Schone installatie Win XP-home

Status
Niet open voor verdere reacties.

HAMMAR

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Berichten
894
Hallo!

Ik wil binnenkort bij een kennis een schone installatie van WinXP-home doen. Het systeem draait inmiddels voor geen meter meer. Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals spyware verwijderen, virussen verwijderen, temp legen en temp.internetfiles verwijderden tot systeemherstel aan toe. Het systeem weigerd weer een beetje fatsoenlijk te gaan draaien.
Alles gaat ZEER traag en krijg nog steeds (love)virusmeldingen.(A.V. virusguard) Firewall laat zich niet fatsoenlijk aan- en uit zetten, problemen met messenger, e-mail, beschadigde uninstall software enz.enz. Ik kan zo nog wel een uurtje doorgaan.

Nou is dit een Sky-p.c. van de Dixons (PIII-1.4Ghz), ooit was WinME standaard gepre-geinstalleerd (geen volledige WinME installatiedisc aanwezig dus!) en is daarna opgewaardeerd naar WinXP-home (ook geen volledige installatiedisc aanwezig!)

Ik wil de H.D. helemaal formatteren, partitioneren en winXP-home opnieuw installeren.

Gaat dat wel lukken met die opwaardeerdisc van WinXP-home??

Verder internetten ze via casema-wanadoo basic kabelinternet. Wat moet ik precies doen om die kabelinternetverbinding weer opniew tot stand te brengen??

Ik heb niet veel ervaring met WinXP.

HAMMAR
 
als er geen ME disk bij is staat er kennelijk een recovery op een hidden partitie. Zoek dat EERST uit voordat je gaat formateren.

2e optie is een disk waarop staat "recovery" en DAAROP staat ME.

Je zal sowieso eerst ME moeten installeren alvorens de update van XP te installeren. De update van XP wil alleen werken als 'ie "herkent" dat er een "mindere" versie geinstalleerd is.

Wat Wanadoo betreft : ik het 't ook gehad (lang, lang geleden en moest toen alles handmatig instellen)
Recentelijk was ik bij een kennis die het basicpakket had aangeschaft en tot mijn blijde verrassing zit er tegenwoordig een volautomatische cd bij het pakket die je draait waarna het spul werkt. (Slechts een enkele vraag m.n.t. accountnaam ed. moet worden beantwoord, de rest gaat automatisch)

Probeer op de site van Wanadoo die cd eens te downen.
 
Geplaatst door gast0225
Je zal sowieso eerst ME moeten installeren alvorens de update van XP te installeren. De update van XP wil alleen werken als 'ie "herkent" dat er een "mindere" versie geinstalleerd is.

Dit is niet juist. Als je een schone installatie opstart met een WinXP Update CDROM, dan zal deze vragen om een "upgradable" CDROM van een oudere versie (bijvoorbeeld ME of 2000) te laten zien. Je moet deze dan even in de CDROM-speler stoppen. Maar hij hoeft dus zeker niet eerst geïnstalleerd te worden.
 
ok, dan ben ik vekeerd geinformeerd, ik ging er altijd vanuit dat bij een upgrade naar XP, je eerst de vorige moest installeren, maar als jij uit ervaring spreekt dan is het dus anders.
 
Maar werkt dat dan ook met een recovery-cd van WinME?? Zoals ik al meldde was winME ge pre-installed op zo'n hidden partitie (volgens mij)

Hoe kan ik zien of er een hidden partitie aanwezig is??

Ik heb wel een win 98 installatie cdrom, mischien kan ik beter eerst dat installeren en dan de upgrade cdrom WinXP-home er overheen????

En hoe zit het dan met FAT 32- NTSF???

HAMMAR

p.s. Niemand ooit zelf een kabelinternet verbinding tot stand gebracht???
 
wat ik dus inmiddels heb geleerd is dat je slechts even hoeft te "bewijzen" dat je een vorige versie bezit (hetzij middels serialnumber, hetzij via feitelijk even die CD in de drive doen.......?) en dat daarna de installatie van XP doorloopt / start.

Als je een pre-installed ME hebt dan zou ik voor de veiligheid gaan voor die van '98. Maar wees er wel zeker van dat '98 100% "eerlijk" is, want anders heb je een beste kas op gelazer............

en als je het antwoord van Binary goed hebt gelezen, dan weet je nu dus dat je '98 niet eerst hoeft te installeren om XP erop te kunnen zetten................
 
Weet niemand hoe je zelf een kabel-internetverbinding opnieuw maakt???

HAMMAR
 
ik kan me niet voorstellen dat dat niet ergens op wannadoo help site is te vinden.
 
Wordt het kabelmodem gewoon herkend door WinXP of moet ik daar aparte drivers voor downen??
Als ik straks geen verbinding kan maken met internet kan ik ook niet ff op die site kijken, toch??

HAMMAR
 
Je zult vooraf moeten gaan controleren welke hardware je gebruikt. En ongetwijfeld kan je kabelboer (eventueel via hun site) je vertellen welke driver daar eventueel voor nodig is.
Het heeft totaal geen zin om vooraf Win98 of Me te installeren, want dan ben je ook beslist je installatie kwijt en dus ook alle drivers. Win98 over je bestaande installatie gaat niet, en WinME vanaf een hidden partitie zou alleen een schone installatie opleveren.
Controleer Apparaatbeheer om te kijken wat je in je PC hebt staan (drivers) en installeer eventueel AIDA32 om de PC door te lichten (hoop dat dat nog wil).
Verder zit je vast aan een schone installatie, dus doe dat dan ook direct met WinXP. Tijdens de installatie vraagt setup wel of je de partitie wilt wijzigen of zo laten. Als je zeker weet dat je over wilt naar NTFS, doe dat dan direct. Anders kun je beter FAT32 kiezen, dat is voor beginners een beetje makkelijker met een boodiskette te benaderen.
 
Hammer, bedoel je dat je op telenet zit of op adsl, en het is toch om je verbinding erna terug te krijgen dat je bedoelt neem ik aan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan