Dat klopt ook, (had ik ook geschreven :p) ik zit in de herstelconsole. Maar hoe nu verder? Wat kan ik nog uitvoeren?

Je schreef: "via de opdrachtprompt probeer ik de schijfstructuur te herstellen m.b.v. diverse commando's." Dat lees ik (en ik neem aan anderen ook) als: Ik zit in Windows en probeer via de command-prompt reparaties te doen.
Het woord herstelconsole etc. komt er niet in voor.

Tijs.

Heeft chkdsk nog reparatie uitgevoerd? Indien ja, herstart de computer en als het goed is start de pc dan op met: Opstartherstel
Dat zou je dus dan moeten doen/proberen.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah ok. chkdsk ziet dus alleen de aparte partitie. Die is ook ok (is ook niets mee gebeurd). Maar verder krijg ik dus alleen deze melding als ik van X > C maak met hetzelfde pad: 'C:\Windows\System32 is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file'.

Zou er via een CDrom nog iets aan te doen zijn (hirens boot etc?) of heb je toch nog alternatieve trucen tot je beschikking? :)

Net nog 'n ext. usb HD verwijderd, maar maakt verder niet uit voor het resultaat.

Inmiddels beide partities van betreffende HD laten checken via Ghost (bestandssysteemfouten en beschadigde sectoren opsporen en herstellen) en afzonderlijk met HDD regenerator. Geen fouten gevonden. Met Ghost kan ik ook van beide partities de gehele mappenstructuur bekijken en de driveletters zijn ook ongewijzigd.

Kan ik die utility niet benaderen vanaf de installatieCDrom(s)? Of zijn ze daar ingepakt (of worden deze niet ondersteund)?

nb. Met Ghost heb ik nog een reeks tools tot m'n beschikking (waarvan de meeste me weinig tot niets zeggen).
Zo kan ik bijv. partitietabellen editen.

Nog 'n aanvulling: via Opstartherstel/Startup repair krijg ik de foutmelding: '(rood kruis) The exception Breakpoint. A breakpoint had been reached. (0x80000003) occured at the application at location 0x73b2764a. Click on OK to terminate the program.

Twee opties, en dan houdt het op voro wat mij betreft:
a. Start op van de installatieDVD, kies dáár voor reparatieopties (links onder op het scherm van Nu installeren). Kijk of die er nog wat mee kan.
b. Via Ghost of welk ander programma dan ook waar je de data mee kunt bereiken een backup maken van relevante data (documenten, e-mail, audio/video etc.), dan opnieuw installeren, incl. het verwijderen van alle huidige partities, daarna evt. partities maken in de juiste grootte en dan Windows installeren op de partitie waar je het wilt hebben.

Zoals je al uit mijn eerste reactie begreep had je Partition Magic niet mogen gebruiken en zijn je problemen daar aan te wijten.

Tijs.

Hi Tijs, weer dank voor je reactie.

Ja, dat is duidelijk de boosdoener geweest. Gaf alleen een comptabiliteitsprobleem aan bij de uitvoering, maar verder draaide het programma wel.
Als ik had geweten... etc.

Helaas blijft het scherm bij het plaatsen van de installdisk helemaal zwart. Er komt niets, ik hoor een soort repeterend geluid in de CD/DVDlade. Kan niets installeren.
Wordt het toch een nieuwe schijf, helaas pindarinda.

Bedankt ook voor het meedenken.

Nog 'n aanvullende opmerking: tijdens het werken met een tool - Linux/partitiemanager o.i.d. (in een eerder stadium) kreeg ik een melding dat er een fout in het BIOS vastgesteld was. Als dit zo mocht zijn, dan kan dit toch geen oorzaak van het opstartprobleem vormen?

Overigens net nog een installatieschijf van een andere laptop (ook ACER) geprobeerd, maar ook hier geen activiteit. Het scherm blijft zwart.

Probeer anders het volgende (maar dan moet je al wel een backup hebben op een andere schijf van alles dat gered moet worden!!)
In Herstelconsole:
Diskpart
<in Diskpart:>
List disk
<als het goed is wordt er 1 fysieke harde schijf genoemd, disk 0>
Select disk 0
Clean
List partition
<er zouden GEEN partities meer teruggemeld mogen worden, want met Clean zijn ze allemaal verwijderd>
Exit

Hiermee zou je alle partities van je harde schijf afgehaald moeten hebben. Evt. maak je nog nieuwe partities in Diskpart na de List partition regel, maar dat moet je zelf weten. In principe zou het zo moeten zijn dat je (met een geheel lege harde schijf) de partities maakt tijdens de herinstallatie van Windows (of vanuit een bootcd etc.)

Tijs.

Hi Tijs, moet nu nét even weg, maar probeer het direct als ik thuis kom. Heb i.i.g. backup op 'n andere schijf.

Ben ik weer.

Ik twijfel een beetje aan deze actie. Er wordt via diskpart/list disk geen schijf genoemd maar alleen een reeks commandos (waaronder 'clean').
Nu kan ik deze uitvoeren maar dan wordt mogelijk de X partitie gewist en niet de C/D. Deze wordt namelijk niet gezien.
Er wordt ook geen disk genoemd; ga ik naar C:\ en vervolgens Diskpart, dan krijg ik de melding 'there is no disk selected'.
Met opdracht 'dir' krijg ik weer wel gewoon de inhoud te zien...

Dat is op zijn minst vreemd: Je had met List Disk wat moeten zien, zéker als je toch naar C: kunt en daar de inhoud van die partitie kunt zien.

Anders probeer je gewoon 'blind' Select disk 0
etc.

Tijs.

met list vol krijg ik wel keurig alle volumes te zien.

Aanvulling: nu lukt het wel met onderstaande stappen:

Diskpart
<in Diskpart:>
List disk
<als het goed is wordt er 1 fysieke harde schijf genoemd, disk 0>
Select disk 0

Maar hoe selecteer ik nu disk 0?

Laatst bewerkt:
Ok, dat is niet geheel vreemd als je de C: partititie/volume ook gewoon benaderen kunt.
Dus waarom niet de rest van de instructie afgewerkt? Scheelt postings.

Tijs.

Heb ik verder niet kunnen afwerken omdat ik niets te zien kreeg.
Maar nu dus blijkbaar (ineens) wel. Vreemd allemaal.

Maar hoe kan ik nu (voorgaande reactie op vorige pagina) disk 0 selecteren?

Pff... het wordt zo wel vervelend voor helpers om ook maar te kunnen visualiseren wat jij allemaal ziet.
Als er geen schijf is geselecteerd dan is er geen List partition uit te voeren. (Zo werkt het in ieder geval in een gestarte Windows. Ik zou niet weten waarom dat in Herstelconsole anders is.)
Dus.......................

Gewoon het volgende doen in Diskpart:
Select disk 0
Clean
Exit

en dan opnieuw de installatie van Window starten vanaf een DVD of USB stick en dáár de partitionering (laten) uitvoeren.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan